Eilisen Hesarin pääkirjoituspalstalla Jaakko Lyytinen etsi hätäpäissään syyllistä laskevaan käyrään suomalaisesta koulutusjärjestelmästä. Jostain syystä ”suomalaista koulutusjärjestelmää” edustavat aina suomalaiset yliopistot. Jostain syystä yliopistoissa on aina jotakin vikaa, vähintään se, että ne eivät ole amerikkalaisia.
Kertauksena: Minä olen yliopistoihminen, rakastan yliopistoja. Uskon korkeakoulutuksen tuovan yhteiskunnalle paljon hyvää sekä suoraan että välillisesti. Jostain syystä juuri nyt kun on trendikästä puhua kuplista, on vissiin vaarallista sanoa, että rakastan yliopistoa ja arvostan korkeakoulutuksen tuomaa sivistystä – se on mielestäni itseisarvoista. En ymmärtääkseni samalla kuitenkaan tule sanoneeksi, että en arvosta esimerkiksi toiseen asteen ammatillista koulutusta ja sen käyneitä ihmisiä. Tottakai arvostan. Kaikilla koulutuksilla ja niiden tuottamalla osaamisella on merkityksensä yhteiskunnassa. Niitä, kuten ihmisiä, on yhtä mahdoton arvottaa keskenään kuin varpaita – kaikilla on oma paikkansa ja funktionsa.
Lyytinen lainaa mukaillen Peter Thieliä, miljardööriä joka jenkkilässä kannustaa nuoria jättämään yliopiston ja ryhtymään yrittäjiksi:
Jämähtäminen johtuu osin yliopistoista, Thiel väittää. Ne ovat kalliita, ruokkivat yhdenmukaisuutta eivätkä opeta yrittäjyyttä.
Thielin ajatusta Lyytinen jatkojalostaa ja ehdottaa, että koulutusjärjestelmämme tuottaa järjestelmälle uskollisia sopeutujia eikä riskinottajia, joita vaikeina aikoina tarvitaan. Kieltäydyn leimaamasta Lyytistä ”vapaan tieteen viholliseksi”, kun hän nostaa asian keskusteluun. Olen vain sitä mieltä, että hän on väärässä.
On totta, että jotkin opetusmetodit ja tutkintosisällöt voivat ruokkivat yhdenmukaisuutta. Siitä huolimatta nimenomaan yliopistolle töihin jäävät professorit, tutkijat ja lehtorit ovat poikkeuksetta eksentristä sakkia. On vaikea kuvitella organisaatiota yksityisellä sektorilla, joka kestäisi yhtä valtaisan määrän pököpäistä, puolinarsistista huutelijaa. Edes kolmannen asteen alkoholismi ei auta pois professuurista. Yliopisto antaa todella kaikkien kukkien kukkia ja hyvä niin – vaikka rekrytointijärjestelmä tenure track -uudistustenkaan jälkeen ei varmasti ole aukoton, on sen keskiössä mielestäni olennainen: akateemikon vertaisarvioitu osaaminen. Paljon saa anteeksi, jos on helvetin hyvä.
Tämä start up’pien ja akateemisen maailman vastakkainasettelu ei ole mikään uusi jekku. Olen kirjoittanut tästä aikaisemminkin, kun Janne Saarikivi ja Sami ”Hupparihörhö” Kuusela unohtuivat nokittelemaan toisiaan lehtien palstoille viime talvena. Näistä naljailuista minulle tulee aina yhtä vaivaantunut olo kuin vihreiden ja vassareiden jäsentenvälisistä. Yhteistä on ihan hirvittävän paljon, mutta sen sijaan että keskityttäisiin siihen, vittuillaan toiselle lillukanvarsista.
Tieteen ja taiteen tekemisen ja yrittämisen väliset yhtäläisyydet ovat kiistattomuudessaan hämmentäviä. Kaikissa keskiössä on yksilö tai pieni tiimi – organisaatio häivyttyy taustalle ja sillä on korkeintaan brändiarvo. Kaikkiin liittyy mieletön riskinotto ja mahdollisuus henkilökohtaiseen nöyryytykseen. Kaikkien ydinprosessissa avainasemassa on toisto ja sinnikkyys: tee jotain, vie se näytille, saa murskapalaute, itke, parantele, vie näytille, toista ikuisesti tai kunnes lyöt läpi, jolloin on ihan sama mitä paskaa viet näytille. Näissä yhtäläisyyksissä pitäisi nähdä vahvuutta ja synergian voimaa.
En minä tiedä, mitä tässä maassa pitäisi tehdä, jotta käyrä saataisiin nousuun ja voitaisiin lopettaa panikoiminen. Vaikka, kuten Lyytikäinen kirjoittaa: ”Yliopistojen ykköstehtävä ei ole tuottaa startup-yrittäjiä”, uskon kuitenkin, että sekä start up -yrittäjillä että hulluilla tiedemiehillä on yhtäläinen, arvokas osansa yhteiskunnassa ja sen kehityksessä. Olemme tyhmiä, jos ameriikkalaisten tapaan asetamme yrittäjät ja tieteentekijät vastakkain. Ehkä meidän tulisi entistä huolellisemmin etsiä paikkoja joissa he voivat olla vierekkäin – yliopisto on hyvä, mutta vain yksi sellainen.
Jaakko Lyytinen
7 toukokuun, 2015 @ 10:34
Moi,
kiitos terävästä kommentistasi, jossa on monta hyvää pointtia.
Silti väitän vähän vastaan, sillä olet lukenut kolumniani mielestäni tarkoitushakuisesti.
Kolumnini tarkoitus oli pohtia ääneen sitä, että koulutususkovaisessa Suomessa (yliopisto)koulutusta tarjotaan lähes aina vastaukseksi myös yrittäjyyteen.
En ehdottanut, että ”koulutusjärjestelmämme tuottaa järjestelmälle uskollisia sopeutujia eikä riskinottajia, joita vaikeina aikoina tarvitaan”, kuten kirjoitat. Se on Peter Thielin puhetta, jota en suinkaan sellaisenaan allekirjoita.
Pohdin, voisiko systeemin jämähdyksellä ja koulutususkovaisuudella olla jokin yhteys.
Kannatan tieteen ja taiteen vapautta sekä yliopistojen oikeutta olla tuotantohakuisen systeemin vastavoimana.
Mutta mielestäni olisi välillä terveellistä ravistella yrittäjyydestä teoreettisesti paasaavia päättäjiä (myös yliopistoissa) pohtimaan, miten sitä yrittäjyyttä oikein ruokitaan.
Yst. Jaakko Lyytinen
Lotta Aarikka
7 toukokuun, 2015 @ 10:50
Hei ystävällinen Jaakko Lyytinen!
Varmaan juu vähän kärjistin ja tarkoitushakuisesti hain terää, josta säksättää. Kirjoituksesi oli oikein hyvä – saihan se minutkin jatkamaan keskustelua. Edelleen silti olen sitä mieltä, että systeemi ei ole oikeastaan jämähtänyt. Talous on. Ne eivät ole samoja asioita.
Kuten sanottu, jutussasi on paljon hyvää kelaa mainitsemastasi koulutususkovaisuudessa, joka kyllä mielestäni ei ole koulutususkovaisuutta vaan tutkintouskovaisuutta. Koulutus ja tutkinto(kaan) kun eivät ole samoja asioita. Pitäisikö meidän palata johonkin mystiseen akatemian aikaan ennen tutkintorakenteita ja opintopisteitä ja kannustaa ihmisiä enemmän innostumaan ja kiinnostumaan kuin pätevöitymään? Vaikka ajatus on radikaali, epärealistinen ja jonkun mielestä varmaan naurettava, se on ajatus johon täällä yliopiston ja sen hallinnon liepeillä kohta vuosikymmenen neppailleena jatkuvasti palaan.
Jaakko Lyytinen
7 toukokuun, 2015 @ 11:01
Lotta, juuri näin meidän pitäisi tehdä: räjäyttää oppilaitokset ja muuttaa koko koulutuksen rakenne vastaamaan nykyelämän tarpeita. Pois tutkintokeskeisyydestä, kohti taitokeskeisyyttä. Ammattikoulumaiset pätevyystutkinnot asia erikseen (varmaan jokainen meistä haluaa lääkärille, joka on oikeasti ensin leikellyt vuosien ajan rottia ja ruumiita ennen kuin aloittaa elävillä ihmisillä).
Mutta tämä on oman, laajan keskustelunsa aihe,
Jaakko
Lotta Aarikka
7 toukokuun, 2015 @ 11:06
Noniin! Olemme siis lähes täysin samaa mieltä! Minä tosin vihaan tuota ”työelämän tarpeet” -argumenttia. Jos tarkoitus on kehittää ja luoda uutta, sen fasilitoimista perustellaan vanhalla ja olemassaolevalla. Koulutusta pitäisi suunnitella sen perusteella, millainen työelämä tulevaisuudessa halutaan – tietenkin vastuullisuutta unohtamatta. Tämä kaksisuuntaisuus (koulutus vaikuttaa työmarkkinoihin, ei vain toisin päin) unohdetaan liian usein näissä keskusteluissa.
Jaakko Lyytinen
7 toukokuun, 2015 @ 11:10
Oppimisen vallankumous on lempiaiheitani. Katson sitä kyllä aika paljon muustakin kuin työelämän tarpeista – eniten painoa pitäisi panna jo varhaiskasvatukseen, oppimisen oppimiseen yms
jaakko
Lotta Aarikka
7 toukokuun, 2015 @ 11:12
Sitten olemme varmaan täysin samaa mieltä. Näin se dialogi toimii. Toivottavasti nähdään joskus jossain ja päästään kunnolla jauhamaan näistä aiheista!
Loskat naamalla – Lotta Aarikka
12 marraskuun, 2015 @ 15:56
[…] kuten aikaisemmin olen blogiinikin kirjoittanut (1, 2), minusta yrittäjyydessä, tutkimisessa ja taiteen tekemisessä on lopulta kyse ihan samasta […]
Pyytämättä ja yllättäen: Lotta Aarikan kustannusneutraali opintotuen kokonaisuudistuskehittämisraportti – Lotta Aarikka
4 toukokuun, 2016 @ 00:10
[…] soveltavuutta ja perustutkimusta ei tulisi nähdä toisilleen vastakkaisina asioina (1, 2, 3). Jaada […]