Sydämessäni hiljaa toivoin, ettei minun tai oikeastaan kenenkään tarvitsisi ottaa mitään kantaa Pirkko Saision viimeisimpään irtiottoon, jossa hän vertasi #metoo-liikehdintää taistolaisuuteen ja stalinismiin. Kuitenkin, kun Sanna Ukkola tänään kirjoitti jokseenkin johdonmukaisen, mutta omasta mielestäni perustavanlaatuisesti erheellisen kirjoituksensa aiheesta ajattelin, että pilkon sen tässä palasiksi ja esitän, miksi mielestäni Saisio ja Ukkola ovat väärässä.
Aloitetaan otsikosta.
Pirkko Saision kommentit eivät ole pelottaneet yhtään ketään, mutta vituttaneet monia. Ihminen voi puolustaa #metoo:n arvoja ja ihan hyvin samalla kysyä, toteutuuko syytettyjen oikeusturva. Kuitenkin, kun elämme oikeusvaltiossa, ei liene mitään syytä epäillä, etteikö syytettyjen oikeusturva toteutuisi – he varmaankin saavat ihan asianmukaisen käsittelyn viranomaisten käsissä. Se sen sijaan, mikä on oikein ja oikeudenmukaista, on mielipidekysymys.
Ukkola aloittaa kirjoituksensa kertomalla anekdootin elokuvasta Jahti.
Anekdootti ei sinänsä toimi analogiana. En epäile Ukkolan arviota siitä, etteikö Jahti-elokuvassa miestä vastaan asettuneiden fiktiivisten ihmisten motiivi voisikin olla joukkopaine ja niin edelleen. #Metoo’ssa on kuitenkin kyse myös muusta. Paras tosielämän esimerkki tästä on Aku Louhimiehen ja Matleena Kuusniemen kohtaaminen A-Studiossa, kun Louhimies väräjävin elkein kysyi, miksi naisten esiinnostamista väärinkäytöksistä ei ole sanottu hänelle aikaisemmin. Kuusniemi painotti, että asiasta on huomautettu Louhimiehelle useaan otteeseen. Kyse on siis siitä, ketä uskotaan ja kuunnellaan ja koska. #Metoo’n suurin ihme ja saavutus ei ole se, että yksittäisten miesten maine menee ja paskaa, jota voimme yhdessä juorupalstoilta kauhistella, lävähtää tuulettimeen. #Metoo’n mahtavin anti on se, että naisia kuunnellaan ja uskotaan.
Seuraavaksi Ukkola siirtyy päivittelemään Aki Ruotsalan potkuja.
Toivon, että Ukkola ja kaikki muutkin Ruotsalan potkuja päivitelleet kirjoittavat nyt saman tien googleen ”toimitusjohtaja sai potkut”. Uutisia löytyy monia, koska toimitusjohtajan homma on saatanan tuulinen homma. Suurimmasta osasta toimitusjohtajien potkuja perusteet ovat olemattomia, ”luottamuspula” tai niin edelleen. Pitäisikö jokainen näistä kenkimisistä kyseenalaistaa? Eikö jokaisella ihmisellä ole oikeus virheeseen? Miksi toimitusjohtaja erotetaan, vaikka syy on keskijohdossa? Se, että nimenomaan Ruotsalan potkuja puolustellaan sillä, että kyllä homofoobikon pitää saada duunipaikkansa pitää, on aivan älytön. Homofoobikko olisi saanut varmasti pitää duunipaikkansa, jos olisi ollut hiljaa eheyttämishoidoista. Mutta jos menee toimitusjohtajan roolissa paikkailemaan ja myötäilemään vanhoja sanomisiaan, ei voi olla vaikuttamatta johtamansa organisaation brändiin haitallisesti. Se on aivan riittävä peruste toimitusjohtajan potkuille. Ei Pori Jazz taipunut yhtään millekään sen enempää kuin mikään hallitus, joka antaa mokanneelle toimitusjohtajalleen kenkää.
Tuntuu, että monella tapaa markkinatalous on Ukkolalle ja muille moraalinvartijoille epäselvä konsepti. Ukkola käsittelee kirjoituksessaan myös bloggari Karoliina Sallinen-Pentikäisen huomiota herättäneitä Pride-kommentteja ja toteaa:
Sanna hyvä, sitä on markkinatalous. Kun olet väärää mieltä, kun brändisi on paska, ihmiset eivät osta tuotteitasi. Se ei ole ”lynkkaamista” vaan kapitalismia ja myös demokratiaa! Jos olet väärää mieltä, en kannata sinua, vien rahani muualle. Eikö tämä ole yksilönvapautta parhaimmillaan?
Sivuhuomiona: Jokaisen toimittajan, joka käyttää somekohusta tai toimitusjohtajapotkuista kielikuvaa ”noitavaino” tai ”lynkkaus”, pitäisi saada kenkää välittömästi. Noitavainoissa murhattiin kymmeniä tuhansia ihmisiä – heidän elämänsä loppui, he kuolivat. Lynkkaus tarkoittaa ihmisjoukon tekemää (rasistista) murhaa. Mikään somekohu missään mittakaavassa ei vastaa sitä, että ihminen tapetaan. Tuon kielikuvan viljeleminen vähättelee elämänsä erinäisissä uskonnollisissa ja rasistisissa vainoissa menettäneiden ihmisten muistoa erittäin vastenmielisellä tavalla.
Ja näin Ukkola pääsee varsinaiseen kirjoituksensa teesiin ja minä sen antiteesiin:
Kaikkia asioita saa arvostella, mitä tahansa saa sanoa. Niin vaan Saisiotakin jälleen haastateltiin lehteen ja hän sai ihan vapaasti ja reippaasti sanoa sanottavansa. Se, että joku on Pirkon kanssa eri mieltä, kuuluu myös tuon Ukkolan peräänkuuluttaman sanavapauden piiriin. Miten sitä voi olla niin vaikea käsittää?
Minua huolestuttaa suuresti se, että Sanna Ukkola ja Pirkko Saisio osaltaan maalailevat uhkakuvaa jostain yhtenäisestä joukkiosta, joka määrittää, kuka on väärässä, foobikko ja paha ihminen. Jos Laura Huhtasaarelta kysytään, minä olen varmaan väärässä, foobikko ja paha ihminen. Ironisesti juuri se moniäänisyys, jota Ukkolan kaltaiset peräänkuuluttavat, kärsii näistä uhkakuvista, joita Ukkolakin maalailee. Sanavapaus on. Mielipiteenvapaus on. Ei ole mitään punavihreää hegemoniaa, joka määrittää, mitä on oikea ja väärä. Mutta on kyllä (jumalalle kiitos) ihmisiä, jotka puolustavat ihmisoikeuksia ja seksuaalivähemmistöjä.
Jos ihminen kannattaa seksuaalivähemmistöjen oikeuksia, mutta ihmettelee silti Ruotsalan pikapotkuja, hänellä on siihen täysi oikeus. Kuten yllä kirjoitin, yksittäisten potkujen puolustelu, kun nuo potkut johtuvat eheytyshoitojen julkisesta puolustamisesta, tuntuu erittäin kummalliselta, ja ainakin minulle indikoi, että ihminen sympatiseeraa eheytyshoitoja. Eheytyshoitoja puolustava ihminen ei mielestäni yksinkertaisesti voi uskottavasti väittää olevansa seksuaalivähemmistöjen asialla.
Aivan samoin ihminen, joka jakaa #metoo’n arvot, mutta ei usko naisia, jotka jakavat kokemuksiaan, vaan ovat enemmän huolissan miesten maineesta ja kunniasta, on mielestäni raastavan epäjohdonmukainen. Mieleeni tulee Katleena Kortesuon kirjoitus, jossa hän puolusteli näkökulmaa, että naisten ei pitäisi kulkea humalassa ja minihameessa, koska se on tyhmää ja niin tulee raiskatuksi. Tottakai näin voi ajatella, mutta siinä samalla tulee sanoneeksi, että väkivallan uhri (nainen) on syyllinen ja naisten tulisi vain hyväksyä se, että miehet ovat raiskaavia petoja, joita tulee aina varoa ja joiden väkivaltaan tulee väsymättä varautua. Sellaisesta näkökulmasta on turha ainakaan minulle tulla selittämään olevansa feministi. Itselleen niin voi toki edelleen vapaasti väittää.
Tästä pääsemmekin luontevasti Ukkolan viimeiseen ja suurimpaan virheväittämään:
Ihminen ei ole objektiivinen. Ihminen ei käsittele yhtään mitään asiaa objektiivisesti. Kaikkiin ajatuksiimme ja mielipiteisiimme vaikuttaa maailmankatsomuksemme ja arvomme. Ihminen osaa olla kyllä ristiriitainen ja sietää uskomatonta kognitiivista dissonanssia. Siksi esimerkiksi Ukkola voi kirjoittaa, ettei ”näe minkäänlaista ristiriitaa” vaikkapa #metoo’n arvojen ja ahdistelleiden miesten puolustelun välillä.
Lopussa olemme kuitenkin Ukkolan kanssa samaa mieltä erimielisyyden iloista:
Kuten tämä kirjoitus osoittaa, me olemme Ukkolan kanssa eri mieltä ja hyvä niin. Kuka estää meitä kumpaakaan olemasta sitä mieltä, mitä olemme? Kuka esti Saisiota puhumasta? Kuka hiljensi Louhimiehen? Eivätkö kaikki valta-asemassa olevat ole saaneet hienosti nokkansa auki (ja varmaan aika tasamäärän vihapostia)?
Toivoisinkin, että näiden kysymyksiensä sijaan Sanna Ukkola esittäisi kysymykset: ”Miksi minä ajattelen, että sanavapaus on uhattuna? Miksi minä määrätietoisesti ja toistuvasti levitän uhkakuvaa jostain punavihreästä moraalinvartijajoukosta, ”yhtenäisestä vihollisesta”, joka saa määrittää tässä vapaassa demokratiassa, mikä on oikein ja väärin, kun näin ei yksiselitteisesti ole?” Itsereflektiota näistä kysymyksistä lukisin mielelläni.
Male priviledge
5 heinäkuun, 2018 @ 16:38
”Jos olet väärää mieltä, viemme sinulta elannon!”
Eikös Ukkola itse ollut henkilö, joka otti yksityishenkilön työnantajaan yhteyttä, koska ei pitänyt tämän twiitistä?
Milla N.
6 heinäkuun, 2018 @ 07:53
Jep, näinhän siinä kävi. Ukkolan tekopyhyys ja ”älkää tehkö kuten minä teen, tehkää kuten minä sanon, paitsi jos olette poliittisesti samalla puolella kuin minä” -asenne on kyllä jo aiemminkin huomattu…
Ilmeisesti hän ei itse kiinnitä mitään huomiota omaan ristiriitaiseen käyttäytymiseensä (mikä tosin on varsin yleistä oikeistopopulisteilla ja ns. alt-right -sakissa.)
Kaapo
5 heinäkuun, 2018 @ 18:17
Minkä takia kannatat eheytyshoitoja? Oletko sairas?
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 00:37
Miksi trollaat mun blogia? Onko tylsää?
Pirkko Ukkola
5 heinäkuun, 2018 @ 20:01
Kaunista!
Jenni Heinonen
5 heinäkuun, 2018 @ 21:26
Tää oli siis NIIN hyvin ja asiallisesti kirjoitettu, etten voi kuin nostaa hattua! Mahtava teksti! Ja olen 100% samaa mieltä, koska minulla on oikeus siihen.
Sini Lappalainen
5 heinäkuun, 2018 @ 23:49
Mahtava analyysi Ukkolan tekstistä. Kiitos
Marja
5 heinäkuun, 2018 @ 23:54
Monia hyviä näkökulmia tässä. Ainoastaan tuo särähti korvaan, että ei someraivoa saisi kutsua lynkkaukseksi. Sekä meiltä että maailmalta löytyy paljon eaimerkkejä, joissa syvästi häpäisty ihminen menettää sen jälkeen elämänsä joko oman käden tai vakavan sairastumisen myötä.
Eikö ole tapaa nostaa ongelmia keskusteluun ilman, että samalla täytyy raadella yksittäinen erehtyjä. ”Virheetön tehköön ensimmäisen julkihäpäisyyn tähtäävän klikkiotsikon” voisi voisi toimia ohjenuorana.
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 00:37
Minusta se on silti mautonta. Esimerkiksi Teri Niitin kohdalla on ihan perusteltua kysyä, oliko yksilön somessa mokastaan maksama hinta liian suuri. Mutta silti se ei ole lynkkaamista eikä noitavainoa.
Janne
6 heinäkuun, 2018 @ 13:50
Kysehän on kielikuvista, lynkkaamisen sekä noitavainon kohdalla. Tähän ”syyllistyy” lähes kaikki, medioista lähtien. Jos nyt aletaan tuijottamaan näitä joidenkin mielestä loukkaavia kielikuvia täällä somessa niin uusi hässäkkä on edessämme. Usein vaan näihin kielikuviin tai vertauksiin kiinnitetään silloin erityistä huomiota kun aihe on sellainen, joka menee henkilön tunteisiin.
Jos esimerkiksi äiti juttelee toisen äidin kanssa kaupoajonossa: ”kielsin pojaltani pelaamisen klo 21.00 jälkeen ja siitähän syttyi heti hirveä sota”. Eihän siitä nyt sotaa syntynyt sanan varsinaisessa merkityksessä eikä varmastikaan tämä loukkaa maailman sotien uhreja tahi surevia omaisia.
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 17:24
Kiitos tästä mainiosta spleinaamisen tuokiosta. Monet kielikuvat ovat ongelmallisia, kannattaa vaikka tutustua tähän wikipedia-artikkeliin. Kieli on muuttunut aina ja moni ilmaus, joka on ennen ollut ns. ok, ei enää sitä ole. Minä toin tässä kirjoituksessa oman mielipiteeni esiin. On ihan ok, jos et jaa sitä, mutta älä jaksa päteä.
Gonamies
7 heinäkuun, 2018 @ 01:22
Nyt on kyllä ihan pakko kysyä, että missä kohtaa lynkkaaminen ja noitavaino ovat muuttuneet sopimattomiksi kielikuviksi?
Tuon lisäksi sinun kuvailusi käsitteistä eivät pidä paikkaansa. Noitavainoissa tapetut ovat vain jäävuoren huippu ilmiöstä. Esimerkiksi kotoisissa noitavainoissamme kuolemantuomio tuli vain harvoin ja useimmiten prosessiin kuului vain häpäisy ja kohteen tehokas katuminen. Kuulostaako tutulta?
Valitettavasti somen noitavainot vaativat maailmalla myös kuolonuhreja. Välillä väkijoukko tappaa jonkun homoseksuaaliksi epäillyn, välillä jostain leviää huhu uskonnon pilkkaamisesta ja sitten mennään.
Mitä syytettyjen oikeusturvaan tulee, se todellakin pitäisi hoitaa oikeussalissa, kuten sanoit. Jätät kuitenkin kokonaan mainitsematta sen, että nyt oikeutta toteuttavat somen kyläkäräjät. Useimmitenhan näissä jutuissa ei nimittäin ole edes villoja sinne käräjäsaliin.
Kun syytteisiin, saati tuomioihin ei löydy perusteita, tai näyttöjä, tuhotaan kohde sitten kuulopuheiden perusteella. Ja tämä on mielestäsi ihan fine? Hämmästyttävää.
Ja sitten on vielä sellainen juttu, että mikäli et tosiaan pidä jonkun arvomaailmasta, voit boikotoida henkilöä varsin vapaasti, mutta oikeuttaako se sitten lokakampanjaan? Minä esimerkiksi boikotoin israelilaisia maataloustuotteita, mutta ei tulisi mieleenkään postailla nettiin antisemitistisiä kuulopuheita tai puolitotuuksia.
Olen samaa mieltä siitä, että erimielisyys on rikkaus, ei ongelma. Erimielisyyden voi ilmaista kuitenkin sivistyneesti ja en kyllä parhaalla tahdollakaan löydä sivistyneisyyttä somen huutokuorojen tavasta käsitellä asioita. En edes silloin, kun kohde on todistettavasti syyllistynyt johonkin.
Juurikin oikeusvaltioperiaatteemme on jopa niin hienovarainen, että edes alle kahden vuoden vankeusrangaistuksen saaneen rikollisen nimeä ei anneta julkisuuteen. Siis ihmisen, joka ihan oikeasti on tutkittu, todettu syylliseksi ja tuomittu. Mutta sittenkö pitäisi hyväksyä, että joku vuosien takainen sana vastaan sana -tilanne oikeuttaa julkiseen häpäisyyn?
Lotta Aarikka
8 heinäkuun, 2018 @ 11:26
Hohhoijakkaa.
Perustelen tekstissä, miksi kielikuva on minusta sopimaton – ylimitoitettu ja suhteeton ja siksi toimimaton. Se on muuttunut sellaiseksi, kun olen ajatellut asiaa.
Musta on jotenkin todella huvittavaa, että ihmiset ajattelevat oikeuden ja moraalin olevan sama asia ja väittävät, että ihmisen oikeudentunto ja käsitys siitä, mikä on oikein, syntyisi jotenkin somessa. Kai ihmiset noin niinku muutenkin tuomitsevat ja ihailevat toisia ihmisiä ja asioita kuulopuheiden perusteella, ilman oikeudenkäyntiä? Ei tämä ole mikään someilmiö, eikä tuomioistuin määritä ihmisten mielipiteitä. Haloo nyt.
Gonamies
9 heinäkuun, 2018 @ 11:12
Hohhoijaa vaan.
Keskustelua on tietysti vähän vaikea käydä, jos toinen osapuoli ryhtyy kehittelemään omia tulkintojaan yleisistä kielikuvista ja ottaa sen argumentiksi keskusteluun.
Se on yksi versio ad hominem -argumenttivirheestä, eli pyrkimyksestä johtaa keskustelu sivuraiteille tai vähintäinkin sekoittaa pakkaa omaksi eduksi tarttumalla asiaan, jolla ei ole mitään tekemistä itse pihvin kanssa.
Ikävä kyllä, tai oikeastaan hyvä kyllä, sen havaitseminen ei ole kovinkaan vaikeaa, eli se ei juurikaan esittäjäänsä palkitse.
Lotta Aarikka
10 heinäkuun, 2018 @ 13:02
En kehittele mitään omia tulkintoja yleisistä kielikuvista. Perustelin hyvin selkeästi, miksi kielikuva on mielestäni suhteeton ja siksi paska. Jos maailma ja kieli toimisi noin kuten oletat, kieli ei muuttuisi koskaan. Kuitenkin kieli ja sen kantamat merkitykset muuttuvat koko ajan. Minusta tuntuu, ettet ihan tiedä, mitä ”ad hominem” tarkoittaa, mutta ehkä se ei haittaa.
Jouni
10 heinäkuun, 2018 @ 12:38
Erinomainen kirjoitus, suoraan naulan kantaan vastaukseksi Lotalle. Lotan artikkelista en voi paljoa positiivista sanoa, muuta kuin että herättihän tuo keskustelua.
Janne
7 heinäkuun, 2018 @ 15:21
Spleinaamisen ja pätemisen löysit tekstistäni vaikka kumpaankaan en tietoisesti pyrkinyt. Mulla on vaan tapana perustella mielipiteeni ja toin tuon mielestäni tekstissäni hyvin ymmärrettäväksi. Rakentavaan keskusteluun mielestäni kuuluu tämä mutta ilmeisesti en vaan osaa:)
Lotta Aarikka
8 heinäkuun, 2018 @ 11:17
Perusteleminen on kiva, mutta itsestäänselvyyksien perusteleminen ja kirjoituksesi sävy antoi mulle kyllä speinausvibat.
Janne
8 heinäkuun, 2018 @ 13:07
Nämä perusteluni ovatkin varmasti sinulle itsestäänselvyyksiä mutta onhan täällä muitakin kirjoittajia. Kaikkien silmille tekstini raapustin. Jos kirjoituksien sävyistä puhutaan, kuten tuossa vedit johtopäätöksesi meikäläisen tekstistä, niin mulle tulee vastauksistasi tähän ketjuun mieleeni pienoinen ylimielisyys, jota maustaa jonkinlainen ärsyyntyminen. Johtuen ehkäpä siitä, että olet käsitellyt vastaavia aiheita ennenkin emmekä vaan ymmärrä tätä tarpeeksi.
Olet filosofian maisteri ja opiskeluissasi osallistunut tutkimukseen, joka käsitteli puhutun Suomen kielen sosio- ja kansanlingvistiikkaa. Aihe on sinulle siis tärkeä ja tuttu. Tätä se ei ole todellakaan meille kaikille, jotka täällä kirjoitustasi kommentoi. Anna vähän armoa tämän johdosta.
Lotta Aarikka
8 heinäkuun, 2018 @ 13:11
Ehkä olen hieman äkäinen, sillä kuten huomaat, kommentteja on jonkin verran ja monet niistä suoraan aggressiivisia. Että kyllä tässä tietty defensiivisyys kehittyy ja editointi on välillä todella, todella raskasta. Yleensä yritän olla armollinen ja kepeä, aina ei jaksa! Ymmärrä sitä puolestasi se. En ajattele, että olet huono ihminen vaikka vähän selittelisitkin.
Aboensis
6 heinäkuun, 2018 @ 01:10
Nyt taidan ymmärtää,
mitä on telaketjufeminismi.
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 01:11
Meepä nukkumaan, Keijo.
Jussi Pussi
17 elokuun, 2018 @ 05:51
Milenkiintoista on bloggaajan asenne, kun lueskelee noita kommentteja. Erimielisyyttä ei todellakaan sallita.
Ei jatkoon.
Lotta Aarikka
17 elokuun, 2018 @ 13:26
Erimielisyyden salliminen ei tarkoita samaa mieltä olemista. Olen päästänyt jokaisen kommentin, jossa ei ole vihapuheeksi laskettavia uhkailuja tai muuta paskaa, lävitse. Eikö se ole erimielisyyden sallimista? Voisin olla editoimatta ja hyväksymättä näitä kommentteja kokonaan. Silti en ajatellut sitoutua olemaan samaa mieltä ihmisten kanssa, joiden en ole. Harmi, jos se tuottaa sinulle pahaa mieltä.
Milkkis
6 heinäkuun, 2018 @ 02:39
Hyvä esimerkki tahallaan väärinymmärtämisestä tämäkin.
’Ukkola voi kirjoittaa, ettei ”näe minkäänlaista ristiriitaa” vaikkapa #metoo’n arvojen ja ahdistelleiden miesten puolustelun välillä.’
Ukkola voi kyllä kirjoittaa, jos haluaa, mutta ei kirjoittanut niin kolumnissaan.
Kannattaa lukea Ukkolan kolumni uudestaan ihan rauhallisesti ja keskittyen sisältöön. Tulee nimittäin helposti ymmärrettyä väärin puhe, jota kuunnellessa sisältöön keskittymisen sijaan miettii mahdollisimman ärhäkkää ja sofistikoituneita sanoja sisältävää vastinetta.
Voin auttaa. Ukkola puhui siitä, miten on huolissaan syytettyjen oikeuksista. Ei ahdistelleiden, vaan syytettyjen. Siitä alun elokuvaesimerkki.
Minä voisin nyt syyttää sinua vaikkapa rasistisesta nettikirjoittelusta. Se ei vielä tekisi sinusta rasistista nettikirjoittelijaa. Voi olla, että olisit oikeasti, voi olla, että et.
Olen nainen. Voisin syyttää sinua siitä, että kourit takamustani taksitolpalla, yritit tunkea samaan taksiin ja kun en päästänyt, haukuit huoraksi. Tekisikö syytökseni sinusta syyllisen? Pitäisikö asiaa tutkia, ennenkuin nimesi olisi lööpeissä?
Kyllä, minunkin mielestäni pitäisi.
Entä, jos olisit mies?
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 02:45
Kiitos tästä myöhäisyön mieltäylentävästä ja ihastuttavan ylimielisestä palautteesta. Luin Ukkolan kolumnin. Siinä viitattiin miesten ”oikeusturvaan”. Ainoat nimeltä Suomessa syytetyt miehet ovat touhuineen tulleet ilmoitetuksi usean naisen toimesta, pitkällisen ajan jälkeen. Kaikki nimeltä syytetyt ovat myös myöntäneet toimintansa. Ja silti näiden miesten ”oikeusturvasta” ollaan huolissaan? Miksi? Mikä määrä todisteita tai suunsa avanneita naisia riittää? Milloin ”oikeusturvan” peräänkuuluttaminen kääntyy vain ahdistelleiden miesten puolusteluksi? Minusta tässä Ukkolan ”ihmettelevässä” kolumnissa, hienosti. Että tervetuloa vaan sieltä fantasiataksitolpalta tänne todellisuuteen ja näiden oikeiden tapahtumien arviointiin.
Rivonaattori
6 heinäkuun, 2018 @ 16:30
Lotta hei,
Oikeusturvan suojeleminen ei koskaan käännyt syytettyjen puolustamiseksi. Ymmärrän kyllä, ettei telaketjufeministit tunnusta kuin omat oikeutensa muiden oikeuksien ollessa aina heiltä pois. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että teidän olisi syytä antaa ajaa ideologia ne läpi yhteiskunnan normiksi.
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 17:26
Rivonaattori hei,
kuten tekstissä kirjoitan, oikeusturva ja mielipide siitä, mikä on oikeudenmukaista, eivät ole sama asia. Minusta on oikein mainiota ja mukavaa, että ahdistelua ei enää suvaita. Ajattelen kyllä kaikkien telaketjujeni voimalla työskennellä sen eteen, että siitä tulee yhteiskunnan normi. Vielä on matkaa.
Rauli Mickelsson
6 heinäkuun, 2018 @ 15:41
Ihan mainio kirjoitus. On huolestuttavaa, että tuo salaliittopuhe on voimissaan
Sirkku
6 heinäkuun, 2018 @ 06:54
Ukkolan kirjoitushan oli todella hyvä. En oikein ymmärrä tämän vastahyökkäyksen tarkoitusta…
Eihän tällaista vuodatusta jaksa edes kukaan lukea, puolet liian pitkä.
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 08:33
Vinkki: Jos et jaksa lukea, älä kommentoi!
Reetu
6 heinäkuun, 2018 @ 09:21
Olipas harvinaisen huono kirjoitus ja paljon toivottavasti tarkutushakoista Ukkolan ja asioiden väärinymmärrystä. Faktatkin pielessä kuten monella some ja meetoo raivoajalla
Jazzin haastattelu oli tehty ennen toimari hommaa
Noitavaino ja lynkkaus termit ymmärretty väärin
Jos on sitä mieltä että esim homojen vaatimukset perusteettomia tai väärin niin ja suhtautuu niin kriittisesti niin tämän kirjoituksen mukaan saa kaataa paskaa niskaan?
Kyllähän nyt pieni äänekäs vähemmistö somen ja median portinvartijoiden kautta pyrkii ylikorostamaan itseään ja leimaamaan enemmistön srkä toistamieltä olevat homovastaisiksi rasisteiksisovinisteiksi natseiksi ihmisoikeusvadtaisiksi yms halventaviksi ihmisryhmiksi. Sitä on tämäkin kirjoitus
Meetoo kriittiset ovat syystä huolissaan lynkattavien asemasta. Suomessa vain Saisio nytmelkein ainoana jajulkilesbonauskalsiadiaanpuuttua, eiedes media esim hesariole sitätehnyt. Ulkomailla esim ranskassa on uskallettu. Ei, tätä eitarvitse kääntää siten että puolustetaan tunnustettuja tekoja mutta tunnustaneillakin perusoikeudet jotka meetoo fanaatikot kuin tämä julkisuudenkipeä kirjoittaja unohtaa. Helppo olla joukon mukana ja huutaa mitä syöki suuhun tuo. Seuraavaksikatumellakat??
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 10:53
KYLLÄ! Aivan kuten jos on sitä mieltä että maapallo on litteä, että toisen äiti on ruma, että maksuton koulutus pitäisi lakkauttaa, että kaikki sossupummit ampua, niin paskaa tod. näk. ropisee niskaan. Mitä vain saa sanoa, mutta sitä mielipidettä seuraa myös se, että joku saattaa olla eri mieltä ja sanoa sen. Ymmärsit erittäin kirkkaasti pointtini.
Ps. Onko ”metoo-kriittinen” uusi maahanmuuttokriittinen? Molemmat taitaa tasan olla kiertoilmaisuja sille, että toiset on omasta mielestä vähän tasa-arvoisempia kuin toiset.
Reetu
6 heinäkuun, 2018 @ 11:31
Meetoo tai maahanmuuttokriittisyys voi tarkoittaa sitä että käyttää lähdekritiikkiä tai ei usko kaikkea totena. Esimerkiksi että kaikki väitetyt meetoo teot on tapahtunut tai väitetysti taikka kaikki maahantulijat ovat avun tarpeessa taikka kotimaassa vainottuja tai heitä tuli Suomessa auttaa kun tulleet monen maan kautta. Sehän ei sinulle näytä sopivat vaan ollaan niin väärässä tai tasa-arvoisempia mistä ei ole kyse mutta leimaa vaan.
Naurettavia nuo ylilyöntisi maapallon litteydestä yms mutta osoittaa paniikkia tai kykenemättömyyttä tai halua ymmärtää toist
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 12:45
Reetu, tässä kolmannen kommentin kohdalla mietin, pitäisiköhän sinun mennä tekemään jotain muuta ja hiukan rauhoittua, niin saisit kirjaimet ja välimerkit kohdalleen ja virkkeet loppuun. En leimannut, ihan vain pohdiskelin. Kriittisyys ei ole synonyymi epäinhimillisyydelle.
Milla N.
6 heinäkuun, 2018 @ 07:50
Loistava kirjoitus ja Sanna Ukkolan kolumnin (tai mielipidekirjoituksiahan ne ovat, vaikka Yleisradio niitä uutissivustollaan julkaiseekin) analyysi taas kerran. Kiitoksia! 🙂
Tuntuu siltä, että Ukkolan ja Jari Ehrnroothin älyttömiä ja suorastaan vihamielisiä – ja asiavirheitä sisältäviä – tekstipläjäyksiä puolustellaan hymistelemällä että ”sananvapaus ja kaikilla on oikeus mielipiteeseensä”, mutta sitten kun niistä esitetään asiallista kritiikkiä ja osoitetaan virheet, sananvapaus ja mielipiteenvapaus katoavat yhtäkkiä. Kuten täälläkin valitettavasti kommenteista huomaa.
Jatka samaa rataa, trolleista välittämättä. Niitä on kuitenkin pieni (vaikka välillä äänekäs) vähemmistö.
286
6 heinäkuun, 2018 @ 08:02
Ruotsalan kohdalla on virheellistä tietoa, sillä kyse oli työsuhteesta. Vaikka titteli oli toimitusjohtaja, työnantaja oli yhdistys eikä kyse siis voinut olla johtajasopimuksesta. Kyseessä oli siis käsittääkseni TSL:n mukainen työsuhteen purkaminen.
Edes johtajasopimuksen purkaminen ei olisi voi nut perustua syrjivään perusteeseen, mikä on toissijainen asia tässä tapauksessa.
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 08:35
En ole esittänyt mitään virheellistä tietoa, sillä en ole sanonut mitään Ruotsalan työsuhteen yksityiskohdista. Meistä varmaankaan kumpikaan ei tiedä, millainen hänen työsopimuksensa on. Toimitusjohtajan työn laatu selviää googlaamalla ja seuraamalla uutisia. Jos Ruotsalan potkut olivat jotenkin laittomat, hän voi riitauttaa asian kuin kuka tahansa muukin ihminen.
286
6 heinäkuun, 2018 @ 09:36
Annat ymmärtää kyseessä olevan osakeyhtiön toimitusjohtajaan verrattava johtajasopimus. Tämä on virheellistä tietoa, sillä Ruotsalan työnantaja oli yhdistys, mikä kyllä käy hyvin ilmi uutisoinnista. Ruotsala on myös tämän vahvistanut minulle.
Yhdistyksessä ei voi olla johtajasopimusta, sen voit selvittää vaikka Googlella.
On päivän selvää, että Ruotsalan työsuhteen purkaminen oli laiton. Se oli selvää jo tapahtumahetkellä. Tämä on oleellista, kun puhutaan ihmisen oikeusturvasta.
Valitettavasti Ruotsala ei ole riitauttamassa asiaa, koska haluaa mieluummin sopia asioista.
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 10:49
En anna ymmärtää mitään sellaista. Kun nyt tässä aletaan googlailemaan oikein yhdessä, niin kirjoitapa sinne googleen myös ”laiton irtisanominen”. Jos sellaisesta on kysymys, niin sitten pitää riitauttaa, eikä ulista. Joka tapauksessa se, että toimari saa fudut kun vahingoittaa organisaationsa brändiä, ei ole ennenkuulumatonta eikä ainutlaatuista. Jos nyt flippailee tästä Ruotsalasta, kannattaa flippailla sitten kaikista muistakin, muuten vaikuttaa vain siltä että erityistsemppaa eheyttämishoitoja kannattavaa homofoobikkoa. Just sayin’.
Antero Pönni
6 heinäkuun, 2018 @ 12:24
Tietysti Ruotsala ei lähde riitauttamaan irtisanomistaan. tilanne on täysin päivänselvä, vahingoitti työnantajansa brändiä! Tuosta jo tavallinenkin duunari saisi kenkää puhumattakaan toimitusjohtajasta!
Onneksi Ruotsala ei ehtinyt työskennellä vielä päivääkään ennenkuin tuli monoa persuksille. Sieltä olisi hyvinkin vonut tulla työnantajan puolelta vahingonkorvaus vaade työnantajan maineen pilaamisesta ja mahdollisista taloudellisista menetyksistä.
Sanotaan että joukossa tyhmyys tiivistyy. Näin on käynyt henkilöille jotka väittävä Ruotsalan potkuja laittomiksi. Ymmärtävätkö nämä henkilöt ollenkaan jotta Ruotsala joutuu maksamaan omat ja Pori Jazzin oikeudenkäynti kulut jos lähtee oikeuteen.
Sillä häviäisi varmasti juttunsa jonka tietää itsekkin.
ZZ
6 heinäkuun, 2018 @ 15:38
Pori Jazz Oy:lle haettiin toimitusjohtajaa. Janne Niemiselle seuraajaa:
https://www.finder.fi/Tapahtumanjärjestäjiä/Pori+Jazz+Oy/Pori/yhteystiedot/168437
Toki on myös ry:
https://www.finder.fi/Tapahtumanjärjestäjiä/Pori+Jazz+66+ry/Pori/yhteystiedot/168436
Tuoltahan noita nimiä näkee, mutta oy- ja ry-meininki ei käy selville.
http://porijazz.fi/fi/info/yhteystiedot
Aiheen uutisointia en tarkasti muista – puhuttiinko ry:n toimitusjohtasta tms. Eikä minulla muutenkaan ole sisäpiiritietoa mistään aiheeseen liittyvästä. Mutta kun puhutaan jazzien toimarista, puhutaan oy:n toimitusjohtajasta. Kuten tuolla oy-linkissä sanotaan: ”Pori Jazz Oy on perustettu vuonna 1989. Sen kotipaikka on Pori ja toimiala Tapahtumanjärjestäjiä. Toimitusjohtajana toimii Janne Ensio Nieminen.”
Pernilla
6 heinäkuun, 2018 @ 08:16
Kyse on tietenkin näiden ahdistelijoiksi väitettyjen oikeusturvasta tapauksissa joissa rikosta ei edes epäillä.
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 08:36
Vielä kun mainitset, ketä on perättömästi väitetty ahdistelijaksi niin, ettei asiasta todistavia naisia ole ilmoittautunut useita.
Reetu
6 heinäkuun, 2018 @ 11:54
Tässähän on kyseessä julkinen lynkkaus jossa väitettyjä tekoja ei ole poliisi edes tutkinut, syyttäjä syyttänyt tai pikeus tuominnut. Normaalisti länsimaissa kuten Suomessa ja Ruotsissa ihminen on syytön kunnes on toisin todistettu ja oikeus niin päättänyt. Se, että joku jotain väittää ei asiaa todeksi tee, ei edes monen henkilön samanlainen väite eri teoista. Jos joku on totta niin onko automaattisesti kaikki väitteet? Tämäkin eräs iso ongelma meetoossa jonka sinä ja moni muutsivuutatte ilmeisesti tarkoituksella
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 12:44
Kuten jo ihan tuossa blogauksen alussa huomautan, oikeusturvaa toteutuu oikeuslaitoksessa. Se, mikä on oikeudenmukaista, on asia erikseen. Lisäksi kirjoitan, että #metoo’ssa hienoa on juuri se, että näitä ahdisteltuja kuunnellaan ja uskotaan. Ajattele!
Gonamies
7 heinäkuun, 2018 @ 01:40
Onhan se tietysti helppoa, kun riittää, että kerrot jonkun tehneen jotain ja se uskotaan ilman sen kummempia näyttöjä.
On kuitenkin vaikea nähdä tuota mitenkään hienona juttuna, sillä se altistaa ihmiset myös aika ikäville väärinkäytöksille.
On tietenkin hienoa, että uhreja uskotaan, mutta mitäs sitten tehdään, kun tarkoituksena onkin vain kiristää tai vahingoittaa toista perätömillä jutuilla? Onko se sittenkin vielä hienoa?
Tulee mieleen takavuosilta tapaus Keskinen. Keskisen onni oli, että hänellä oli kotonaan turvakamerat, joiden nauhoitukset hyvin yksiselitteisesti tukivat Keskisen versiota. Entä jos ei olisi ollut?
En näe mitään oikeudenmukaista siinä, että uhriksi ilmoittautuminen riittää yleisön tuomioon. Mielivallaksi sellaista kutsutaan.
Lotta Aarikka
8 heinäkuun, 2018 @ 11:23
Ottaen huomioon, miten pieni osuus vaikkapa tehdyistä raiskauksista edes ilmoitetaan poliisille, musta noin yleisesti ottaen se on suurempi ongelma. Nämä ovat arvovalintakysymyksiä. Tuskin kukaan ajattelee, että perättömät syytökset ovat kivoja juttuja, haloo nyt vittu sentään. Vertaan tätä vaikka sosiaaliturvaan: musta tärkeämpää on, että yhteiskunnan turvaverkko toimii kuin se, että yhtään vapaamatkustajaa ei saisi olla. Jollekin oikeistolaiselle asetelma on toisin päin.
Gonamies
8 heinäkuun, 2018 @ 21:44
Joo, sosiaaliturvan kohdalla olen samaa mieltä, sillä vaikka siellä olisi joku vapaamatkustaja, sillä ei saada tuhottua kenenkään henkilökohtaista elämää. Tappio on vain rahassa mitattavaa ja lisäksi se jakautuu kollektiivisesti. Se ei ole mitenkään verrannollinen siihen, että joku tuomittaisiin syyttömänä.
Useimmat meistä joutuvat tässä elämässä sellaisen rikoksen tai ainakin väärinteon kohteeksi, jossa syyllinen ei joudu teostaan vastuuseen. Se on vähintäin ikävää ja se voi olla myös traumaattista. Noissa kohdin ainakin minä olen kuitenkin voinut lohduttautua sillä, että kohteena en ole ollut syyllinen ja lähes poikkeuksetta sympatiat ovat olleet puolellani.
Useimmat ovat joutuneet myös aiheettomasti syytetyiksi ja yhteisön tuomitsemiksi jollain tasolla. Jos kyseessä on pikkujuttu, tyyliin omenavarkaus, asiasta on vielä kohtuullisen helppo päästä yli. Sitten kun aletaan puhua asioista, joiden seurauksena joutuu vähintäin yhteisön laajan tuomion ja hyljeksinnän kohteeksi, on vaikea kuvitella suurempaa traumaa ja epäoikeudenmukaisuuden tunnetta.
Minä sain oman osuuteni teini-iässä, kun naapurin vanha rouva sai päähänsä levittää huhua, että olin ammuskellut lintuja hänen lintulaudaltaan ja lähti sitten levittämään tätä huhua ympäriinsä. Syytä en tiedä tänäpäivänäkään, mutta voin vakuuttaa, että sillä oli erittäin ikäviä seurauksia minulle.
Seuraukset ja se, miten helposti ihmiset tarttuivat noihin täysin tuulesta temmattuihin syytöksiin, ovat vaikuttaneet suuresti ihmiskuvaani. Se ei ole kovin ylevä. Yli kolmen vuosikymmenen jälkeenkin asian miettiminen saa pulssin kiihtymään, käden puristumaan nyrkkiin ja tuntemaan syvää määrittelemätöntä vihaa. Voinee sanoa, että kohtelu aiheutti syvän trauman.
Minua ei juurikaan lohduta se, että maailmassa varmaankin monet nuoret ammuskelevat lintuja tms muuta sairasta, ihan huvikseen, eikä niistä tehdä edes ilmoitusta. Se ei mitenkään muuta tuollaista kampanjaa helpommin hyväksyttäväksi.
Ei ole mitenkään sattumaa, että syyttömänä tuomitun kostajan tarina on kestomenestys myös populaarikulttuurissa aina Monte Criston kreivistä Hollywood-tuotantoon. Oikeusmurha soittelee kieliä ihmisten sieluissa juuri siksi, että se koetaan järjettömän epäoikeudenmukaiseksi. Olet samalla uhri, joka ei saa oikeutta ja uhri, jota kohdellaan kuin olisitkin syyllinen. Ja juuri siksi, syyttömäksi osoittautuneiden tuomioiden purut ylittävät kansainvälisen uutiskynnyksen.
Tähän perustuu oikeuskäytännön periaate, mieluummin sata syyllistä vapaalla, kuin yksi syytön vankilassa. Se ei voi perustua siihen, että aina roiskuu, kun rapataan ja että meneehän se keskimäärin oikein.
Lotta Aarikka
10 heinäkuun, 2018 @ 13:07
KETÄÄN EI OLE TUOMITTU SYYTTÖMÄNÄ (tässä kontekstissa).
En ymmärrä, miten kalloosi ei uppoa tämä yksinkertainen asia: oikeudenkäynti ja oikeusturva ja toisaalta se, mitä mieltä ihmiset ovat, EIVÄT OLE SAMA ASIA. Jos ajattelet, että naapurisi on ärsyttävä, varmaan ajattelet niin jostain syystä, et odottele oikeudenkäyntiä asiasta. Jos päätät, että lapsesi ei saa leikkiä jonkun tyypin kanssa, koska se on huonoa seuraa, varmaan teet tämän päätöksen ilman oikeudenkäyntiä. Tää on inhimillistä ja normaalia.
Tietenkin väärien huhujen levittäminen on väärin ja inhottavaa. Kukaan ei ole missään vaiheessa mitään muuta väittänytkään. Mutta silti priorisoin sen, että ahdisteltuja naisia kuunnellaan ja uskotaan, vs. pelon siitä, että joku nainen valehtelee.
Arttu
8 heinäkuun, 2018 @ 10:28
Esimerkiksi Louhimiehen tapauksessa on ollut sekä naisia jotka ovat olleet sitä mieltä että tällaista ahdistelua on tapahtunut että sellaisia joiden mielestä sellaista ei ole tapahtunut. Kumpaa siis uskotaan? Jos on kyse oikeusvaltiosta niin tällä hetkellä Louhimies on nähdäkseni syytön eikä ole mistään tuomittu. Olenko väärässä? Miten hänen oikeusturvansa siis toteutuu jos yleinen mielipide on jo kääntynyt siihen että varmasti on ahdistelija?
Lotta Aarikka
8 heinäkuun, 2018 @ 11:14
Niin moni hänen produktioissaan mukanan ollut näyttelijä on raportoinut omituisesta kohtelusta ja käytöksestä, että musta olisi todella outoa ajatella, että mitään ei olisi tapahtunut. Oikeudenmukaisuus ja lainsäädäntö ovqat kaksi eri asiaa, kuten tekstissänikin kirjoitan. Juridiset seuraukset ja se, mitä ihmiset ajattelevat, ovat kaksi eri asiaa. Tätä on hämmentävän monen ihmisen vaikea erottaa toisistaan.
Arttu
8 heinäkuun, 2018 @ 14:56
Eli siis vaikka hän ei lain silmissä olisi tehnyt mitään väärää, niin oikeudenmukaista on että hänet (kuvainnollisesti) lynkataan mediassa, vaikka mistään teosta ei ole takeita. Ei ole minun asiani, eikä oikeastaan sinunkaan, ratkaista kuka on oikeassa ja kuka puhuu totta. Mutta jos asiaa ei viedä tuomioistuimeen, emme voi sanoa että oikeusturva olisi turvattu. Nythän ilmaan jää epämääräiset syytökset siitä mitä on tapahtunut.
Tämä on mielestäni #metoo suurin ongelma, niin hieno asia kuin muuten onkin.
Lotta Aarikka
10 heinäkuun, 2018 @ 13:11
Hohhoijakkaa.
Vaikka hän ei lain silmissä olisi tehnyt mitään väärää, saatta olla, että hän on silti toiminut väärin. Laki ei ole sama asia kuin oikeus ja oikeudenmukaisuus. Väännetään vielä hiukan ratakiskoa: oikeudenkäynti ja oikeusturva ja toisaalta se, mitä mieltä ihmiset ovat, EIVÄT OLE SAMA ASIA. Jos ajattelet, että naapurisi on ärsyttävä, varmaan ajattelet niin jostain syystä, et odottele oikeudenkäyntiä asiasta. Jos päätät, että lapsesi ei saa leikkiä jonkun tyypin kanssa, koska se on huonoa seuraa, varmaan teet tämän päätöksen ilman oikeudenkäyntiä. Tää on inhimillistä ja normaalia.
Edelleen, jos tarkastellaan vaikka Suomen kontekstia, on ainoat tapaukset sellaisia, joissa syyttäjiä on useita ja miehet myöntäneet teot. Mitään epäselvää ei siis ole ja SILTI tästä asiasta pitäisi nyt kauheasti olla huolissaan ja tämä on jotenkin #metoo’n ”ongelma”? Aivan vitun naurettavaa!
Gonamies
9 heinäkuun, 2018 @ 11:26
Tuossa olen kyllä sitä mieltä, että on ihan loogista, että epäasiallisesti käyttäytyvä voi johonkin muuhun suuntaan käyttäytyä ihan mallikelpoisesti, eli tuo ei sinänsä kerro mistään mitään.
Mutta eikös Louhimiestä ole syytetty lähinnä siitä, että ohjausmetodeissa näyttelijät on laitettu psyykkisesti liian koville? Tällaista ovat esittäneet sekä miehet, että naiset? Miten tämä nyt yhtä-äkkiä onkin muuttunut ahdistelujutuksi?
Tämä kertoo jotain ajan hengestä. Aikoinaan Jouko Turkkaa pidettiin lähinnä mulkkuna jokseenkin samoista syistä. Tai jotkut pitivät ja jotkut kokivat, että näin näyttelijöistä saadaan kaikki irti. Nyt täällä toriparlamentissa asia onkin jo kääntynyt niin, että Louhimiehellä on ollut tapana ahdistella naisia. Huomenna sitä kerrottaneen jo totuutena. Tämä on oikein hyvä esimerkki someoikeudenkäyntien kieroutuneisuudesta.
Lotta Aarikka
10 heinäkuun, 2018 @ 13:00
Ei se nyt liene sattumaa, että epäasiallisen kohtelun kohteeksi on joutunut pääasiassa naisia ja naiset ovat nostaneet tämän asian julkisuuteen omilla nimillä ja kasvoillaan, kun miehet ovat korkeintaan osoittaneet tukea sivusta. Mutta kyllä kaiken pystyy toki selittämään niin, ettei tässäkään ole mitään tapahtunut, jos valitsee jättää uskomatta kymmentä naista, ettei yhden miesneron maine tahriinnu.
Proffa
6 heinäkuun, 2018 @ 11:59
Et ymmärrä pointtia tässäkään omassa kuplassasi. Mutta mitäs tuollainen vain suojatyössä ollut wannabetutkija voi oikeasta elämästä ymmärtää tai länsimaisista perusoikeuksista.
Blogisi ja sometuksesi on vain hätähuutosi saada se sinun 15min ja näkyvyyttä. Nauti siitä
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 12:43
Heipparallaa ”Proffa”! Tämähän oli mainio haukkukommentti. Mennäänpä se oikein kunnolla lävitse.
1. En elä kuplassa vaan maailmassa. Et tiedä minusta etkä sosiaalisen verkostojeni rakenteista yhtään mitään.
2. En ole ”suojatyössä”. Olen apurahalla väitöskirjaa tekevä tutkija. Olen siis ihan oikea tutkija, jota ihan oikea säätiö on halunnut rahoittaa.
3. Niin. Mitä ymmärrän ”oikeasta elämästä”? Mitä ON ”oikea elämä”? Elämästä ymmärrän sen, mitä olen 31-vuotiaaksi asti elettyäni ehtinyt oppia. Ei se välttämättä paljoa ole. Länsimaisista perusoikeuksista ymmärrän kyllä ihan kohtuullisesti.
4. Blogini ja sometukseni ei ole hätähuuto vaan vitutushuuto. Tottakai haluan, että mielipiteeni saavat huomiota! Ja minusta on oikeastaan melkoinen voitto, että ne saavat.
5. Nautinko siitä? Nautinko näihin kommentteihin vastaamisesta? No en, mutta teen sitä silti. Ollaan me ihmiset ihmeellisiä!
Riikka Hänninen
6 heinäkuun, 2018 @ 09:05
Voi harmi… Näkövammaisena surffarina aloin lukea tätä innoissani, kunnes pääsin ekaan sitaattiin, joka minulle kuului ”Ukkola1.png”. Kas kun se oli kuva, jota näkövammaisten ruudunlukuohjelmat ei osaa lukea. Harmi tämä on siksi, että kysymyksessähän lienee teksti, josta apuvälineet selviäisivät hyvin – jos se vaan olisi ollut sitä itseään alkuperäismuodossaan. Eli please, seuraavalla kerralla toivon tekstit tekstinä sitaattien kera, ei kuvina.
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 09:09
No eipä ollut tullut edes mieleenikään tämmönen juttu! Yleensä olen tehnyt lainauksin, mutta tällä kertaa kuvin. Ensi kerralla varmaan taas lainauksin! Tekstistä on kuitenkin varmaan mahdollista saada selvää, kunhan lukee Ukkolan kolumnin.
Maija
6 heinäkuun, 2018 @ 09:29
Tosi hyvä! Kiitos!
Minna
6 heinäkuun, 2018 @ 09:40
Lisäksi semmonen huomio, ettei toimittaja Ukkola ollut lainkaan selvillä siitä että se väki, joka Herättäjäjuhlille Tampereelle viikonloppuna kokoontuu on 90% niitä, joille Pride-kulkue ja se mitä sillä ajetaan, ei ole minkäänlainen ongelma. Pikemminkin päinvastoin.
Esim. aika moni körttipappi (herännäisyys=körttiläisyys) vihkii sateenkaaripareja jo nyt ja herättäjäjuhlapuheissa sateenkaariasiat ovat olleet esillä varmaan ainakin 15 vuotta.
Johanna Laakso
6 heinäkuun, 2018 @ 09:50
Hyvä kirjoitus, kiitos!
Peukalon mustunut kynsi
6 heinäkuun, 2018 @ 11:44
Case Ruotsalaa seuratessa mieleeni muistui Johanna Korhosen potkut, joista Alma Median tj Kai Telanne sai sakot ja Alma Media tuomittiin korvauksiin. Silti Telanteella on edelleen työpaikka. Tämä osoittaa, ettei edes avoin homofobia (joka on maksanut firmallesi useampia kymmeniä tuhansia euroja) vie automaattisesti kenenkään työpaikkaa.
Yks vaan
6 heinäkuun, 2018 @ 13:43
Telanne ja kumppanit tekivät nähdäkseni ratkaisun Korhosen tapauksessessa siksi, että julkilesbon päätoimittajan nimittäminen olisi todennäköisesti maksanut Lapin Kansan ilmoitus- ja levikkimyynnille vielä enemmän. Pohjoinen kun on aika konservatiivinen. Tuli halvemmaksi ottaa mainetappio ei-tilaajakunnassa, sakot ja hatunnosto konservatiiveilta.
Olen suurimmissa määrin sitä mieltä, että Korhosen tapauksessa hänen olisi täytynyt ymmärtää seksuaalisuutensa merkitys Lapin kaltaisessa maakunnassa. Ja jos ei tätä merkitystä ymmärtänyt, ei minusta ollut työnsä tasalla. Tästä syystä tuntuu kummalliselta, että Korhonen ei ole asiaa vielä erikseen nostanut esille haastatteluissa. Minä käsittelisin tällaisen tuossa tilanteessa, joskin tämä on vain minun ajatteluani.
Ja kyllä: uskon Korhosen ymmärtäneen ja luulleen, että nyt Alma tekee ennakkoluulottoman rekryn.
Telanne puolestaan toimi kuten markkinataloudessa toimitaan: hän varjeli firmaansa asiakkailtaan, kuten suojeli Porin jatsiyhdistyskin Ruotsalan tapauksessa. Molemmat yksilön, moraalin (imho) ja mahdollisesti lain kannalta väärin, mutta markkinataloudessa toimitaan näin. Pragmatismi on vallitseva ismi.
Teemu Kaskinen
6 heinäkuun, 2018 @ 12:00
Mainio kirjoitus. Tällaista on ilo lukea.
Noitavaino-vertaukseen viitaten pieni yksityiskohta, joka ei todellakaan kuulu asiaan, eikä ole muuta, kuin sivuhuomautus:
Asia, joka jää mainitsematta noitavainojen osalta on, että Espanjan inkvisitio (enkä tarkoita populaarikulttuurista tuttua versiota) oli pohjana länsimaiselle oikeuskulttuurille ja oikeussalikäytännöille, jossa tutkuttiin todella tarkoin, oliko syytetty syyllinen, vai ei.
Tutkimuksissa, joihin viittaan, ei käytetty kidutusta, vaan se säästettiin poliittisten vastustajien eliminointiin ja pelotteeksi.
Tämä vain sivukommenttina kirjoitukseen.
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 12:39
Ihana ja kiinnostava yksityiskohta, kiitos kun jaoit sen!
Kati Ilomäki
6 heinäkuun, 2018 @ 12:20
Samaa mieltä kaikesta paitsi Katleena Kortesuon mustamaalaamisesta, että hän pitäisi uhria syyllisenä raiskaukseen. Se ei ole totta ja sen voi lukea Kortesuon blogistakin.
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 12:39
Juu, sieltä voi lukea, onko arvioni oikea.
Vesa
6 heinäkuun, 2018 @ 12:20
Erinomainen kirjoitus. Kiitos.
juu
6 heinäkuun, 2018 @ 13:10
Eikö markkinatalouteen kuulu myös toimitusjohtajan potkujen avoin arvostelu? Jos joku potkitaan mielipiteensä vuoksi, niin vastavuoroisesti Sanna Ukkolalla on oikeus arvostella potkuja ja tuoda sen moraalittomuus esiin. Mikä tämän kohdan pointti siis oli? Itse asiassa kapitalismin kautta perustelu on kohtuu ontuva, koska yhtäkään lippua ei sen takia jäänyt myymättä (ja tuskin olisi jäänytkään). Siitä voidaan toki kiistellä, mutta se on irrelevanttia.
Noitavainoista: teidänkaltaisillenne ei tosin tuota yhtään ongelmia haukkua erimielisiä natseiksi.
Tero
6 heinäkuun, 2018 @ 13:43
Hyvin kirjoitettu, yksi kysymys vaan heräsi ja se on miten jaksat vastata noin monelle kommenttiosaston Simppelixille? 😀
Lotta Aarikka
6 heinäkuun, 2018 @ 17:17
Se on mun supervoima!
Helena
6 heinäkuun, 2018 @ 14:04
Todella hyvä kirjoitus. Kiitos tästä!
funziya
6 heinäkuun, 2018 @ 15:05
Hyvä kirjoitus ja täyttä asiaa. Saisiolla menee stalinistit ja stailistit sekaisin.
Antikommunismi, ehtymätön luonnonvara, taipuu letkeästi kuin space-time aika-avaruus. Ehkäpä metoo onkin keksitty DDR:ssä? Berliinin muuri purettiin, mutta se siirtyikin päähän. Die Mauer im Kopf.
Kauranen
6 heinäkuun, 2018 @ 21:09
Naivi teksti, josta paistaa läpi epämääräinen uho ja fanaattisuus ilman selkeitä perusteluja. Aarikasta huomaa, että Ukkolan perimmäinen sanoma on jäänyt ymmärtämättä.
Olen harvoin lukenut Ukkolan kirjoituksia ilman että niskavillat nousevat pystyyn, mutta tämä teksti oli poikkeus. Vaikka Ukkolan teksti ei olekaan kielellisesti kovin oivaltavaa ja osa esimerkeistä ontuu, niin silti asiasisältö on hyvin olennainen. Aarikka puolestaan tarttuu omassa tekstissään täysin epäolennaisuuksiin, perustelee kantansa sekavasti tai ei varsinaisesti edes perustele kannanottojaan, ja viimeistään kommenttiosion vastauksissa menettää järjellisen lukijan viimeisetkin mielenkiinnon tai arvostuksen rippeet. Sain tekstistä sellaisen käsityksen, että Aarikan maailmankuvassa ilmeisesti tarkoitus pyhittää keinot, ja kenties siksi Ukkolan tekstin perimmäinen sisältö ja ajatus on jäänyt häneltä täysin ymmärtämättä. Korjatkaa mikäli käsitin väärin.
Tekstin viihdyttävintä antia oli ehkä juuri tämä tarttuminen täysin epäolennaisuuksiin, kuten ”lynkata” ja ”noitavaino” sanojen käyttöön, ja mahtipontisesti näiden epäolennaisuuksien perustelu. Huonon kirjoittajan tunnistaakin siitä, että hän ei osaa pitäytyä puheenaiheessa, ei osaa analysoida asiasisältöjä eikä kykene näkemään puhumastaan aiheesta laajempaa kokonaiskuvaa.
Lotta Aarikka
8 heinäkuun, 2018 @ 11:28
Ihanaa, että puhuttelet mua kolmannessa persoonassa ”Aarikaksi”. Mutta niinpä vaan täällä olen ihan yksilönä editoimassa tätä sunkin russutuskommenttia. Tietkö mitä? En edes jaksanut lukea sitä loppuun. Jos mun uho ja fanaattisuus ei miellytä, MENE MUUALLE. Internet on tosi iso paikka, jossa on tosi monia tekstejä, mene lukemaan niitä. Moikka!
Kirsti-täti
6 heinäkuun, 2018 @ 21:26
Oikein hyvin ruodittu, kiitos että jaksoit. Ukkolan jutut saa varmaan muut voimattoman epätoivon valtaan, siksi paljon ja erikoista tvistiä ne sisältää.
Erityisen hupaisaa on, että hän puolustelee Ruotsalan oikeutta vanhoilliseen uskonnollisuuteensa. Entä jos kaverin uskonsuunta olisi islam ja nimi eksoottisempi? Taitaisi homofobian takia potkiminen olla vähin mitä voi tehdä, ja kyseessä versio ns. ”paremmasta väkivallasta”, oik. homofobiasta.
Marko Alastalo
7 heinäkuun, 2018 @ 11:55
Ukkola tuntuu olevan monelle punainen vaate (ehkä siksikin, että hän on nainen, joten hänen tekstejään ei voi ohittaa leimaamalla niitä mansplainingiksi). Ko. tekstiäkin monet ovat valitettavasti lukeneet henkilön kautta eivätkä asiana. Kuitenkin ongelmat, joita hän tekstissä nostaa esille, ovat tärkeitä. Uhriutumisen ja uuspuritanismin kultturi – pöyristyminen valllankäytön välineenä – on mielestäni uhka sananvapaudelle. Somessa vellova angry mob -mentaliteetti ei pitkällä tähtäimellä edesauta minkään vähemmistön asiaa.
https://nationalpost.com/news/world/jonathan-kay-on-the-tyranny-of-twitter-how-mob-censure-is-changing-the-intellectual-landscape
Lotta Aarikka
8 heinäkuun, 2018 @ 11:19
En lukenut Ukkolan tekstiä henkilön kautta vaan asian. Siksi argumentoin tässä tekstissä, miten Ukkola on väärässä. Jos hän käyttäisi jotain muita esimerkkejä kuin toimitusjohtajan potkuja ja bloggarin saamaa palautetta, voisi juttukin olla erilainen. Olen myös itse sitä mieltä, että somekohussa voi olla yksilölle vaarallisia aineksia. Mutta nämä Ukkolan esimerkit ovat vain paskoja.
Petteri
7 heinäkuun, 2018 @ 12:45
Kiitos!
Erittäin hyvä kirjoitus, jota oli voimauttavaa lukea! Kiitos, että teet mitä teet. Itse tuntuu välillä voimattamalta ja turhautuneelta, kun lukee kaikkea sitä paskaa, mitä Ukkola ja muut oikestopopulisteja myötäilevät ja sananvaupauden nimissä öyhöttävät ”toimittajat” suoltavat mediat täyteen.
Toivottavasti pääsen pian lukemaan lisää kirjoituksiasi.
Hyvää, rentouttavaa ja voimauttavaa kesää!
Lotta Aarikka
8 heinäkuun, 2018 @ 11:18
Olipa ihanasti sanottu, kiitos!
Laura
8 heinäkuun, 2018 @ 00:26
Jäin hyvin hämmentyneeseen tilaan luettuani sekä sinun että Ukkolan tekstit. Asun ulkomailla, mutta olen silti perillä kaikista sekä sinun että Ukkolan mainitsemista keisseistä. Nyt vaan en ymmärrä, mikä on se aihe, issue, mistä puhutte? Tai mikä on konteksti? Miksi kirjoitit tämän tekstin? Mikä oli sinun syvin pointtisi? Samaa tietysti kysyn Ukkolalta, tosin siihen en odota sinun vastaavan. En ymmärrä tätä keskustelutyyppiä. En ymmärrä, mistä tässä keskustellaan. Onko tämä tyypillinen suomalainen julkisen keskustelun tyyppi nykyään? Enpä ole törmännyt muualla. Ja taitaa se Saisiokin asua ulkomailla.
Lotta Aarikka
8 heinäkuun, 2018 @ 11:16
Kirjoitukseni syvin pointti on se, etä olen kyllästynyt myös oikeistopopulistien puheeseen siitä, että sananvapaus on uhattuna, vaikka he saavat ihan jatkuvasti sanoa, mitä ajattelevat. Minusta Suomessa sananvapaus ei ole millään tavalla uhattuna. Se, että joku on eri mieltä ja sanoo sen, ei tarkoita, että sananvapaus olisi uhattuna.
Laura
8 heinäkuun, 2018 @ 15:08
Jos aiheesi todella on taistelu sitä puhetta vastaan, jonka mukaan sananvapaus on uhattuna, niin voisit kirjoittaa aiheesi myös tekstin kärkeen.
Nyt tällä tekstisi aloituksella vain hyökkäät vain yhtä (tai kahta) henkilöä kohtaan:
”Sanna Ukkola tänään kirjoitti jokseenkin johdonmukaisen, mutta omasta mielestäni perustavanlaatuisesti erheellisen kirjoituksensa aiheesta ajattelin, että pilkon sen tässä palasiksi ja esitän, miksi mielestäni Saisio ja Ukkola ovat väärässä.”
Esität itse olevasi oikeassa ja toiset väärässä. Se on itsensä paremmaksi todistelua, ei mielipiteenvaihtoa. Lopulta kukaan ei ole enempää oikeassa kuin väärässä, on vain toisenlaisia mielipiteitä ja uskomuksia. Näkökulmia asioihin. Toisenlaisuutta.
Myöhemmin kirjoitat:
”Minua huolestuttaa suuresti se, että Sanna Ukkola ja Pirkko Saisio osaltaan maalailevat uhkakuvaa jostain yhtenäisestä joukkiosta, joka määrittää, kuka on väärässä, foobikko ja paha ihminen. Jos Laura Huhtasaarelta kysytään, minä olen varmaan väärässä, foobikko ja paha ihminen. Ironisesti juuri se moniäänisyys, jota Ukkolan kaltaiset peräänkuuluttavat, kärsii näistä uhkakuvista, joita Ukkolakin maalailee. Sanavapaus on. Mielipiteenvapaus on. Ei ole mitään punavihreää hegemoniaa, joka määrittää, mitä on oikea ja väärä. ”
Itse taisit juuri muutama rivi aiemmin kirjoittaa olevasi oikeassa. Jos ei ole mitään kuplaa, joka määrittää mitä on oikea ja väärä, niin ei kannata myöskään kirjoittaa alkuun todistelevansa oikeassa olemistaan. Voit vain kirjoittaa olevasi toista mieltä, muttet oikeassa. Siitä alkaa mielipiteenvaihto, erilaisista näkemyksistä ja niiden perustelemisesta, ei oikeassa olemisen todistelusta.
Jos haluat kirjoittaa sananvapaudesta, eriävien mielipiteiden ymmärtämisestä, tee see! Älä hyökkää toisia kohtaan vaan kerro pelkästään oma näkemyksesi, alkaen ”olen sitä mieltä, että….” eikä niin ”tuo naapurin kaveri on väärässä ja siksi minulla on oikeus korjata sen väärät väitteet, ja ehkä vähän kiusata siinä sivussa…” Sillä kiusaamiselta tällainen keskustelu minusta näin ulkosuomalaisena ja aidosti erilaisiin mielipiteisiin tottuneena vaikuttaa. Sekä sinun että Ukkolan tekstit.
Lotta Aarikka
10 heinäkuun, 2018 @ 13:08
Hei ”Laura”! Tietkö mitä? Mä olen tosi hyvä kirjoittamaan. Mä en kaipaa sulta yhtään mitään neuvoja. Jos mun argumentaatiotapa ei vakuuta ja tyyli ei miellytä, lue jotain muuta. Heippa!
Anonyymi homo stadista
10 heinäkuun, 2018 @ 19:40
Aloitetaan näistä kielikuvista. Kuten varmasti kaikki tietävät, niin kieli elää. Monilla nykyisillä sanoilla, kielikuvilla ja sanonnoilla on paljon synkempi historia kuin ehkä arkikäytössä tulee mieleen. Pitäisikö myös näiden käyttö toimittajien keskuudessa kieltää? Saako puhua (esim. kalliilla hiinnoilla) nylkemisestä, kölin alta vetämisestä tai vaikka potkuista? Potkuilla kun ei viitata pallon potkimiseen vaan väkivaltaiseen tekoon, kuten myös sanonnalla antaa kenkää. Potkimiseen on myös kuollut lukematon määrä ihmisiä historian saatossa, kuten myös vielä nykypäivänä. Toisaalta kuinka usein irtisanomisia seuraa oikeasti potkut? Eikö potkuista puhuminen loukkaa väkivallan uhrien asemaa?
Teit myös tekstissä sen virheen, että puhuit noitavainoista menneessä aikamuodossa. Noitavainoja kun harrastetaan vieläkin ympäri maailmaa ja viimeisen vuosikymmenen aikana niiden seurauksena on tapettu tuhansia ihmisiä. Menneen aikamuodon käyttäminen tässä yhteydessä todella vähättelee moderneja uhreja.
Mutta vähätteleekö termin käyttäminen muissa kontekteissa vainojen uhreja? Ei oikeastaan, sillä termillä on negatiivinen sävy. Päinvastoin, sen käyttäminen arkikielessä muistuttaa meitä jatkuvasti siitä, millaisen ongelman perusteettomat vainot voivat yksilölle tuoda.
Nyt kun tämä on poissa alta, voin ottaa kantaa muuhun tekstiin. Olen täysin samaa mieltä kanssasi Aki Ruotsalan potkuista. Jos kyseessä olisi ollut rivityöntekijä tai vaikka artisti, olisin suhtautunut asiaan epäilevämmin, mutta tässä kohtaa irtisanominen on ollut täysin perusteltua. Sama koskee myös uhkailua boikotoinnilla. Kyse ei ole oikeastaan edes niin paljon seksuaalivähemmistöjen oikeuksista, kun se on siitä, että musiikkifestarin toimitusjohtajan ei tule työssään mainostaa mitään epälääketieteellisiä hoitoja. Kyse ei ole Pridestä tai #metoosta, vaan ihan maalaisjärjestä.
Mutta muuten tekstissäsi juuri vahvistat sitä, mihin Saisia ja Ukkola on ottanut kantaa. Ihmettelet, miten seksuaalivähemmistöjen oikeuksia kannattava voi vastustaa eheytyshotoja promoavan toimarin potkuja tai #metoo:n arvoja kannattava voi olla huolissaan miesten kohtelusta. Sen jälkeen menet vielä toteamaan, ettei ole olemassa mitään punavihreää hegemoniaa, on vain ihmisiä joita kiinnostaa seksuaali- ja ihmisoikeudet. Mutta kenen mukaan?
Aloitetaan ihan ensin siitä, miten seksuaalivähemmistöjä puolustava ihminen voi vastustaa Ruotsalan potkuja. Sinun mielestäsi se viittaa eheytyshoitojen sympatisointiin. Ja se voi olla toki mahdollista. On myös mahdollista, että kyseiset henkilöt pitävät sananvapautta ja yksilön oikeutta ilmaista mielipiteitään niin korkealla, että kokevat Ruotsalan potkujen rikkovan sitä. Jotkut ihmiset hyväksyvät eriävät mielipiteet, jopa sellaiset jotka kokevat loukkaavaksi. Samoin minä, joka suhtautun uskontoihin vähintään skeptisesti, en koskaan kyseenalaistaisi yksilön oikeutta harjoitaa sitä.
Toisaalta kuten sanoin aikaisemmin, mielestäni Ruotsalan potkut olivat täysin oikeutetut. Ymmärrän silti sen, että jotkut ovat kanssani eri mieltä ja ymmärrän myös sen, että syyt siihen ovat moninaisemmat kuin että kyseinen henkilö on homofoobikko.
Tilanne #metoon kanssa asia on vielä monimutkaisempi. Syy miksi joko itse kampanjaa tai tiettyjä kampanjan nostattamia liveilmiöitä vastustetaan ovat yksilölliset. Kuitenkin yksinkertainen syy siihen miksi ihmiset eivät yksiselitteisesti luota kaikkien ”uhrien” väitteisiin on sama, kuin syy siihen miksi meillä on oikeusjärjestelmä. Ihmiset valehtelevat. Myös seksuaalisesta hyväksikäytössä, ahdistelusta ja raiskauksista. Tämä on valitettava totuus. Totta on myös se, että väärät ilmiannot seksuaalirikoksista ovat pilanneet monen miehen elämän.
Jos yhteiskuntamme toimisi huhupuheen perusteella, yhteiskuntamme kaatuisi. Sen takia on myös suoralta kädeltä mahdoton ottaa kantaa tapauksiin, jotka ovat tapahtuneet vuosia ja vuosikymmeniä sitten. Jos kyseessä on sana vastaan sana ja muita todisteita tai seikkoja ei ole tarjolla, niin silloin lienee myös väärin ottaa asiaan kantaa.
Samoin on täysin ymmärettävää, että ollaan huolissaan siitä, mitä seurausta nimeämisillä ja syytöksillä voi olla. Kuinka monta syytöntä uhria on liikaa? Vai uskotko todella, että #metoo-kampanjan aikaan yksikään syytön ole joutunut syytetyn penkille.
Ja olen samaa mieltä, että on hienoja että naisia uskotaan. Totuus on vaan se, että yhteiskunnassamme naisiin luotettiin herkemmin jo ennen #metoota. Se näkyy tutkimuksissa, koulussa, rikostilastoissa ja tuomioistuinten tuomioissa.
Edellä mainituista seikoista huolimatta, en minä kuitenkaan vastusta #metoon ydinsanomaa. Seksuaalirikosten uhrien on hyvä astua esiin. Tarvittaessa myös osoittaa sormella, niin että tekijä joutuu rikosoikeudelliseen vastuuseen. Toisen seksuaalisuus on arvo, jota tulee pystyä kunnioittamaan. Kaksimieliset kommentit, hipaisut, läimäisyt ja muut ovat sellaista, jota ei toisen tule sietää. Jos minä nään seksuaalista häirintää, niin kyllä minä siihen puutun. Olen puuttunut jo ennen koko kampanjaa.
http://healthland.time.com/2010/12/13/study-why-we-think-women-are-more-trustworthy-than-men/
Lotta Aarikka
12 heinäkuun, 2018 @ 14:09
En jaksaisi yhtään, mutta yritetään.
Joo no tota. Mä perustelin tossa tekstissä, miksi musta nimenomaan tää ”noitavaino” ja ”lynkkaus” -osasto on tarpeetonta, suhteetonta ja paskaa. Mä en kuitenkaan vielä toistaiseksi ole maailman keisarinna, jolla olisi valta määrätä, mitä sanoja saa käyttää. Voin vain ilmaista mielipiteeni. Kielitieteilijänä ajattelen, että kieli muokkaa todellisuutta. Siksi esimerkiksi pakolaisista ja siirtolaisista on musta erittäin vaarallista puhua ”tulvana” tai ”aaltona”. Se epäinhimillistää ihmiset luonnonvoimaksi, joka jotenkin iskeytyy rannoillemme ja jolta pitää puolustautua, vaikka kyse on hädänalaisista ihmisistä. Kaikkia tällaisia mielipiteitä kielestä voi olla. Mielipiteet pitää perustella, ja niin tässä(kin) tekstissä tein.
Kirjoitan hyvin selvästi, että tottakai voi kannattaa sitä ja tätä, mutta jos nämä kannatukset eivät ole linjassa, ei ole varmaan mikään ihme, että ihmiset tarttuvat ja kyseenalaistavat mielipiteiden yhtenäisyyden. Ukkola ja Saisio kirjoittavat, että ”nykyään ei saa enää mitään sano” tai punavihreä enemmistö tuomitsee. Jos katsotaan vaikka puoluekannatusgallupeja, ei punavihreä kansanosuus ole mitenkään suurin osa suomalaisista. Ei ole mitään yhtä joukkoa, joka määrittää, mikä on oikein ja väärin. En ymmärrä, miksi Ukkola haluaa väittää, että on.
Mä alan epäillä, että et ole lukenut mun tekstiä lainkaan. Kirjoitan hyvin selvästi, että Ruotsala olisi saanut kaikessa rauhassa olla homofoobikko, jos ei olisi tuonut sitä esille ja osoittanut edelleen ajattelevansa niin julkisesti. Hänen olisi pitänyt ymmärtää, että Jazzien imagon ja brändin vuoksi se on yritystoiminnan kannalta vahingollinen mielipide. Se ei tarkoita, etteikö hän saisi ajatella niin. Jos vaikka jonkun maissiyrityksen toimari menee sanomaan, että maissi on paskaa, tulee kenkää. Se ei tarkoita, että ex-toimarilla ei saisi olla mielipidettä maissista. Luulenpahan kuitenkin, ettei kukaan totuuden ja oikeuden soturi nousisi puolustamaan tuota maissia haukkuvaa fudut saanutta toimaria ja hänen mielipiteenvapauttaan. Juuri siksi ajattelen, että jos nousee puolustamaan homofoobikon oikeuksia mielipiteeseensä tällaisessa Ruotsalan kaltaisessa tilanteessa, ei oikeasti puolusta mielipiteenvapautta vaan sitä homofobiaa.
Kukaan ei missään vaiheessa tai missään yhteydessä ole ollut sitä mieltä, etteikö ns. väärät ilmiannot ole ikäviä. Kuitenkin, jos katsot esim. raiskaustilastoja, suhteellisesti suurempi osuus raiskauksista jää ilmoittamatta kuin on valheellisia. Kuten olen moneen muuhunkin kommenttiin vastannut – kyse on prioriteeteista. Minusta suurempi ongelma on se, että naiset eivät puhu eikä heitä uskota, kun he yrittävät kertoa ahdistelusta ja väkivallasta. Se ei tarkoita, etteivätkö valheelliset ilmoitukset olisi mielestäni ikävä – suorastaan traaginen – asia. Mutta se on mielestäni pienempi traaginen asia kuin ne miljoonat ja miljoonat naiset, jotka on raiskattu tai joita on ahdisteltu ja jotka on hiljennetty vuosisatojen saatteessa.
Tämä on ihan paskapuhetta ja jäätävää jeesustelua. Me otamme päivittäin kantaa asioihin, joista meillä ei ole täydellistä tietoa. Nyt alas sieltä moraaliselta marmoripaadelta tänne todellisuuden pariin.
Suomen kontekstissa minulla on todella syytä uskoa, että näin on. Kaikki nimellä esiin tulleet miehet ovat jopa itse myöntäneet syyllisyytensä. Siksi juuri en ymmärrä tätä huolta ”syytettyjen” hädästä – kaikissa tapauksissa kyse ei ole ollut kahdesta näkökulmasta (sana sanaa vastaan) vaan usean naisen todistuksesta koskien yhtä ihmistä.
No ei vittu kyllä ole mikään totuus. Musta se, miten monelle tää #metoo j ahdistelun yleisyys ja karuus on tullut yllätyksenä, on aika hieno osoitus siitä, että naisia ei todellakaan kuunnella eikä uskota.
Anteeksi, mutta tää on kyllä hysteerisen hauska kommentti! Et vastusta yhdenvertaisuutta ja sitä, että seksuaalinen väkivältä ja ahdistelu paljastetaan ja siihen puututaan? MAHTAVAA! Onneksi et vastusta. Muuten ois varmaan pitänyt pistää koko homma pakettiin.
Kefir
10 heinäkuun, 2018 @ 20:23
Pitkälti samaa mieltä paitsi julkisesta median ja somen oikeuskäsittelystä. Eikö kuitenkin aina niin että oikeuslaitos rankaisee syyllisiä, eikä niin että se jättää syyttömät rankomatta. Julkisuudessa ”vahingossa” leimattujen on turha huhuilla troilleilta rahaa maineen menetyksestä vaikka case olisi kuinka karu tahansa.
Saisio muuten oli oikeassa siinä että joukkokiimassa ja mustavalkoisella asiankäsittelyllä harvoin saadaan kovinkaan älykkäitä tai oikeudenmulaisia ratkaisuja aikaan. Ukkola ei ollut oikeassa juuri missään.
Kiitos blogista! Keep up the good work!
Lotta Aarikka
12 heinäkuun, 2018 @ 13:48
Kyllä mustakin tiettyihin keisseihin liittyy paljon ongelmallisuutta. Esim. Kasimirin kohtalo haippirinkihommassa oli aika karu, ja siinä oli kyse nimenomaan perättömistä huhuista. Siltikään kyse ei ole musta ”lynkkaamisesta”, vaikka ikävä asia onkin ja varmasti yksilön näkökulmasta erittäin kohtuuton ja epäoikeudenmukainen.
Amanda
26 elokuun, 2019 @ 17:59
Muistan kun luin Ukkolan kirjoituksen viime vuonna. En tiennyt, että sille oli tehty vastine.
Kritisoin nyt vain sen verran, että tässä tekstissä on osia, jotka voi osoittaa, että Ukkolan huomioissa on perää. Hän kuvasi somessa esiintyviä asenteita: ”Jos olet väärää mieltä, viemme sinulta elannon!” Vastine tavallaan todistaa väitteen oikeaksi toteamalla: ”Jokaisen toimittajan, joka käyttää somekohusta tai toimitusjohtajapotkuista kielikuvaa “noitavaino” tai “lynkkaus”, pitäisi saada kenkää välittömästi.” Myös se että kirjoitus olettaa sananvapauden toimivan kapitalismin lailla tuntuu vähän oudolta.
Lisäksi Ukkolan kirjoituksen tai Saision haastattelun pointtina ei ollut arvostella itse Metoota tai sanoa ettei naisia saa uskoa, vaan arvostella niihin liittyvän keskustelukulttuurin varjopuolta. Nykyään valitettavan usein ei osata/haluta kuunnella eri mielipiteitä. Varsinkin somessa reagoidaan nopeasti tunteella ja halutaan ajatella toisesta kaikista pahinta. Karoliina Sallinen-Pentikäisen leimaaminen, yritykset sabotoida hänen elinkeinoaan ja pakottaminen anteeksipyyntöön osoittaa juuri tallaista suhteellisuuden tajun puutetta. Olivatko blogistin huomiot priden kaupallistumisesta todella niin kamalia, ettei niitä voi sanoa ilman että leimataan tasa-arvon vastustajaksi? Palautetta voi varmasti antaa ja voi olla eri mieltä ilman että yrittää vahingoittaa toisen elämää.
Voi ajatella, että tarkoitus pyhittää keinot, mutta ei ole yhdentekevää, mitä esim. vähemmistöjen oikeuksien nimissä tehdään. Esim. äskettäiset yritykset tuhota Maria Nordin elinkeino yhden ainoan ig-päivityksen takia on täysin naurettavaa, ja se tuskin auttaa seksuaalivähemmistöjen asiaa. Metoollekin tämä voi olla ongelma, sillä esim. Trumpin voitto osoitti miten ihmiset helposti turtuvat jos kokevat että rasismia/seksismiä käytetään tapana vaimentaa vastapuoli ja lopettaa keskustelu. Tällainen moralistinen someraivo on myös useammin varsin naisvihamielinen ilmiö. Esim. Tiziana Cantonen ja Anita Sarkeesian tapaukset ovat esimerkkejä siitä mihin somessa tapahtuva häpäisy ja ylemmyydentunto voi johtaa.
Voimme toki hyväksyä tämän osana yhteiskunnallista keskustelua, mutta ei voi olettaa, että kaikki (varsinkaan ne jotka eivät ole tunnettuja julkisuuden henkilöitä) ovat Saision tavoin valmiita ja tarpeeksi vahvoja kestämään tallaista inhottavaa myllytystä ja ettei sillä ole mitään vaikutusta keskustelukulttuuriin. Itse tosin uskon, että somen keskustelukulttuuri muuttuu ajan kanssa enemmän eri näkemyksiä hyväksyvään ja toisia kunnioittavampaan suuntaan. Vastahan me opettelemme netin käyttöä yhteiskunnallisen keskustelun alustana. Ja kuten vastine toteaa, Meetoo on hieno asia, sitä tarvitaan ja siksi rakentava kritiikki sen sivuilmiöitäkin kohtaan varmasti tekee meetoosta entistä ehomman. <3
https://marianordin.blog/2019/07/10/nain-maalittaminen-toimii-miten-maria-nordinista-tehtiin-maalitaulu/
Lotta Aarikka
3 syyskuun, 2019 @ 12:02
Siitä, että linkitän sananvapauden kapitalismiin, olen saanut kritiikkiä aiemminkin. Sen ymmärrän ja allekirjoitan.
”Some-kohuista” olen kirjoittanut aiemmin, esim. täällä, täällä, täällä ja täällä. Ei käy kiistäminen, etteikö some olisi monipuolistanut ja moniäänistänyt julkista keskustelua, ja totta kai asiaan liittyy myös lieveilmiöitä. Silti minusta niillä, jotka julkiseen keskusteluun ryhtyvät, on viime kädessä vastuu siitä, miten palautteeseen reagoivat.
Kiinnostavaa on, onko se ”epäreilua”, että yrittäjän firma menee jonkun kohun perusteella sileäksi. Eihän se ole. Haluaisin kuitenkin tuoda esiin, ettei konkurssi tai talousvaikeudet koskaan ole ”reiluja” – markkinatalous ei ole oikeudenmukaisuuden näyttämö. Sekin on hyvä muistaa.
Netta
21 marraskuun, 2019 @ 12:13
No Ukkola sai kai vuoden aikana vastaavaa palautetta kun vielä syksyllä teki jutun ’Mitään ei saa enää sanoa-hokema ärsyttää monia’. Silti nähdäkseni verkkovihan haitoissa ei ole kyse vain sen kohteiksi joutuneiden mielipahasta tai kritiikin siedosta. Keskustelukulttuuri heikkenee jos ihmiset nettivihan uhkan takia välttävät julkista keskustelua kuten osa poliittisista päättäjistä on jo tehnyt Valtioneuvoston tutkimuksen mukaan. (Ja he ovat vielä niitä joiden pitää kestää muita kovempaa arvostelua ja olla mukana keskustelussa!) Se karsii poikkeavia mielipiteitä ja eriarvoistaa ihmisiä kuten naispolitiikkoja joihin nettiviha kohdistuu ihan eri äänensävyin kuin miehiin. Jos joku joutuu jopa vain muutaman varomattoman kommentin vuoksi raivokkaan nettivihan kohteeksi, muut sisäistävät rajoitukset.
Vaikka keskustelu edellyttää kovaakin kritiikin sietoa, on ongelmallista demokratian ja sananvapauden kannalta jos keskustelijoiksi valikoituvat verkkovihaa vähiten kohtaavat tai sitä parhaiten kestävät. Luonteeltaan herkempien, hiljaisten ja epävarmojen ääni ja vähemmän julkisuuden pääomaa omaavien jää kuulumatta jos osallistuminen edellyttää itsensä kovettamista.