Pyrin tässä blogissa käsittelemään ajankohtaisia aiheita. Välillä on kuitenkin kirjoitettava vähemmän ajankohtaisista, mutta jollakin tapaa jatkuvasti pinnalle pulpahtelevista teemoista. Yksi näistä on ”poliittinen korrektius”.
Viime aikoina teemaa on käsitellyt mm. Sanna Ukkola ja Tuomas Enbuske, mutta asiasta on kirjoitettu aikaisemminkin suomalaisessa mediassa.
Aivan aluksi on oikaistava se, miten käsite ymmärretään. ”Poliittisessa korrektiudessa” ei ole kyse vaatimuksesta kontrolloida toisten sanomisia ja julkista keskustelua. Kyse ei siis oikeastaan edes ole poliittisen korrektiuden vaatimuksesta. Kyse on siitä, että yhä useammat vaiennettuun marginaaliin suljetut ihmisryhmittyvät ja heidän liittolaisensa vaativat ääneen oikeuksiaan. Näihin oikeuksiin kuuluu se, ettei omaa etnisyytteen, sukupuoleen tai seksuaaliseen suuntautumiseen liitettyjä stereotypioita sovi käyttää valtaa pitävien huumorina ja viihteenä miten sattuu.
Toisin kuin esimerkiksi Ukkola tekstissään väittää, sortavaan kielenkäyttöön puuttuminen ei ole loukkaantumista, pöyristymistä tai uhriutumista. Kyse on päin vastoin uhrin asemasta kieltäytymisestä: Vallan ottamisesta, keskusteluun osallistumisesta, puolustautumisesta ja sen nimeämisestä, että kielellinen ja asenteellinen toiseuttaminen ja sorto ei ole ok.
Ehkä vertaus auttaa ymmärtämään. Jatkuvat seksistiset, rodullistavat tai muuten toiseuttavat ja syrjivät kommentit ”huumorin” tai ”merkityksettömyyden” varjolla on kuin kävelisi väkijoukossa ja tulisi jatkuvasti tönityksi. Toisinaan pikku tölväisy ei haittaa, mutta kun se on läpäisevää ja toistuvaa, alkavat käsivarret ja kyljet olla mustelmilla. Vaihtoehto on alkaa väistellä tai paeta kellariin – tai kävellä päättäväisemmin ja alkaa huomautella niille, jotka useammin tulevat tönäisseeksi kuin tönäistyksi, että voisitko katsoa, mihin kävelet. Onko se uhriutumista? Onko se mielensäpahoittamista? Tuskin kukaan voi ajatella niin.
”Poliittista korrektiutta” kritisoivat ja siitä uhkakuvia maalailevat käyttävät useimmiten argumenttinaan sitä, että ”pian ei saa enää mitään sanoa”. Mitään järjellistä perustetta kyseiselle väitteelle ole olemassa. Se on puhtaan paranoidinen ja epätosi.
Sananvapaassa länsimaisessa yhteiskunnassa ei ole mitään järjestelmällistä mekanismia, jolla kielenkäyttöä voisi kontrolloida. Kielenkäytön normatiivisuus eli se, mikä milloinkin on ok, määrittyy sosiaalisesti kontekstissaan. Toisin sanottuna, kun ihmisryhmä ”pöyristyy” Lidlin maitokampanjasta, he pyrkivät sosiaalisesti viestittämään, että seksuaalivähemmistöjen ja transihmisten elämänkohtaloihin liittyvät ydinkysymykset eivät ole hyvä tapa markkinoida meijerituotteita. Ne, joiden mielestä ongelmaa ei ole, voivat argumentoida sen puolesta, miksi ongelmaa ei ole. Tätä on normaali yhteiskunnallinen keskustelu. Syrjivää ja potentiaalisesti ongelmallista kielenkäyttöä puolustavat henkilöt eivät ole automaattisesti sen oikeammassa kuin sitä kritisoivat. Paitsi että ovat, koska syrjintää tukevia rakenteita vähättelemään pyrkivät pääasiassa ne, jotka eivät ole syrjinnän kohteita vaan valta-asemassa tässä yhteiskunnassa. Se on paitsi vaivaannuttavaa, myös helvetin ironista ja kokonaisuutta kuvaavaa. Pöyristymisestä pöyristyminen on aktiivinen hiljentämiseen tähtäävä teko.
Ukkolan kirjoituksesta löytyy myös klassinen ”kysyin homokaverilta ja se ei nähnyt asiassa mitään ongelmaa” -argumentti. Tällainen yksityishenkilön mielipiteellä ja hänen sisäryhmäläisen auktoriteetillaan omien susipaskojen argumenttien validoiminen on älyllisesti laiskaa. Itsekin olen tavannut tyytyväisen yksityisyrittäjän, tulevaisuuteen katsovan demarin ja keski-ikäisen heteromiehen, joka on auliisti myöntänyt olevansa väärässä. Se ei tarkoita, että näistä yksittäistapauksista voisi johtaa mitään yleistyksiä kyseisten ihmisryhmien ja määritteiden välisestä suhteesta. Yksittäisten henkilöiden mielipiteet ovat syrjinnän kiistämisen kannalta täysin epärelevantteja kuriositeetteja.
Ainoa järjellinen kritiikki, jota olen kohdannut suhteessa ”poliittiseen korrektiuteen” koskee sitä, että aggressiivinen puuttuminen syrjiviin rakenteisiin pelästyttää ja asettaa puolustuskannalle juuri ne ihmiset, joiden päät pitäisi kääntää ja silmät avata näkemään ongelmat, joita myös kielellinen toiseuttaminen pitää yllä. Toisin sanoen, kun menee sanomaan viattomalle etuoikeutetulle, että nyt jumalauta mieti hiukan, miten puhut, tämä loukkaantuu, siirtyy puolustuskannalle, pelästyy ja jättää keskustelun sikseen. Dialogi tyrehtyy, vuorovaikutusta ei synny ja maailma ei siten muutu.
Vaikka tavallaan sympatiseeraan säikähtäneitä etuoikeutettuja, eivät he mielestäni ole kovinkaan erityisessä asemassa. Enemmän voimaa ja rohkeutta kuin puolustaa omia sanavalintoja ja tekoja vaatii kiistatta toisten sortaviin sanavalintoihin ja tekoihin puuttuminen. Sortavaksi kokemiinsa ilmiöihin puuttuessa jokainen feministi ja ihmisoikeusaktivisti saa poikkeuksetta niskaansa ryöppyvän läjän uhriutujan, mielensäpahoittajan ja hiekkapillun leimoja ja syytöksiä.
Lisäksi, vaikka olen ilomiellä ja reippaasti käpy perseessä ja hiekkainen sitruuna pillussa, en ole vielä kertaakaan keskustellut sortavasta kielenkäytöstä tai kuvakielestä internetistä niin, että yksikään valkoinen heteromies EI olisi uskaltanut laittaa raivokkaasti kampoihin. Kun todella saavutamme sellaisen pelon ja hiljaisuuden ilmapiirin, että edellämainitut etuoikeutetut hiljenevät ja mukauttavat toimintaansa nöyrästi ja kyseenalaistamatta, lupaan huolestua ja valpastua.
Vitsinkertoja
4 marraskuun, 2016 @ 21:35
Tässä on mielestäni hävinnyt metsä puilta jo kauan sitten monilla asiasta kirjoittavilla. Ihmisillä on luonnollisesti hyvin erilaisia huumorintasoja ja -käsityksiä. On selvää, että huumori aiheuttaa erilaisia reaktioita riippuen kontekstista, jossa se esitetään ja kuka sen kuulee. Tehtiin minkälaista huumoria ihmisistä tahansa, niin toki aina löytyy joku, joka sen kokee loukkaavaksi.
Mutta jos teen vitsin, jonka esim. homoseksuaali löytää vaikka hänen seksuaalisuuttaan loukkaavaksi (syystä tai toisesta, sillä ei ole edes väliä), niin toki pahoittelen ajattelemattomuuttani ja pyydän anteeksi vitsiäni. Vitsini ei kuitenkaan oltu tehty systemaattiseksi sorroksi, koska minulle homoseksuaalit ovat aivan yhtä arvokkaita ihmisiä kuin muutkin, ja ymmärrän myös heidän heikomman aseman yhteiskunnassa. Muutenkin, jos vitsini loukkaa jotakuta vahingossa, niin toki pyydän asiaa anteeksi. Oli kysessä sorrettu ihminen tai ei. En usko, että kovin suuri määrä ihmisiä ajattelisi tästä tilanteesta toisin.
Mutta sitten. Sitten on tämä etenkin internetissä ah niin äänekäs joukko, joka ilmaantuu loukkaantumaan sen pohjalta, että he itse _olettavat_ jonkun homoseksuaalin loukkaantuvan ko. vitsistä. Tämä on se nykymuotoinen ”PC” ongelma! Ja on päivän selvää, että tästä ongelmasta on voitava kriittisesti myös keskustella ilman syyttelyä ”pöyristyjistä pöyristyvien” hiljentämisyrityksestä.
Sillä kyse ei ole hiljentämisestä vaan siitä, että tämä muiden puolesta loukkaantuva porukka omii itselleen oikeuden päättää, missä jonkun muun ryhmän huumorin raja menee. Ja kun huumorilla ei ole mitään yleismaallisia rajoja (subjektiivinen kokemus, kuten itsekin toteat), niin tällä porukalla ei ole yhtään mitään oikeutusta automaattisesti loukkaantua jonkun puolesta olettamuksensa pohjalta. Ainoastaan sillä sorretulla ihmisellä on, sikäli kun vitsissä on tätä ihmistä sorretun asemansa osalta loukattu. Sitten kun näitä sorrettuja loukaantuneita on riittävästi (Riittääkö yksi? Tästä blogitekstistä päätellen ei. En osaa itse sanoa tarkkaa määrää.), niin sitten tällä ”muulla porukalla” on se oikea oikeutus myös loukkaantua siitä vitsistä _äänekkäästi_ (toki jokainen saa itsekseen loukkaantua ihan mistä haluaa).
Tällä muiden puolesta loukkaantuvalla porukalla on myös usein tarve suuttua siitä, että joku kehtaa kyseenalaistaa heidän oikeuttaan loukkantua muiden puolesta. He siis asettavat itsensä asemaan, jossa he eivät oikeasti ole, ja kuvittelevat siten olevansa ns. parempia ihmisiä ja vieläpä suuttuvat siitä, jos tätä asemaa kyseenalaistaa. Lopputuloksena lienee hyvin ymmärrettävää, että tässä kohtaa monella palaa käämi ja saamme näitä ”mitään ei saa enää sanoa, että joku loukkaantuu” -tappeluita?
Se, että rajaisimme heikommassa olevat ihmiset kokonaan huumorin ulkopuolelle on taas myös systeemaattisesti heitä yhteiskunnasta eristävä teko. Kyllä ihmisten hyväksymiseen kuuluu myös se osallisuus olla hyvän huumorin kohteena. Ja osa huumorista on hyvällä tavalla myös ivallista. Loukkaava idioottimainen ”kännissä läpällä” -huumori on taas sitten eri asia (semmoinen huumori ei ole oikein edes valta-asemassa olevista), mutta nähdäkseni esim. tämä Lidl:n kampanja tuskin semmoista huumoria oli.
Lotta Aarikka
5 marraskuun, 2016 @ 10:47
”Aina löytyy joku, joka sen [vitsin] kokee loukkaavaksi.”
Juu. Mutta aina tuo joku ei ole syrjityssä asemassa yhteiskunnassa. Rodullistetut ihmiset, seksuaalivähemmistöt, transihmiset ja naiset ovat syrjityssä asemassa tässä yhteiskunnassa. Nämä ovat objektiivisesti todettuja asioita, jotka voi erinäisillä tunnusluvuilla osoittaa. Se ei ole millään tavalla mielipidekysymys. Ihmisen, joka haluaa vastustaa sortoa näitä ryhmiä kohtaan, ei tarvitse kuulua mihinkään näistä ryhmistä. Se, että pitäisi, että ei olisi ”puolestaloukkaantuja” on absurdi väite. Kyse ei ole yksittäisten ihmisten oikeudesta loukkaantua. Kyse ei ylipäätään ole yksilöistä. Kyse on siitä, että toiset ajattelevat myös kielenkäytön ja huumorin toiseuttavan ja sortavan tiettyjä ryhmiä. Toiset – useimmiten etuoikeutetut – eivät näe mitään ongelmaa tai rakenteellista syrjintää, koska eivät itse joudu koskaan olemaan sen kohde.
Pasi
5 marraskuun, 2016 @ 13:17
Lotta, syrjittynä olemine liittyy kontekstista. Yhteiskunnassa, jossa vallitsee voimakas horisontaalinen segregaatio, syntyy vääjäämättä miesten valtapiiri (teollisuus, rahoitusala, teknologia, maanpuolustus yms.) sekä samalla naisten valtapiiri (hoiva-ala, sosiaaliala, koti, lapset, ihmissuhteet sekä ihmissuhteita, tasa-arvoa ja tunteita koskevat diskurssit). Ei ole mitään todisteita siitä, että naiset olisivat syrjittyjä vaikkapa sosiaalialalla tai hoiva-alalla, kun naispuoliset johtajat valitsevat työpaikoille uusia työntekijöitä, ja valitsevat nämä työntekijät hyvä sisar-verkostostaan. Ei ole mitään todisteita siitä, että tasa-arvopoliittisissa keskustelukerhoissa porukan ainoa mies olisi keskustelussa ”valtaapitävän sukupuolen edustaja”, kun hän yrittää keskustella 50 kiukkuisen ja asiota tiukasti naisnäkökulmasta tarkastelevan naisen kanssa. Valta riippuu aina kontekstista ja niissä konteksteissa, joissa miehillä on vähän valtaa, he voivat joutua suoranaisen tai välillisen syrjinnän kohteeksi.
On täysin mahdollista, että tasa-arvopoliittisen diskurssin piirissä heikosti koulutetut keski-ikäiset (persuja äänestävät) miehet ovat vähäosainen joukko, jolta puuttuu valtaa ja mahdollisuuksia omien intressiensä, tunteittensa ja tavoitteittensa ilmaisemiseen – koska poliittisesti korrekti eliitti aktiivisesti potkii heitä päähän kaikkia sosiaalisen väkivallan keinoja käyttäen. Osaatko sinä, Lotta, käydä keskustelua tämänkaltaisten miesten kanssa empaattisesti, heidän kokemuksensa ja heidän kokemansa sukupuolisyrjintä todesta ottaen – vai lähdetkö siitä, että naiset on määritelty jossain sopimuksessa vähäosaiseksi sukupuoleksi ja siksi naisilla on oikeus moniin etuoikeuksiin seuraavat 500 vuotta?
Lotta Aarikka
5 marraskuun, 2016 @ 18:50
Nuo sun maalailemat horisontaalihimmelit eivät ole oikeasti olemassa, ne on sun nyt tässä hetkessä kielellisesti tuottamia käsitekategorioita. Jos yhteiskuntaa haluaa muuttaa yhdenvertaisemmaksi ja sukupuolinormeista vapaaksi, sitä pitää lähestyä holistisesti. Niin feminismi tekeekin.
Miehisyys ja maskuliinisuus on normi. Feminiinisiksi nimetyt asiat ovat toiseutettuja, toisarvoisia. Valta ja raha on kasautunut (valkoisille) miehille. Nämä eivät ole mielipiteitä vaan tosiasioita.
Keskustelijana olen empaattinen ja ystävällinen, mutta tiukka. Kiitos huolenpidosta. Mihin osoitteeseen haluat, että toimitan miesten minulle antaman empaattisen ja ystävällisen keskustelijan suosituskirjeet?
Vitsinkertoja
5 marraskuun, 2016 @ 19:11
Et nyt ehkä ymmärtänyt täysin mitä sanoin, joten mansplainaan sen ehkä selkeämmän esimerkin kautta. Itse aloin ajatella asiaa edellisen viestini tavoin sen jälkeen kun luin muutaman homo- ja transseksuaalin kirjoituksen, joissa sanottiin kutakuinkin näin:
”Ottaa päähän, kun heterot/cis-ihmiset määrittelevät mitä ja miten minun seksuaalisuudesta saa muut puhua.”
Viesti oli selkeä, he kokivat heteroiden/cis-ihmisten tavan loukkaantua heidän puolestaan heidän ääntään vaimentavaksi. He haluavat itse määritellä mitä heistä saa ja ei saa sanoa. Ko. transseksuaali kirjoitti pitkät plörinät siitä, miten häntä ei haitannut pilluvitsit, mutta kun joku oli hänen puolestaan niistä loukkaantunut, koki hän tilanteen häntä syrjiväksi. Hän ei saanut itse päättää, minkälaista huumoria hänestä saa tehdä. Hän toivoi, että hänestä voisi heittää ihan samanlaista pilluvitsiä kuin heterosta naisesta. (Valitettavasti en muista mikä blogi se oli, niin en voi tarjota linkkiä.)
Varmasti toisella tavallakin ajattelevia transseksuaaleja löytyy, mutta koska kyse on täysin subjektiivisesta asiasta, niin emme me heterot/cis-ihmiset voida alkaa ottamaan tässä tuomarin asemaa. Ei vaan voida. Jos otamme, niin luomme vain uudenlaisen syrjintäkoneiston, vaikka kuvittelemmekin tekevämme oikein vähemmistöjä kohtaan. Tarkista siis etuoikeutesi.
En minäkään voi alkaa miehenä päättämään, minkälaisia vitsejä naisista saa ja ei saa kertoa. Voin ainoastaan tukea naisia siinä kohtaa, kun he määrissä kokevat huumorin loukkaavaksi.
Vastaavasti, jos joku mies loukkaantuu vitsistäni naisten vuoksi, niin keneltä pyydän tilanteessa anteeksi? Soitanko äidilleni ja pahoittelen, että loukkasin asemaasi tasavertaisena ihmisenä, koska tämä vieressä seisova mies asian niin koki? Ko. miehelle en kuitenkaan nähdäkseni ole missään anteeksipyyntövelvollisuudessa. Korkeintaan voi pahoitella, että näin nyt pääsi käymään.
Toki on näitä selvästi törkeitä Trump-tason vitsejä, joissa ei ole epäselvää, että vitsin tarkoitus on vain vähätellä, hiljentää, loukata tms. ja niihin pitää voida kenen vaan reagoida. Mutta kuten tuosta Lidl-”kohustakin” näkee, niin siitä ollaan jo menty merkittävästi pidemmälle, miksi minusta tämä ”PC” kritiikki on ihan aiheellista. Kaikki eivät vaan ole vielä ymmärtäneet, minkälaisista erilaisista tasoista tässä kyse onkaan. Enemmistö ei voi kuitenkaan omia vähemmistön ääntä.
Lotta Aarikka
5 marraskuun, 2016 @ 19:41
Emme ole eri mieltä siitä, että kenelle tila kuuluu. Olen väistämisvelvollinen mitä tulee seksuaalivähemmistöjen, transihmisten ja rodullistettujen ihmisten kuten myös vammaisten kokemuksiin. Olen opetellut olemaan hiljaa ja kuuntelemaan ihmisiä ja luottamaan niiden arvostelukykyyn enemmän kuin omaani. Enhän mä tässäkään tekstissä käsittele kyseisten ryhmien kokemaa syrjintää tai toiseuttamista vaan tätä ilmiötä kokonaisuutena.
Musta pienempi paha on yrittää puuttua syrjintää ja sortoa tukeviin rakenteisiin kuin olla puuttumatta sen varjolla, että saattaa puuttua niihin ”väärin”, kuitenkin niin, että jos joku sisäryhmäläinen ja sorron kohde puuttuu keskusteluun oikeasti – kuten sanoin – väistää, kuunnella ja uskoa.
Siitä olemme eri mieltä, että jos/kun joku huomauttaa sulle seksistisestä tms. syrjivästä kielenkäytöstä, että sun pitäis jotenkin pyytää anteeksi. Ei siinä yritetä syyllistää sua. Ei kukaan tee sun anteeksipyynnöllä mitään. Siinä yritetään herättää ajatuksia ja muuttaa sun toimintaa tulevaisuudessa. Että jätä soittamatta sille äidille. Ja myös voit jättää spleinaamatta mulle.
Heteromies
4 marraskuun, 2016 @ 21:51
Pointtinsa tämäkin, kyllä. Itse kuvailin kuitenkin kaverille lidlin maitokaappikohua siten, ettei homostelulle koskaan saada aitoa tasa-arvoa, ennen kuin siitä voi vitsailla aivan yhtä avoimesti kuin heteroseksuaalisuudestakin. Todettakoon toki ettei rotu ja seksuaalisuus ole samalla tavalla tai sivulla verrattava asia.
Louis CKn sanoin, komedia on tragedia plus aika. Komedia paljastaa ennakkoluulot armottomalla valolla. Maitokohu oli aidosti typerryttävä esimerkki muutaman twittertilin voimasta tehdä, no, kohu. Ei sille pidä antaa mitään arvoa, se vain estää kehitystä.
Lotta Aarikka
5 marraskuun, 2016 @ 10:42
Juu, ollaan siitä samaa mieltä, että kun ihmisoikeudet on kunnossa ja asema on yhtä etuoikeutettu kuin cis-heteromiehellä, asioista vitsailukin muuttuu – jos ei nyt punch up -muotoiseksi – niin ainakin silmästä silmään katsovaksi.
Mä annan kyllä mittaamattoman arvon niille ihmisille, jotka viitsivät nostaa näistä asioista ”kohun” (vaikka somekohujen mittakaava ja henkilöityminen yhteen ihmiseen voi olla brutaali). Vain siten maailma voi muuttua. Puheeksiottajan rooli ei myöskään ole mitenkään kauhean kepeä ja kiva, se on helvetin kiittämätöntä hommaa.
Jani Koivisto
5 marraskuun, 2016 @ 19:19
Ensimmäiseksi, ei ole olemassa CIS ihmisiä. Sitä kutsutaan normaaliksi.
Ja vaikka se loukkaisi jonkun tunteita, kaikki mikä ylittää 90% esiintymästä on normaalia.
Tai sitten voidaan väitellä ettei todellisuutta ole koska se on vaan enemmistön mielipide.
Itsellä ei ole mitään poikkeavia ihmisryhmiä vastaan. Kaveripiirissä on monia ns vähemmistöihin kuuluvia henkilöitä, mutta se että valtaosan pitää vaan sopeuttaa elämänsä näihin vähemmistöihin on täysin idioottimaista.
Kiteytettynä tasa-arvo on saavutettu kun naisen (tai vähemmistön edustajan) lyöminen on ihan samassa arvossa heteromiehen lyömisen kanssa riippumatta lyöjän sukupuolesta tai seksuaalisesta suuntauksesta.
Muuten puhutaan etuoikeuksista.
Ja ennen purkauksia, pystyn istumaan sujuvasti ravintolassa pöytäseurueessa johon kuuluu kaikkia mahdollisia ihmisryhmiä. Ei heidän vapaa-aikansa kuulu mulle. Me vaan ollaan kavereita jotka istuu iltaa samassa pöydässä.
Tuntuu näitä juttuja lukiessa, että jotkut ihmiset tuntuu väkisin erottelevan porukkaa eri ryhmiin ihan vaan harmistuakseen uudelleen. Jos jokaiselle ihmisryhmälle tarvii olla erillinen nimitys, harjoittaa nimitysten käyttäjä enemmän erottelua kuin yksikään vanhoillinen ihminen.
Mulle ne on vaan kavereita sen enempää erottelematta
Lotta Aarikka
5 marraskuun, 2016 @ 19:51
Oot hei mielettömän cool tyyppi, kun sulla on vähemmistöihin kuuluvia kavereita. Tietkö mikä ois vielä coolimpaa? Jos oisit kiinnostunut niiden yhtäläisestä oikeudesta olla olemassa enemmän kuin omista oikeuksistas tehdä ja sanoa mitä huvittaa.
Hannu
4 marraskuun, 2016 @ 22:08
Lotta,
Mitä sanot näistä?
1) Naiset ovat keskimäärin erilaisia kuin miehet, homot keskimäärin erilaisia kuin heterot, jnejnejne. Se on todellisuutta.
2) Poliittinen korrektius edellyttää, ettei siihen todellisuuteen saa viitata, on oltava kuin eläisimme toisessa todellisuudessa. Syynä tasa-arvoistamisprojekti. Kaiken on oltava alisteista sille projektille.
3) ”Tolkkujen” mielestä taas todellisuudesta on voitava puhua ääneen ja sitä on voitava käyttää materiaalina eri tasoilla kommunikoinnissa.
4) Korrektien maailma on mustavalkoinen, oikea ja väärä. Poikkeama valkoisesta on paha asia. Tolkut ajattelevat, ettei maailma toimi niin vaan että meidän on aktiivisesti pidettävä huolta, ettemme valu alas kaltevaa pintaa. Ei ole yksiselitteistä sääntöä, missä vitsi muuttuu huonoksi. Maailma on vähän sotkuinen paikka. Elämä on ja sen kuuluu olla. Poliittista korrektiutta niuhottavat eivät ajattele niin.
Lotta Aarikka
5 marraskuun, 2016 @ 10:36
1) Ei pidä paikkaansa. Ks. esim. tämä juttu. Homoseksuaaleihin yhdistetään tiettyjä stereotypioita ja naisiin tiettyjä, ja joskus me ihmiset vaan tyydytään täyttämään ne stereotypiat jotta ois elämä helpompaa.
2) En jaa sun ekaa premissiä (niinkuin ei tutkimus ja järkikään), joten tää sun toinen väite on ihan kukkua.
3) Tää nyt on vaan ihan trippailua. Koko kielellinen järjestelmä perustuu juu siihen, että me luodaan merkityksiä kuvataksemme subjektiivista todellisuuttamme.
4) Tästä löytyy jotain, mistä ollaan samaa mieltä! Ei ole yksiselitteistä sääntöä, missä ja miten vitsi muuttuu huonoksi. Vitsi voi olla samaan aikaan huono ja hauska. Kyllä mä oon nauranut paljonkin rasistisille ja seksistisille vitseille. Mutta silti, samaan aikaan voin olla sitä mieltä, että niille esimerkiksi standup-uransa rakentavat ihmiset on rakentamassa ja pönkittämässä sortojärjestelmää, jonka mä haluan lähtökohtaisesti romuttaa. Mustavalkoista ei ole, ei tosiaan!
rivonaattori
5 marraskuun, 2016 @ 11:40
Puutun 1. kohtaan, omasta mieelestäni puolueettomana, yleisön mielestä varmaan puolueellisena..
Hannu väitti, että naisten ja miesten välillä on keskimääräisiä sukupiolieroja. Lotta puolestaan linkitti Hesarin artikkelin, jossa sanottiin näin:
”Kuvista ilmeni joitakin keskimääräisiä eroja sukupuolten välillä.”
Jostakin syystä minä tulkitsen tuon niin, että se osoittaa Hannun puhuvan totta. Kuitenkin Lotta tulkitsee tuon niin, että Hannu on väärässä eikä Lotan mielestä aivoissa ilmeisesti ole sukupuolieroja.
Se on jännää, miten se Ideologia toimii.
Lotta Aarikka
5 marraskuun, 2016 @ 18:52
Hohhoijakkaa. Mulla ei ole mitään ”ideologiaa”. Tiede on monilla tavoin todistanut, että yksilöiden väliset erot ovat tilastollisesti merkitsevämpiä kuin kategorioiden väliset erot. Tämä päätee myös geeniperimään ja kieleen. Googlailkaa vaikka.
ripulihomo
5 marraskuun, 2016 @ 17:49
1) Väite ei koskenut biologisia eroja, vaan niitä mitattavissa olevia tosiasiallisia eroja ryhmien välillä. Voi sanoa että miehet ovat pitempiä kuin naiset, vaikka myös pitkiä naisia on. Voi sanoa että maahanmuuttajat tekevät enemmän rikoksia kuin kantaväestö, vaikka kaikki maahanmuuttajat eivät ole rikollisia. Poliittinen korrektius ei ole pelkästään seksististen ja rasististen vitsien kieltämistä, vaan valitettavan usein myös tilastollisten tosiasioiden ja ongelmien esilletuomisen kieltämistä. Poliittisen korrektiuden kannattajat ajavat usein toisinajattelijoiden vaientamista pakkokeinoin ja Orwell-henkistä uuskieltä. Tosiasioidenkin sanomisesta halutaan tehdä rangaistavaa ”vihapuhetta”.
Biologisista sukupuolieroista vielä. Aivoissa on merkittäviä sukupuolieroja mm. avaruudellisessa hahmottamisessa, tunne-elämää säätelevässä mantelitumakkeessa ja mm. seksuaalisuutta säätelevässä hypotalamuksessa. Eräiden tutkimuksien mukaan homoilla ja lesboilla on enemmän vastakkaista sukupuolta muistuttavat aivot, mutta tutkimustulokset aiheesta ovat ristiriitaisia.
Lotta Aarikka
5 marraskuun, 2016 @ 18:34
Arvostan sun nimimerkkiä. Mä en henkilökohtaisesti usko, että kannattavaa rakennella ja todistella erilaisten ryhmien keskimääräisiä samankaltaisuuksia noin niinku onnellisuuden kannalta. Musta kaikki vois saada esim. olla sellaisia kuin on. Mä en ole henkilökohtaisesti mitään muuta kuin kärsinyt esimerkiksi sukupuolistereotypioista. En tiedä, kenelle niistä voi olla mitään hyötyä.
Kauko Korppu
5 marraskuun, 2016 @ 13:41
Tönimisvertaus on hyvä, sillä siinä tulee ongelma kauniisti esille. Some tarjoaa nykyään mahdollisuuden nostaa yksi ihminen ennennäkemättömän häpeäryöpytyksen kohteeksi, ja siksi mietityttääkin, olisiko paras tapa vähentää tönimistä yksittäisen tönijän kytkeminen häpeäpaaluun muutamaksi päiväksi kaiken kansan pilkattavaksi?
Se menee samaan tapaan yleistä oikeustajua vastaan kuin esimerkiksi muutamille musiikkitiedostojen jakajille tuomitut satojen tuhansien eurojen korvaukset aikan jolloin lähes kaikki jakoivat. Silti tämä yksittäisten ihmisten elämän tuhoaminen ei saanut jakamista loppumaan, vaan vasta keinot toimia toisin. Olisiko korrektia vaatia kohteliasta puuttumista poliittisesti epäkorrektiin käytökseen?
Lotta Aarikka
5 marraskuun, 2016 @ 18:45
Tutustu käsitteeseen tonepolicing. Someraivo ja henkilöityvät somekohut ovat asia erikseen, eikä tämä teksti käsittele sitä. Kirjoitin esimerkiksi Teri Niitin imetyskohusta silloin kun se oli päällä.
Seppo nimi muutettu
5 marraskuun, 2016 @ 13:58
”Kyse on siitä, että yhä useammat vaiennettuun marginaaliin suljetut ihmisryhmittyvät ja heidän liittolaisensa vaativat ääneen oikeuksiaan. Näihin oikeuksiin kuuluu se, ettei omaa etnisyytteen, sukupuoleen tai seksuaaliseen suuntautumiseen liitettyjä stereotypioita sovi käyttää valtaa pitävien huumorina ja viihteenä miten sattuu.”
Tämähän ei ole oikeus, vaan nyt vaaditaan etuoikeutta, joka luo lisää eriarvoisuutta. Lisäksi jos vähemmistöjä käytettäisiin miten sattuu huumorina ja viihteenä, niin varmasti näitä stereotyyppisiä vitsejä ja sketsejä nähtäisiin jatkuvasti parhaaseen katseluaikaan.
”Ukkolan kirjoituksesta löytyy myös klassinen ”kysyin homokaverilta ja se ei nähnyt asiassa mitään ongelmaa” -argumentti. Tällainen yksityishenkilön mielipiteellä ja hänen sisäryhmäläisen auktoriteetillaan omien susipaskojen argumenttien validoiminen on älyllisesti laiskaa”
Jos on oikeasti kysynyt ja jos on oikeasti oltu tuota mieltä, niin mitä se kertoo tästä kohusta. Moniko homo tästä on loukkaantui? Kuinka Moni mielenpahoittajista oli homoja? Vai eikö näillä ole merkitystä?
Kun kuitenkin ollaan loukkaantumassa ja nostamassa meteliä siittä, että joku ehkä saattaa loukkaantua tai voi mahdollisesti pahoittaa mielensä.
Olisi myös paljon älyllisempää kumota Ukkolan tekstin argumentit, eikä vain lytätä niitä susipaskoiksi. Sillä se on oikeasti älyllisesti laiskaa.
Ja miksei kysyä mielipidettä tuttavalta joka kuuluu kyseiseen vähemmistöön? Onhan se nyt paljon fiksumpaa, kuin olettaa toisen puolesta, miten hän kokee jonkun asian.
Lotta Aarikka
5 marraskuun, 2016 @ 18:42
Anteeksi nyt vaan, mutta oman koskemattomuuden ja ihmisarvon puolustaminen ei ole mikään ”etuoikeus” vaan ihan vaan oikeus. Oletko katsonut esimerkiksi mitään kotimaista komediasarjaa? Luepa nyt vaikka esimerkiksi tämä kolumni. Tämä sun kommentti heijastelee ihan suoraan sitä, miten etuoikeutettu ihminen on sokea sorrolle. Avaa silmät. Oikeasti.
Kyse ei edelleenkään ole siitä, miten joku asian kokee. On tosiasia, siis fakta, että esimerkiksi seksuaalivähemmistöt ovat alisteisessa asemassa ja syrjittyjä tässä yhteiskunnassa. Siinä ei ole kyse kenenkään tunteista ja kokemuksesta. Ei varsinkaan sinun.
Markku
5 marraskuun, 2016 @ 14:33
Poliittinen korrektius on mielenkiintoinen käsite. Ei kukaan järkevä ihminen ole sitä mieltä, että seksuaalivähemmistöjä tai muita vähemmistöjä pitäisi saada solvata. Toki olen (lähinnä netissä) tavannut ihmisiä, joiden mielestä jokaisella pitäisi olla oikeus sanoa mitä tahansa, koska hei sananvapaus, ja koska sanat ovat vain sanoja eivätkä ne voi satuttaa jne. Kuinka väärässä voikaan joku olla?
Poliittinen korrektius määritellään varmaan eri tavalla riippuen siitä keneltä kysyy. Aku Ankka poisti Rio-aiheisesta kansikuvasta kaupungin tunnetuimman maamerkin, Kristus-patsaan, ettei vai kukaan loukkaantuisi. Sanna Ukkola puolestaan kuvaa kolumnissaan tilannetta, jossa Yle Kioskin kuukautisista kertova video ei ilmeisesti ollut jonkun mielestä tarpeeksi poliittisesti korrekti, koska kuukautisten yleistäminen naisia koskevaksi asiaksi koettiin ihmisryhmiä sortavaksi materiaaliaksi.
Mielestäni on olemassa järkevää ja järjetöntä poliittista korrektiutta.
Lotta Aarikka
5 marraskuun, 2016 @ 18:37
Mun mielestä ei voi objektiivisesti todeta, että joku kritiikki on ”järkevää” tai ”järjetöntä”. Kyse on erilaisten asianhaarojen punnitsemisesta. Kuten tuolla erääseen toiseen kommenttiin vastasin, huumori voi olla samaan aikaan hauskaa ja loukkaavaa/sortavaa. Kyse on siitä, kumpi aspekti painaa vaakakupissa enemmän. Näitä valintoja me sitten tehdään ja meidän pitää kaikkien musta pystyä tarvittaessa argumentoimaan, miksi arvioidaan tilanne niin kuin arvioidaan.
minä
5 marraskuun, 2016 @ 21:21
Lotta, sinun argumenttisi ovat hyvin tunneperäisiä. Kuten edellinen keskustelija totesi, olisi älyllisempää kumota Ukkolan tekstin argumentit, eikä vain lytätä niitä susipaskoiksi. Sillä se on älyllisesti laiskaa.
Lotta Aarikka
6 marraskuun, 2016 @ 00:11
Jaa. No musta mun argumentit ei oo tunneperäisiä vaan faktaan nojaavia ja loogisia. Ja mähän kumoan Ukkolan tekstin argumentit. Ehkä vika ei oo mun argumentaatiossa vaan sun sisälukutaidossa? Just a thought.
Zitting
5 marraskuun, 2016 @ 23:50
Jos mm. vähemmistöistä ei saa heittää vitsiä, mutta tavallisista ihmisistä saa, niin eikö tällainen ajattelu aja eriarvoisuutta? Vähemmistöt pitää pakata pumpuliin ja eristää pahasta maailmasta, he eivät siedä samanlaista kohtelua kuin muut. Ihmiset saavat kritisoida valtaväestöä ja tehdä heistä pilaa ihan vapaasti, mutta vähemmistön edustaja on eriarvoinen, häntä ei tähän samaan kohteluun saa alistaa. Hänelle tehdään selväksi, että sinun ei tule tuollaista kuunnella, sinä olet erilainen. Luulisi tämän nimenomaan johtavan eriarvoisuuteen, kun tullessasi huoneeseen kaikki hiljenevät ja puhuttelevat kuin idioottia, ettei varmasti tule sanottua mitään ongelmallista tai loukkaavaa. Et voi näyttää että osaat, sinulle katetaan pöytä valmiiksi, ja töihinkin pääset muiden ohi, koska olet erillainen ja siten eriarvoinen. Siinä, jos missä, ihmisarvo hupenee.
Luulisi, että jokaisen erilaisen halu on olla samanarvoinen muiden kanssa. Jakaa heidän ilot ja surut. Itse en kaipaa mitään koroketta, jolle minut nostetaan ihmisten toimesta, jotka yrittävät näyttää muille mitenkä edistyksellisiä he ovat, kun ajavat vähemmistöjen asemaa. Haluan, että joku Äiä-paidassa taputtaa olalle että ”oot hyvä jätkä,” tarjoaa kaljan ja letkauttaa jonkin härskin vitsin perään. Haluan sulautua yhdeksi muista. Haluan kuulua, en erottua. Tähän ei päästä nostamalla tapetille mitenkä erilainen olen ja mitenkä tarvitsen erityiskohtelua, tai mitenkä ei saa sanoa sitä tai tätä, tai pirstaloidun.
Lotta Aarikka
6 marraskuun, 2016 @ 00:14
Tutustu käsitteeseen ”punch up” ja lue vaikka tämä artikkeli.
Säikähtänyt etuoikeutettu
6 marraskuun, 2016 @ 00:06
Vielä ei selvästikään ole syytä valpastua ja huolestua. 😀
Loistava kirjoitus, kiitos!
”Ainoa järjellinen kritiikki, jota olen kohdannut suhteessa ”poliittiseen korrektiuteen” koskee sitä, että aggressiivinen puuttuminen syrjiviin rakenteisiin pelästyttää ja asettaa puolustuskannalle juuri ne ihmiset, joiden päät pitäisi kääntää ja silmät avata näkemään ongelmat…”
Kiva että joku on tässä kanssani samaa mieltä. Itsekin olen joskus säikähtänyt, mutta luulen päässeeni siitä jo jokseenkin yli. Ymmärrän oikein hyvin, mikseivät sorretut jaksa aina vastata asiallisesti sellaiseen tuubaan, jota itsekin menin ajattelemattomuuttani kirjoittamaan. Siihen kun saa vastata niin pahuksen usein. Toki oppimistani olisi edistänyt jos ei olisi tarvinnut ensin selvitä haistatteluista, mutta minkäs teet.
Stepu
6 marraskuun, 2016 @ 08:12
Hyvä kirjoitus, kiitos! Aikamoisen turhauttavaa nähdä, millainen lauma tyyppejä tulee sivistyssanoilla briljeeraten selittämään, miten oot väärässä. Mutta hei, se ei ole mielensä pahoittamista! Se on nokkelaa, asiallista ja tarpeellista tosiasioiden peräänkuuluttamista. Ainoastaan jos on kyse vähemmistöistä, silloin ollaan hiekkapillukukkahattutätejä. Kasvukipuja ja etuoikeuksista luopumisen tuskaa, sanoisin vain, ellei mua naisena, homona ja transaktivistina vituttaisi uudestaan ja uudestaan se, miten keski-ikäinen hetero-cis-mies määrittelee normaalin omista lähtökohdistaan ja kieltää oman positionsa yhteiskunnan valtarakenteissa.
Tomi
6 marraskuun, 2016 @ 11:57
Hyvä teksti!
B. Valavuori
6 marraskuun, 2016 @ 16:51
”Kyse on siitä, että yhä useammat vaiennettuun marginaaliin suljetut ihmisryhmittyvät ja heidän liittolaisensa vaativat ääneen oikeuksiaan. Näihin oikeuksiin kuuluu se, ettei omaa etnisyytteen, sukupuoleen tai seksuaaliseen suuntautumiseen liitettyjä stereotypioita sovi käyttää valtaa pitävien huumorina ja viihteenä miten sattuu.”
Kiistän tämän oikeuden. Minusta huumorin ja viihteen kategorinen kieltäminen ja häiritseminen ryhmäidentiteettiin perustuen on typerää. Vaikka leikinlaskija sattuisikin olemaan universumin hallitsija, on kohtuutonta ja järjettömän julmaa koettaa ulkoapäin sanella, millaisesta viihteestä, seurasta ja käytösnormeista he saisivat nauttia. En aio kunnioittaa moista ”oikeutta”.
”Toisin kuin esimerkiksi Ukkola tekstissään väittää, sortavaan kielenkäyttöön puuttuminen ei ole loukkaantumista, pöyristymistä tai uhriutumista. Kyse on päin vastoin uhrin asemasta kieltäytymisestä. Vallan ottamisesta, keskusteluun osallistumisesta, puolustautumisesta ja sen nimeämisestä, että kielellinen ja asenteellinen toiseuttaminen ja sorto ei ole ok.”
Nämä eivät ole tosensa poissulkevia. Uhriutuminen, pöyristyminen ja loukkaantuminen ovat täysin toimivia keinoja itsensä valta-asemoimiseen, keskustelemiseen, puolustautumiseen jne. Tässä ei ole ristiriitaa.
””Poliittista korrektiutta” kritisoivat ja siitä uhkakuvia maalailevat käyttävät useimmiten argumenttinaan sitä, että ”pian ei saa enää mitään sanoa”. Mitään järjellistä perustetta kyseiselle väitteelle ole olemassa. Se on puhtaan paranoidinen ja epätosi.”
Tämä on totta. Itse pidän realistisempana uhkakuvana sitä, että kohtuuttomuus ja typerien erioikeuksien päätön vaatiminen keikkaa helposti yli ja päätyy pikemminkin heikentämään pahoin voivien vähemmistöjen asemaa entisestään. Enemmistöjen saati muiden vähemmistöjen ei ole pakko kunnioittaa tiettyjen vähemmistöjen toiveita ja mielihaluja. Jos koen, joidenkin vähemmistöjen huomioonottaminen on vain turhauttavan hankalaa, kallista saati haitallista hyötyihin nähden, en aio heitä huomioida. Jos tämä ei kelpaa ja saan kokea esim. häirintää ja kiusaamista toimimatta jättämiseni seurauksena, alan myös toimimaan kaltoinkohtelijoita vastaan.
Mun mielestä se, että poika sattuu tykkäämään pojasta tai se, että tyttö kokee syntyneensä pojan ruumiiseen eivät ole hyviä syitä syrjiä tai kaltoinkohdella homoja tai transihmisiä. Sen sijaan se, että sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöt (tai pikemminkin heidät panttivangeikseen ottaneet sukupuoliaktivistit) lähettävät mulle kakkalähetyksiä tai soittelevat mun työnantajalle hankkiakseen mulle potkut – ovat. On huonoja ja hyviä syitä vihata seksuaalivähemmistöjä. Kohtuuttomat (suorastaan aristokraattiset) vaatimukset ovat jälkimmäisiä. Saa ja pitää olla eri mieltä, mutta isossa mittakaavassa väliä on sillä, miten isot ihmisryhmät näistä asioista kokevat. Ei kannata ottaa ihmisten myötätuntoa itsestäänselvyytenä. Nää jutut muuttuu nopeastikin. Tästä oli mielestäni kyse Ukkolan tekstissä.
Oikeasti enemmistön tarpeet ylittävät vähemmistöjen tarpeet. Kun riittävän moni alkaa pelätä työpaikkojensa, läheistensä ja maineensa puolesta mielivaltaisten vähemmistöaktivistien oikkujen ja mob-justicen myötä, homma räjähtää käsiin. Sun linkkien sisällä monet hyvin suositut ja luetut kolumnistit luettelivat lukuisia esimerkkejä havaitsemistaan kohtuuttomuuksista – ja monista ilmiöistä jotka ovat onnistuneesti hyväksikäyttäneet tätä liikehdintää. Riippumatta siitä kokeeko kenen olevan oikeassa, en trivialisoisi tätä kehitystä.
Lotta Aarikka
6 marraskuun, 2016 @ 19:56
Eli et ole koskaan sanonut mistään kenellekään, että nyt meni toi läppä yli? Mikään huumori ei ole sun mielestä vahingollista ja mautonta ja vaikka oliskin, et koskaan sanoisi sitä ääneen? Nyt mulla on vähän sellanen olo, että taidat juksata. On kuitenkin ihan sananvapauteen ja koskemattomuuteen liittyvä oikeus sanoa ääneen, jos kokee jonkin huumorin tai mielipiteen loukkaavaksi ja toiseuttavaksi. Se oikeus ei onneksi odota sinun eikä kenenkään muunkaan siunausta oikeusvaltiossa, jossa elämme.
Musta on suorastaan humoristinen näkökulma väittää, että sortavaa kielenkäyttöä vastaan taisteleminen itseasiassa vahvistaa sortoa. Hauska, joskin kiero logiikka. ”Jos koen, joidenkin vähemmistöjen huomioonottaminen on vain turhauttavan hankalaa, kallista saati haitallista hyötyihin nähden, en aio heitä huomioida” kertoo mulle susta ihmisenä kaiken tarpeellisen. Olispa mahtavaa, jos itse voisi tietoisesti priorisoida oman mukavuudenhalun toisten ihmisoikeuksien yli. Olis varmaan elämä kepeämpää.
Ei ole mitään hyviä syitä vihata seksuaalivähemmistöjä. Jos joku on lähettänyt sulle paskaa tai vainonnut sua henkilökohtaisesti, se voi olla syy vihata sitä ihmistä. Tuntuu, että sulta on vähän hukassa sellainen perusasia kuin jakamaton ihmisarvo. Somekohut ja yksittäisten ihmisten susilleheittämishommat ovat ihan eri asia kuin mitä tämä kirjoitus käsittelee. Kyllä mä näen ongelmia somelynkkauksessa (varsinkin, kun se kohdistuu taviksiin), mutta lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että esimerkiksi Valavuoren fudut olivat kertakaikkisen ansaitut tekoihin nähden. Suomessa kuitenkin työmarkkinat on niin säädeltyjä, että monoa ei voi saada mistä vaan pahastumisesta. Ja jokaisen pitää pystyä vastaamaan sanoistaan ja teoistaan ja kantamaan niiden seuraukset.
B. Valavuori
6 marraskuun, 2016 @ 20:46
”Eli et ole koskaan sanonut mistään kenellekään, että nyt meni toi läppä yli?”
Olkinukke. Luultavasti olen sanonut, mutta äkkiseltään en kyllä keksi koska. En kuitenkaan ole sanonut moista sellaisilla seurauksilla, että ihmisen perään olisi usuttautunut satapäinen lynkkausjoukko, hänen postilaatikkoonsa olisi lähetetty paskaa saati että hänet oltaisiin tultu erottamaan työpaikastaan. Tästä olen täysin varma.
”Mikään huumori ei ole sun mielestä vahingollista ja mautonta ja vaikka oliskin, et koskaan sanoisi sitä ääneen?”
En mene sanomaan, ettei ”mikään”, mutta en usko sellaista kohdanneeni. Meillä on tosi vähän näyttöä huumorin saati muiden ilmaisun- tai puheenlajien suorista kytköksistä eskaloituvaan väkivaltaan saati muuhun sortoon. Teorioita ja malleja kyllä, mutta empiria ei tue niitä.
”Nyt mulla on vähän sellanen olo, että taidat juksata. On kuitenkin ihan sananvapauteen ja koskemattomuuteen liittyvä oikeus sanoa ääneen, jos kokee jonkin huumorin tai mielipiteen loukkaavaksi ja toiseuttavaksi. Se oikeus ei onneksi odota sinun eikä kenenkään muunkaan siunausta oikeusvaltiossa, jossa elämme.”
Toki. Tätä en missään nimessä kiistä.
”Musta on suorastaan humoristinen näkökulma väittää, että sortavaa kielenkäyttöä vastaan taisteleminen itseasiassa vahvistaa sortoa. Hauska, joskin kiero logiikka.”
Kohtuuttomuus lisää sortoa. Jos sortavan kielenkäytön vastaan taisteleminen äityy kohtuuttomiin keinoihin ja lopputulemiin, niin silloin on mun mielestä ilmeistä miten moraalinen taistelu kääntyykin itseään vastaan.
””Jos koen, joidenkin vähemmistöjen huomioonottaminen on vain turhauttavan hankalaa, kallista saati haitallista hyötyihin nähden, en aio heitä huomioida” kertoo mulle susta ihmisenä kaiken tarpeellisen. Olispa mahtavaa, jos itse voisi tietoisesti priorisoida oman mukavuudenhalun toisten ihmisoikeuksien yli. Olis varmaan elämä kepeämpää.”
Tottakai voit. Ei kukaan sinua estä. Olen myös varma, että myös sinullakin on rajasi. Ei sinua tulla loputtomiin hyväksikäyttämään, vaikka hyväksikäyttäjällä olisikin suurempi uhripääoma.
”Ei ole mitään hyviä syitä vihata seksuaalivähemmistöjä. Jos joku on lähettänyt sulle paskaa tai vainonnut sua henkilökohtaisesti, se voi olla syy vihata sitä ihmistä.”
Jos se tehdään seksuaalivähemmistöjen puolustamisen nimissä, se osuu kyllä aatteeseenkin. Sama juttu myös poliittisissa- tai uskonnollisissa ryhmissä. Tai jopa urheiluseuroissa. Yksittäisten ihmisten tai vähemmistöjen toilailut tarttuvat kyllä ryhmään. Oli se oikein tai ei.
Toisekseen harva laittaa paluuosoitettaan paskapakettiin. Jos haluan tapella takaisin, mun on mielekkäintä käydä jonkin sellaisen tahon kimppuun jota vahingoittamalla tiedän satuttavani myös vastustajaani. Seksuaalivähemmistöjä vastaan kostaminen voi olla strategisesti järkevää.
”Tuntuu, että sulta on vähän hukassa sellainen perusasia kuin jakamaton ihmisarvo.”
Reaalipoliittisessa maailmassa meillä on vain sellaisia oikeuksia ja arvoja mitä kykenemme puolustamaan. Usko pois, kyllä ne ”perusasiat” itse kultakin hukkuu helposti.
”Somekohut ja yksittäisten ihmisten susilleheittämishommat ovat ihan eri asia kuin mitä tämä kirjoitus käsittelee. Kyllä mä näen ongelmia somelynkkauksessa (varsinkin, kun se kohdistuu taviksiin), mutta lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että esimerkiksi Valavuoren fudut olivat kertakaikkisen ansaitut tekoihin nähden. Suomessa kuitenkin työmarkkinat on niin säädeltyjä, että monoa ei voi saada mistä vaan pahastumisesta. Ja jokaisen pitää pystyä vastaamaan sanoistaan ja teoistaan ja kantamaan niiden seuraukset.”
Johtajasopimuksia ei koske ihan samanlaiset työmarkkinoiden sääntelyt kuin mihin (luultavasti) viittaat. Ottamatta kantaa Valavuoren potkujen oikeutukseen tai vääryytykseen, on selvä että somelynkkausjengi on uhka yhteiskunnalle, että minulle ja läheisteni hyvinvoinnille. On turvallinen oletus, että jossain vaiheessa oikeusmurhia tapahtuu tai on jo tapahtunut. Siksi on syytä rakentaa työkaluja ja vastakeinoja vastaaviin tilanteisiin, niiden välttämiseen, että niistä selviytymiseen. Keinot eivät välttämättä ole kauniita emmekä voi varmistaa, että vain ”hyvikset” pääsisivät niihin käsiksi.
Uusi normaali on nykyään se, että maailman vaikutusvaltaisin mies valitaan kymmeniä vuosia vanhojen arkistonauhojen että avustajilta hakkeroitujen sähköpostien sisällön perusteella. Miljoonat ihmiset lukevat miten mahtailijakandidaatin avustajan kaveri osallistui satanistirituaaleihin, koetti itsemurhaa, petti puolisoaan tai sanoi jotain tyhmää yksityistilaisuudessa – ja ajattelevat näiden asioiden kertovan jotain tärkeää vaalikelpoisuudesta. Meistä kaikista löytyy aika pahaa, elämän pilaavaa törkyä vähän sivuhistoriaa kaivelemalla. Tai sen voi myös lavastaa.
Sanoit: ”Koska olen ns. luonteva vastataanväittäjä, mua ahdistaa suomalaisen keskustelukulttuurin konfliktinpelko. Eri mielisyys on rikkaus, eikä se tarkoita riitaa tai mitään muutakaan henkilökohtaisuuksiin menevää paskaa. Se on mielipiteenvaihtoa, argumenteilla nyrkkeilemistä.” Mikään ei tosiasiassa rajoita konflikteja argumenttien välisiksi – eikä edes ihmisten välisiksi kiistoiksi. Ihan hyvin voi lyödä myös vyön alle, hyväksikäyttää läheisiä tai läheisten läheisiä; tai heittää kokonaisia ihmisryhmiä bussin alle.
Konfliktin voi myös hävitä. Liittolaisia ei ole koskaan liikaa. Konflikteja on aina parempi välttää kun vain voi. Armo käy oikeudesta.
Lotta Aarikka
6 marraskuun, 2016 @ 21:12
Eli sun logiikalla, kaikki jotka sanovat, että homoläppä oli huono idea, on vastuussa siitä, että sä saat paskaa postiluukusta ja fudut? Eli ne puuttujat on syyllisiä? Oiskohan kuitenkin niin, että pitäisi itse kantaa vastuu omista sanomisistaan? Julkisuus on toki julmaa ja kuluttavaa ja ilkivalta tuomittavaa. Mutta kuitenkin.
Mitään olkiukkoa väitteessäni ei ollut. Itse aloit julistaa, että susta huumoriin tai mihinkään kielenkäyttöön ”ei ole oikeutta” puuttua ja se on ihan täyttä hulluutta, ja olen ihan varma, ettet itsekään sellaista hulluutta konsistentisti toteuta.
Itseasiassa, just vähän aika sitten ilmestyi tutkimus, jossa osoitetaan ”hauskan vitsihuumorin” ja raiskauskulttuurin suora yhteys. Että kyllä semmoinen on olemassa.
Tavallaan tässä nyt mennään tonepolicingin puolelle ja siihen, miten oikeuksien vaatiminen on ”kohtuutonta” ja ”aggressiivista”. Mun on ihan hirveen vaikea löytää oikeutusta sille, että ihmiset kohtelee toisiaan huonosti. Yhtä vaikea mun on kuitenkin löytää oikeutusta sille, että sortoa ja syrjintää arjessaan jatkuvasti kokevia vaaditaan olemaan ”kiltisti”. Monimutkainen juttu.
”Jos se tehdään seksuaalivähemmistöjen puolustamisen nimissä, se osuu kyllä aatteeseenkin.”
Sä et voi puhua sekaisin jostain vitun urheiluseurasta ja seksuaalivähemmistöstä, halooo. Toisessa kyse on brändidamagesta ja toisessa ihmisoikeuksissa. Nyt vähän jotain ryhtiä. Toistan: jakamaton ihmisarvo taitaa olla sulle käsitteellisesti jotenkin vieras idea. Ei ole olemassa mitään ”realipolitiikkaa” ja ulkoistettua yhteiskuntaa, on vain me ihmiset ja se, miten me toisiamme kohtelemme. Se, että yritän puolustaa yhdenvertaisuutta ja ihmisoikeuksia ei tarkoita sitä, että mua heikommassa asemassa olevat ihmiset jotenkin hyväksikäyttää mua. Toi kela on jotenkin sairas. Mä yritän toimia oikein ja moraalisesti. Usein epäonnistun, en ymmärrä ja toisinaan väsyttää. Mutta kyse on ehdottomasti moraalista ja omastatunnosta.
Johtajapestejä ei koske irtisanomissuojat ja siihen on sellainen yksinkertainen syy, että johtajat saa isoa palkkaa, eropakatteja ja uusia töitä. Nyt ei kyllä heru sympatiapisteitä oikeesti.
On vähän semikuumottavaa, että oot stalkannut facebookista mun vanhoja statuksia mut hei, se on varmaan tätä julkisuutta ja mikäs siinä. Mutta en mä mitenkään hankkiudu kohti konflikteja, mä en vaan pelkää niitä. Toistaiseksi uskallan väittää, ettei kukaan, joka on oikeasti tehnyt yhteistyötä mun kanssa pidä mua mitenkään riitaisana ihmisenä. Ei riiteleminen ole itsetarkotus, mutta vaientamista vastaan taisteleminen on.
B. Valavuori
6 marraskuun, 2016 @ 21:35
”Eli sun logiikalla, kaikki jotka sanovat, että homoläppä oli huono idea, on vastuussa siitä, että sä saat paskaa postiluukusta ja fudut?”
Ei, vaan mun kannattaa kostaa (tai ainakin ennalta uhata kostavani) kaikille jotta voin välttää paskaa postiluukustani ja fuduja.
”Eli ne puuttujat on syyllisiä? Oiskohan kuitenkin niin, että pitäisi itse kantaa vastuu omista sanomisistaan? Julkisuus on toki julmaa ja kuluttavaa ja ilkivalta tuomittavaa. Mutta kuitenkin.”
Kannan toki vastuuni, mutta omalla tavallani.
”Mitään olkiukkoa väitteessäni ei ollut. Itse aloit julistaa, että susta huumoriin tai mihinkään kielenkäyttöön ”ei ole oikeutta” puuttua ja se on ihan täyttä hulluutta, ja olen ihan varma, ettet itsekään sellaista hulluutta konsistentisti toteuta.”
Sellaista oikeutta ei löydy yhdestäkään tunnetusta ihmisoikeusjulistuskesta saati perusoikeuspykälästä. Tää on ihan keksitty ”oikeus” jota mun ei ole mitään tarvetta saati motiivia noudattaa. Tai parhaimmillankin hyvin vino tulkinta perusoikeuksista. En jaa samaa tulkintaa.
”Itseasiassa, just vähän aika sitten ilmestyi tutkimus, jossa osoitetaan ”hauskan vitsihuumorin” ja raiskauskulttuurin suora yhteys. Että kyllä semmoinen on olemassa.”
Veikkaan, että tutkimus on huono ja sen (ainakin uutisoidut) johtopäätökset pielessä. Fyysinen väkivalta, mukaanluettuna raiskaus on vain vähentynyt länsimaissa viimeiset 50 vuotta käsikädessä sen kanssa, kun kaikenlainen ilmaisu (ml. huumori) on vapautunut ja tiedotusvälineet tehostuneet. Vitsit ovat rasvaisempia kuin koskaan ja ne leviää laajemmalle kuin ikinä, silti länkkäreiden suhtautuminen seksuaaliseen väkivaltaan ja konkreettiset väkivallanteot ovat vain laskeneet. Mun on vaikea keksiä miten näin voisi millään käydä, ellei tossa hypoteesissa ole pahasti jotain vialla. Vai millä muilla tavoin noi hypoteesit voidaan falsifioida?
”Tavallaan tässä nyt mennään tonepolicingin puolelle ja siihen, miten oikeuksien vaatiminen on ”kohtuutonta” ja ”aggressiivista”. Mun on ihan hirveen vaikea löytää oikeutusta sille, että ihmiset kohtelee toisiaan huonosti. Yhtä vaikea mun on kuitenkin löytää oikeutusta sille, että sortoa ja syrjintää arjessaan jatkuvasti kokevia vaaditaan olemaan ”kiltisti”. Monimutkainen juttu.”
Mä ajattelen näitä asioita vähän machiavellinistisesti siten, että ihmisiä voi kohdella (tai ainakin uhata kohtelevansa) huonosti mm. siksi, että sillä estetään isomman kaltoinkohtelun muodostuminen. Sukupuoliaktivistit ovat ylittäneet rajan hankkimalla ihmisille irtisanomisia ja ahdisteltuaan väärinajattelijoita.
”Sä et voi puhua sekaisin jostain vitun urheiluseurasta ja seksuaalivähemmistöstä, halooo. Toisessa kyse on brändidamagesta ja toisessa ihmisoikeuksissa.”
Voinpas.
”Nyt vähän jotain ryhtiä. Toistan: jakamaton ihmisarvo taitaa olla sulle käsitteellisesti jotenkin vieras idea. Ei ole olemassa mitään ”realipolitiikkaa” ja ulkoistettua yhteiskuntaa, on vain me ihmiset ja se, miten me toisiamme kohtelemme. Se, että yritän puolustaa yhdenvertaisuutta ja ihmisoikeuksia ei tarkoita sitä, että mua heikommassa asemassa olevat ihmiset jotenkin hyväksikäyttää mua. Toi kela on jotenkin sairas. Mä yritän toimia oikein ja moraalisesti. Usein epäonnistun, en ymmärrä ja toisinaan väsyttää. Mutta kyse on ehdottomasti moraalista ja omastatunnosta.”
Me emme jaa samoja kulttuuri- ja moraalikäsityksiä. Musta se on ihan ok. Minä uskon ymmärtäväni sinun näkökantaasi ja näen niissä valtavasti samoja ajatuksenjuoksuja joita itsekin funtsin joskus viisi vuotta sitten. En väitä olevani sen enempää oikeassa, mutta uskon kyllä täysin että noissa sun esittämissä ajatuksissa on pahoja katveita joita kannattaisi paremmin huomioida. Ja ihan myös ”heikompien puolustamisen” nimissä.
”On vähän semikuumottavaa, että oot stalkannut facebookista mun vanhoja statuksia”
En stalkannut. Se oli toi sun toinen linkki tässä artikkelissa, jossa luki ”Tuomas Enbuske.”
Kublik
6 marraskuun, 2016 @ 19:44
”Eräiden tutkimuksien mukaan homoilla ja lesboilla on enemmän vastakkaista sukupuolta muistuttavat aivot, mutta tutkimustulokset aiheesta ovat ristiriitaisia.”
Eivät ole. Homojen aivot ovat tietyltä osin vastakkaista sukupuolta muistuttavat. Transsukupuolisten aivot ovat vielä laajemmin oikeaksi koettua sukupuolta muistuttavat kuin homojen.
Keskimääräiset sukupuolierot ovat totta ja näkyvät yhteiskunnassa ja näiden ihmisryhmien käytöksessä sekä tilastoissa, haluttiin sitä myöntää tai ei.
Lotan teksti on hyvä, mutta sitten menee taas omituiselle sukupuolierojen kieltolinjalle yksilöeroihin vedoten. Ja transihmiset ei ole ihmisryhmä, josta voi sulkea pois naiset ja homot tai heterot.
Lotta Aarikka
6 marraskuun, 2016 @ 19:47
Mä en ole kieltänyt, etteikö keskimääräisiä sukupuolien välisiä eroja olisi. Oon vaan sanonut, että niillä ei ole (tai ei pitäisi olla) minkään oleellisen kannalta merkitystä, koska variaatio yksilöiden välillä on merkityksellisempää kuin ryhmien välinen (keinotekoinen ja liioiteltu) samankaltaisuus.
Salaiset solat, ”somekansa” ja sensuuri – Lotta Aarikka
11 marraskuun, 2017 @ 15:49
[…] Kaikkien – Kuuselan, Lehtolan ja Onnisen – ongelma tuntuu olevan ”mielivaltainen somekansa”, joka ei kestä ”vääriä ajatuksia” vaan ”sensuroi”. Kritiikki on kiinnostavasti lähes identtistä kuin keskustelu poliittisen korrektiuden käsitteestä komiikan kontekstissa (tästä olen kirjoittanut aiemminkin). […]