Nyt julkaisi tänään Veikka Lahtisen esseen, jossa hän käsittelee ryhtymistään ja lopulta turhautumistaan intersektionaaliseen feministiseen keskusteluun.
Kirjoitus herätti niin paljon ajatuksia, että halusin kirjoittaa aiheesta oman esseen, vaikka Nyt ei erikseen minulta sellaista pyytänyt, eikä kukaan näiden ajatusten esittämisestä maksa. Haluan kirjoittaa, koska myös minä olen väsynyt intersektionaalisissa keskusteluissa, ja eritoten keskusteluissa keskusteluista. Väsymykseni eroaa perustavanlaatuisesti Lahtisen väsymyksestä, vaikka jotain samaakin on. Emme varmasti Lahtisen kanssa ole ainoita väsyneitä.
Vaikka Lahtisen kirjoitusta oli kiinnostava lukea, on ylipäätään melko paljastavaa, että näkökulmia intersektionaaliseen feminismiin ja aihetta käsitteleviin Internet-keskusteluihin leipiintymiseen pyydetään ihmiseltä, joka itsekin toteaa, että on keskusteluissa aivan tietynlaisessa positiossa: valkoinen, akateeminen mies.
Lahtinen myös positioidaan esseen ingressissä ”moralistiseen aktivismiin” sen tarkemmin määrittelemättä, mitä termillä tarkoitetaan. Pysähdyin miettimään, eikö kaikki aktivismi ole omalla tavallaan moralistista, vai nähdäänkö moralistisena vain sellainen aktivismi, joka tuottaa valkoiselle keski-ikäiselle heteromiehelle huonoa omaatuntoa, vaikka kukaan ei olisi mitään syytöstä esittänytkään.
No mutta.
Aloitan henkilökohtaisella taustoituksella. Tämän blogin alkutaipaleella kirjoitin siitä, miten minusta tuli feministi. Sen jälkeen olen käsitellyt feminismiä monessa kirjoituksessa, mutta kirjoittanut paljon myös muusta: koulutuspolitiikasta, mediasta, työmarkkinapolitiikasta ja politiikasta ylipäätään.
Olen toisinaan kokenut, että minut on laitettu feministilokeroon. Tällä tarkoitan sitä, että kun olen julkisesti sanonut olevani feministi, kaikki asiantuntijuuteni ohitetaan ja feminismistä on tullut ainoa merkitsevä tekijä suhteessa siihen, miten minut nähdään yhteiskunnallisena keskustelijana. Se on välillä turhauttavaa. Vaikka koen yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon tavoittelun olevan keskeinen motivaationi poliittiseen toimintaani, jota kirjoittaminen on, en ole ”feministibloggari”. Koen, että julkifeministimiehet saavat eri tavalla säilyttää muitakin ominaisuuksia itsessään, ja se kiukuttaa minua.
Mikä minua väsyttää?
Kuten alussa kirjoitin, olen myös itse kokenut väsymystä ja turhautumista suhteessa intersektionaalisiin feministisiin keskusteluihin, oikeastaan kahdella tapaa.
Ensinnä olen tuntenut syvää väsymystä itseään toistaviin keskusteluihin. Olen vastannut uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan samoihin, joskus pahaa ja joskus hyvää tarkoittaviin kysymyksiin, kuten ”miksi pitää valita nainen eikä pätevintä” ja ”miksi lokeroitte ihmiset sorrettuihin ja etuoikeutettuihin”. Useaan otteeseen olen jaksanut vastata faktapohjaisesti, nätisti ja pitkämielisesti. Joskus olen vastannut tylysti ja ilkeästi – siihen tapaan kuin Lahtinen keskustelua kuvailee.
Huomionarvoista on, että siitä huolimatta että olen julkifeministi ja nainen, saan melko lailla itse valita, milloin keskusteluihin lähden ja milloin en. Voin siis olla ihan hissukseen feminismistäni. Esimerkiksi muunsukupuoliset ja rodullistetut joutuvat usein näihin jänkäyksiin pyytämättä ja yllättäen, ilman vaihtoehtoa.
Vaikka olen niin sanotusti terävä ja anteeksipyytelemätön, en halua olla ilkeä. Haluan olla ihmisille kiltti ja ystävällinen. Siksi oma väsymys ja sen mukanaan tuoma ärsytys on ollut välillä vaikea kestää itsekin. En ole pitänyt siitä, miten käyttäydyn, enkä siitä, millainen kuva minusta on joillekin muodostunut. Ristipaine on kammottava. Samaan aikaan sisällä vellovat sekä pohjaton, raastava väsymys että huono omatunto siitä, että väsymysärsytyksen purkaa ihmisiin, jotka eivät sitä lähtökohtaisesti ainakaan toimitetulla intensiteetillä ansaitse.
Toisekseen olen Lahtisen tavoin kokenut jotkin keskusteluympäristöt ahdistaviksi. Olen päättänyt, etten ota osaa keskusteluun, koska olen pelännyt ottavani osaa väärällä tavalla. Olen ymmärtänyt tone policing -termin merkityksen juuri oman väsymyskokemukseni vuoksi, mutta tuntenut silti, että ihmisille ollaan kohtuuttoman ilkeitä, aivan turhaan, ja siksi päättänyt olla hiljaa.
Mitä siis tehdä, kun väsyttää?
Ratkaisuni näihin kahteen erittelemääni väsymykseen ovat kuitenkin ymmärtääkseni hyvin erilaisia kuin Lahtisen.
Ensinnä siitä huolimatta, että olen tällä hetkellä hyvin väsynyt keskusteluihin ja saman asian uudelleen uudelleen uudelleen uudelleen uudelleen uudelleen toistamiseen, ei minulla ole tarvetta teatraalisesti julistaa, että nyt muuten lähti Aarikan muijan kirves kehään ikuisiksi ajoiksi ja sometilit häviksiin. Tällä hetkellä olen kokenut mielekkäämmäksi tehdä väitöskirjaa kuin tapella Internetissä. Twitterini on hiljainen, ja tähän blogiinkin olen kirjoitellut paljon harvemmin kuin aiemmin.
Se, että ihmisen näkökulma muuttuu, tai hänellä on vähemmän voimavaroja internetissä jauhamiseen, on mielestäni elämän normaalia kiertokulkua. En tiedä, miten oma kokemukseni eroaa niistä, joille someaktiivisuusvaihtelusta tulee virstanpylväsmäistä paradigmanvaihdosta, jotain uutisen tai esseen arvoista. Ehkä kyse on identiteetti- ja persoonallisuuseroista.
Toisekseen en ole kokenut ongelmana sitä, että jotkin samoja asioita kuin itse periaatteessa ajavat aktivistipiirit internetissä ja sen ulkopuolella ovat sellaisia, joihin en halua kuulua niiden sisäisen keskustelukulttuurin vuoksi. Erityisesti feministisen keskustelun kontekstissa asia ei ole vaivannut, koska on niin paljon erilaisia ryhmittymiä, joissa voin puhua asioista kuten haluan, miettimättä.
Ratkaisuni ei siis ole ollut, että minun on mukauduttava ryhmän epämiellyttävään keskustelukulttuuriin – saati että ryhmän tulee muuttaa keskustelukulttuuriaan. Sen sijaan ajattelen, että minä voin olla toisessa ryhmässä hiljaa ja seurata, ja toisissa ottaa aktiivisempaa roolia. Näen siis suomalaiset feministiset yhteisöt ehkä moninaisempina kuin Lahtinen.
Yksi tavoite, monia porukoita
Lahtisen esseessä ahdisti eniten se, että hän tuntuu rinnastavan intersektionaalisen feminismin tavoitteet ja niiden saavutettavuuden ykskantaa siihen, miten yksittäisissä FB-ryhmissä tai ”aktivistipiireissä” käyttäydytään. Lahtisen tekstistä välittyy ajatus, että intersektionaaliset feministit olisivat jokin homogeeninen ryhmä, jotka voivat yhdessä keskenään päättää, että nyt muuten ruvetaan kiltimmiksi ja otetaan kaikki mukaan.
En ymmärrä ajatusmaailman ja yhteisöjen väkinäistä naittamista. Haluni edistää tasa-arvoa ja yhtäläisiä ihmisoikeuksia sekä tietoisuutta etuoikeuksista ei liity mitenkään siihen, ovatko ihmiset, jotka ajattelevat samoin, kivoja ja ystävällisiä vai eivät. Olenhan myös vihervasemmistolainen, vaikka en kuulu puolueeseen, koska puolueiden sisäpolitiikka tuntuu ajatuksena ahdistavalta.
Ratkeaako kaikki, jos oltaisiin vaan kivempia?
Naisena ja feministinä olen kuullut internetissä lukemattomia kertoja, että joku on päättänyt hylätä feminismin, koska minä kiroilen, olen tyhmä tai ilkeä. Joskus oli aika, jolloin kommentit todella satuttivat. Ajattelin, että olen pilannut feminismin kaikilta, ja jos minä osaisin olla kiltimpi ja mukavampi, innostavampi ja selkeäsanaisempi, koko maailma olisi jo tasa-arvoinen ja kaikki ilolla feministejä. RENTO FEMINISTIRYHMÄ HÖH HÖH HÖÖÖ NO EI TODELLAKAAN RENTO ÖHÖHÖÖÖ, feministien oma moka, ettei tasa-arvo ole toteutunut.
Sittemmin olen nähnyt valon. Tällaisten näkemyksien esittäminen, että feministien tavoitteet olisivat saavutettavissa, jos jossain FB-ryhmässä oltaisiin mukavampia, ovat aivan absurdeja. Kuka hylkää jalkapallon, koska siinä yhdessä puulaakijoukkueessa oltiin mulkkuja? Kenen kiinnostus historiaan lopahtaa, jos jossain historiaharrastajanöräryhmässä haukuttiin omaa replikahattua epätarkkuudesta? Jos tasa-arvon tavoittelu ja yhtäläiset ihmisoikeudet todella ovat ihmiselle tärkeitä, ei jonkun porukan ikävä käytös tai minun kiroiluni sitä hetkauta. Internet ja maailma ylipäätään tarjoavat kymmeniä ja satoja ja tuhansia foorumeja löytää samanmielisiä ihmisiä, joiden tapa käyttäytyä ja keskustella miellyttää itseä.
Tietenkin on mielestäni jokaisen yhteisön lähtökohtainen velvollisuus miettiä ja tarkastella, miten eritaustaiset ihmiset pääsevät osallistumaan keskusteluun ja toimintaan. Se koskee mielestäni ihan kaikkia yhteisöjä puulaakijoukkueista FB-ryhmiin. Ymmärrän kuitenkin paremmin kuin hyvin, miksi marginaalin marginaalissa olevat, maailmassa ja yhteiskunnassa sivulauseen alaviitteeseen siivotut ja hiljennetyt ihmiset voivat haluta perustaa FB-ryhmän muotoisen postimerkkikulmapalasen, jossa sanoa muille että nyt turpa kiinni, minä puhun ja aion olla ilkeä. Onko se nyt ihan hirveän vaarallista, todella?
Lisäksi tunnustan, että en oikein usko poliittiseen ja ideologiseen käännytykseen. Se, että syrjintää on, ja että syrjintä perustuu tiettyihin valtarakenteisiin, joissa ”normaalina” nähdään valkoinen, keskiluokkainen, vammaton, heteroseksuaalinen ja cis-sukupuolinen miehiseksi mielletty, on niin monessa empiirisessä tutkimuksessa todistettu, ettei kyse ole uskon asiasta. Kyse on siitä, kenen kuuppa kestää sen, ettei ihminen ole objektiivinen, ja että omaan menestykseen on voinut vaikuttaa muukin kuin oma uskomaton kyvykkyys. Näin ollen ajattelen, että ihmisen on itse asetettava yhdenvertaisuus keskeiseksi arvokseen ja oma ego alttiiksi ajatukselle, että ei näe eikä ymmärrä kaikkia rakenteellisen sorron kokemuksia.
Jostain jopa samaa mieltä
Lahtisen esseen kiinnostavin osuus on tietenkin sellainen, josta olen samaa mieltä. Kaikilla ei ole yhdenvertaista pääsyä sanoihin ja käsitteisiin, joiden avulla heittäytyä akateemiselta kalskahtavaan keskusteluun valtarakenteista. Intersektionaalisessa feminismissä jos jossain pitäisi pystyä ymmärtämään myös luokan ja koulutustaustan tuottama altavastaaja-asema. Tämä seikka kytkeytyy moneen muuhunkin yhteiskunnalliseen aktivismiin, joka kohdistuu syrjäytymisen ja eriarvoistumisen torjuntaan.
Olen myös itse kielitieteilijän asemassa paitsi havainnoinut myös pohtinut sitä, miten valkoiset ja akateemiset – pääasiassa naiset – pyrkivät vilpittömästi ja työteliäästi ratkaisemaan ihmisten kohtaamia ongelmia ja haasteita, joihin heillä ei ole omakohtaista pääsyä. On hyvin vaikea asettaa itsensä sellaisen ihmisen asemaan, jonka on mahdotonta esimerkiksi ymmärtää monimutkaisia kirjakielen rakenteita tai erilaisia tekstilajeja, jos on toiminut koko uransa kielen ammattilaisena. Monilta osin ongelma tietenkin tiedostetaan. Ajattelen kuitenkin, ettei asiaa voi tiedostaa liikaa, ja että ”tiedostaminen” ei voi olla ainoa ratkaisu, vaan on löydettävä myös muita keinoja moniäänisyyden varmistamiseksi.
Lopuksi
Kaikille blogini ja someni hiljaisuudesta huolestuneille tähän loppuun vielä ilouutisia, joita siellä varmaan henkeä pidätellen odotellaan: Vaikka koen olevani sosiaalisen oikeudenmukaisuuden veteraani, ei taistelu ole osaltani ohi. En kuitenkaan taistele ihmisiä vastaan, vaan kohteeni on tieteellisin näytöin todistetut valtarakenteet, jotka monella tapaa vaikuttavat siihen, miten me toisiamme tässä yhteiskunnassa kohtelemme.
Taistelun jälkeen eivät siis jää savuavat rauniot vaan entistä elegantimmat rakenteet, joissa me kaikki saamme olla omia itsejämme ja tulla kohdatuksi ensisijaisesti ihmisinä. Ehkä silloin feministikin saa olla ilkeä vittupää ilman, että kukaan sen tuloksena irtisanoutuu feminismistä. Siis ehkä, mutta tuskin.
Julius
26 elokuun, 2019 @ 23:28
Kiitoksia paljon.
Vakaasti punnittua asiaa ja erinomaisesti perusteltuja näkemyksiä.
Tero Suoniemi
26 elokuun, 2019 @ 23:43
Hyvä vastine Lahtiselle! Olin kyllä tunnistavinani Lahtisen kuvauksen ulos sulkevasta keskustelukulttuurista paitsi omieni myös ei-valtaenemmistöä edustavien ystävieni kokemusten pohjalta, ehkä enemmän kuin tässä kirjoituksessa.
Yksi kriittinen huomio kuitenkin, sinänsä vähän ohi aiheen. Huonot kokemukset harrastuksesta voivat nimittäin hyvinkin viedä harrastamiselta mielekkyyden. Esimerkiksi juuri vaikka väärin tehty historian elävöittäminen tai kovin sanoin kritisoitu joukkuepeli voi ajaa harrastuksesta ulos loppuiäksi. Ehkä ei jos on rautainen itsetunto, mutta harvalla on ainakaan joka tilanteessa.
Lotta Aarikka
28 elokuun, 2019 @ 12:36
Moni muukin on kiinnittänyt huomionsa tuon vertauksen toimivuuteen. Se kertonee siitä, ettei se ole hyvä vertaus. Ymmärrän, että ilkeät ihmiset voivat saada luopumaan harrastuksesta. Mutta pointtinani oli, että se kiinnostus taustalla (jalkapalloon, historiaan tai yhdenvertaisuuteen arvona) ei katoa, vaikka siitä tietystä porukasta poistuisikin. Lahtinen nimittäin ihan suoraan esseessään esittää, että koska feministit ovat ilkeitä, feminismistä potentiaalisesti kiinnostuneet siirtyvät äärioikeistoon. Se on väitteenä käsittämätön minusta.
Perspektiivi
20 syyskuun, 2019 @ 00:17
”Lahtinen nimittäin ihan suoraan esseessään esittää, että koska feministit ovat ilkeitä, feminismistä potentiaalisesti kiinnostuneet siirtyvät äärioikeistoon. Se on väitteenä käsittämätön minusta.”
Mielestäni olisi toki absurdia väittää, että kaikille käy näin. Uskoisin kuitenkin, että on olemassa ihan merkittävä joukko ihmisiä, joiden arvomaailmalla ei ole ”sisäsyntyisesti” erityisen vahvaa pohjaa, ja jotka saattavat hakea näkyvistä liikkeistä enemmän yhteisöllisyyttä, hyväksyntää ja paikkaansa maailmassa, joka sitten vähitellen ohjaa myös ajatuksia ja arvoja tiettyyn suuntaan.
Tällaisten ihmisten kontekstissa väite ei enää ainakaan minusta tunnu käsittämättömältä. Siitä voi toki sitten olla montaa mieltä että kuinka suurta osaa väestöstä tämä kyseinen kansanosa edustaa, sillä tutkittua tietoa aiheesta tuskin on ihan hirveästi tarjolla.. Vai olisiko sittenkin? Pitääkin vähän kaivaa!
Lotta Aarikka
20 syyskuun, 2019 @ 11:22
Kyllä. Mäkin ajattelen, että on suuri osa ihmisiä, jotka eivät kelaile niin kauhesti tällaisia feminismiin liittyviä asioita, koska on kiire käydä kaupassa ja salibandytreeneissä ja ruokkia lapsi ja elää. Siksi silloin aikanaan, kun kävin hyvin pitkää ja hyvin väsyttävää keskustelua Otaniemen salaseuroista, vastasin aina kaikkiin blogini kommentteihin, ja yritin olla asiallinen, vaikka samojen asioiden jankkaaminen oli aika uuvuttavaa. Tapana se on jäänyt päälle, ja moderoin ja vastailen vieläkin blogini kommentteihin ahkerasti, vaikka aina en jaksaisi. Ajattelen, että ihmiset, jotka seuraavat keskustelua mutta eivät osallistu siihen, ovat ”voitettavissa”, kun pitää pään kylmänä ja jaksaa argumentoida.
Sen sijaan EN kyllä usko, että näitä laidasta täysin toiseen heilahtavia on paljon. Ajattelen, että on iso ”eos”-osasto, ja heidän mielipiteisiinsä voi vaikuttaa. Mutta en usko, että ilkeilemällä feministisesti ajattelevalle ihmiselle vahingossa kääntää hänet natsiksi.
merja
28 elokuun, 2019 @ 14:14
” feministit ovat ilkeitä, feminismistä potentiaalisesti kiinnostuneet siirtyvät äärioikeistoon. Se on väitteenä käsittämätön minusta ”
Minusta tämä väite ei ole käsittämätön ollenkaan. Tämän väitteen kirjoittaminen Sinultta ja johanna vuorenamalta, kertoo siitä että feministi ei ymärrä miten eri ihmiset ajattelee . En tosin rupea ilmaiseksi sinulle sitä kertomaan. vaan voin sivistää sinua ja johanna vuorenmaata 100 euron tuntihinnalla.
Olen tavannut paljon henkilöitä joita minja koskelan, honkasalon tekopyhyys ärsyttää, ja kannataa mieluiten hallaahoa.
Lotta Aarikka
28 elokuun, 2019 @ 14:29
Kiva homma! Voidaan olla sitten eri mieltä tästä. Mä ajattelen, että Halla-ahon kannattajia vituttaa tiettyjen toimijoiden ”tekopyhyys”, koska he eivät näe ihmisiä tasavertaisina ja siten yhdenvertaisuutta poliittisena pyrkimyksenä, jota edes pitäisi tavoitella. Jos jossain siis todella on natsi, joka halusi alun perin olla feministi, mutta muutti mielensä koska hänelle ilkeiltiin netissä, haluaisin todella tavata ja kuulla hänestä.
merja
28 elokuun, 2019 @ 14:25
Minusta Lahtisen kirjoitus on hyvä, sinun ja Minja Koskelman , ja Julmurin vastineet sille osoittaa sen oikeaksi.
Mummoni tapasi sanoa asiat suoraan karjalaisittain. esim. ” oletapas sinä lihonnut ” . Ja tietysti suutuin tästä kommentista. kuinka mummo voit sanoa noin. Mummoni sanoi että ei ymärrä mistä suutuin, kun hän vain tarkoitti hyvää ja auttaa.
Lotta Aarikka
28 elokuun, 2019 @ 14:31
Mummolle terkkuja tai kevyet mullat, mikä hänen statuksensa nyt sitten lieneekään. Ihan en ymmärrä, miten vertaus liittyy. Ihmisen ulkonäön kommentoiminen ei kuulu järkevän ja sivistyneen ihmisen toimintaan. Suoraa palautetta voi antaa, mutta jos antaa suoraa palautetta, a) se kannattaisi suunnata jollekulle (ei hähmäiseen joukkoon, kuten Lahtinen mielestäni teki), b) valmistautua henkisesti siihen, että joku muu on eri mieltä, ja näin syntyy keskustelu.
merja
28 elokuun, 2019 @ 14:46
Moikka ”merja”! En enää julkaise sun kommentteja, koska ne on henkilöönkäyviä ja rasistisia. Kivaa loppukesää!
olivier
28 elokuun, 2019 @ 15:09
Itse suhteellisen hyvännäköisenä, lihaksikaan ja ruskettuneen varatlon omaavana miehenä.,
pukeutuen , pariisilaisne miehen tapaan tyylikkäästi ja käyttää Frederic mallen Monsieur tuoskua on hyvin vaikeaa jopa mahdotonta kutsua itseään feministiksi.
En ole kertaakaan nähnyt tälläisillä tuntomerkeillä näkyvää feministi miestä.
Ja mietin että miksi näin on ?
Lotta Aarikka
28 elokuun, 2019 @ 15:23
Veikkailen kyllä, että olet merja, mutta annanpa nyt tämän ilahduttavan kommentin mennä lävitse. Mä olen tavannut kyllä lukuisia kuumia feministimiehiä. Onnea etsintään!
olivier
28 elokuun, 2019 @ 15:54
VELÄ YKSI KOMMENTTI , joka on mielestäni tärkeä tähän keskusteluun !
Olen katsonut paljon GERMAINE Greerin haastateluja, joka loistava puhuja/esiintyjä.
Vaikka germainen greer on sanonut mielpiteensä trans-miehistä, ja nämä mielipiteet eivät ole linjassa nuorten feministioen kanssa. Hän on saanut niiden takia väkivalta uhkauksia ja erotettiin professuurin virasta.
Mutta silti hän seisoo näkymystensä takana – ja ei peräänny. Hän ei vaadi että ihmiset ovat hänen kanssaan. Mutta silti sanoo ne.
Tämä oli Lahtisen kirjoituksen ydin sanoma. Hän on kokenut että nyky feministit vaativat olemaan samaa mieltä.
Mutta Lotta kanssasi monesta ssiasta samaa mieltä. Otan vaan asiaan enemmän germaine greer näkökulmaa. Ja se on huumori ja ei ota itseään niin vakavasti.
olivier
28 elokuun, 2019 @ 15:56
Katsoin kyllä miehet ry:n miehet . mutta jatkan etsintää.
Lotta Aarikka
28 elokuun, 2019 @ 16:07
Mun pointti on, että ei ole mitään ”nykyfeministejä”. ”Nykyfeministit” eivät ole mikään ryhmä. Jossain FB-ryhmässä voi olla sääntöjä, jotka ovat hyvin tiukkoja ja kategorisia. Se on eri asia kuin ”nykyfeminismi”.
Itse pidän tärkeänä, että keskusteluissa ymmärretään kannanottajan asema. Germaine Greer voi sanoa kaikenmoista transmiehistä, mutta minusta hänen sanomisiaan tulkitessa täytyy ymmärtää, että hän ei ole transmies, ja katsoo asiaa cis-naisena hyvin tietynlaisesta näkökulmasta. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö hän saisi sanoa mielipidettään.
olivier
28 elokuun, 2019 @ 16:20
Ymmärrän pointtisi ja olen samaa mieltä mitä kirjoitit lotta.
Mutta olen myös veikka Lahtisen kokemuksen kanssa samaa mieltä. Olen kuin ristitulessa mielipiteeni kanssa.
Kun feminismi määritellään Minja Koskelan sanoin – eli se on pyrkimys tasarvoon ja hyvään – tämä henkilö näkee feminismin täydellisenä – ja se johtaa aina vahvaan mielipiteeseen.
Ymäärrän täysin mitä kirjoitat.
Jos feminsmiä ei määrittele( germaine greer ) , vaan feminismin saaman kuin se missä kohtaa se on tässä ajassa. Voin yhtyä veikka lahtisen kokemukseen.
olenpas syvälinen
Lotta Aarikka
28 elokuun, 2019 @ 16:25
Ei mun ollut tarkoitus lytätä Veikkaa tai kiistää Veikan kokemusta. Tarkoitukseni oli tuoda toinen näkökulma keskusteluun. Musta on ihan ok jakaa molemmat näkökulmat. Elämä ja ennen kaikkea sosiaaliset suhteet kun harvoin ovat mustavalkoisia.
Feminismin tavoitteen näkeminen (vaikka sitten ”tasa-arvo ja hyvä”, itse puhun sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja yhdenvertaisuuden tavoittelusta) ns. hyvänä ei ole sama asia kuin kaikkien feminististen ryhmittymien näkeminen taivaallisina ja täydellisinä. Ihmiset on ihmisiä. Ne on sitä fb-ryhmissä ja kassajonoissa. Ideologia ja ryhmädynamiikka/yhteisön toimintakulttuuri eivät ole samoja asioita. Tätä tekstissä vähän yritinkin käsitellä, koska mielestäni Lahtinen esseessään sotkee nämä kyseiset asiat.
olivier
28 elokuun, 2019 @ 16:29
Näkemys feministin moraalisen oikeudenmukaisuuden ylinmpänä vartiana ja pilkuntarkkana tiukkapipona on totta . Ja syynä on että feminismin mieli pörrää valtarakenteiden , ja rasismin ja muiden vakavien aiheiden parissa 24 / 7 .
Ja näiden ajatuksien pyörittely pääkopassa, saattaa muuttaa ihmisen ajattelua.
tämä konflikti on kiinnostava esim nyt sinun ja lahtisen välillä.
Lotta Aarikka
28 elokuun, 2019 @ 16:40
Öhm. En pidä itseäni moraalisen oikeudenmukaisuuden ylimpänä vartiana. Varmasti moni feministi tavoittelee yhteiskuntaa, jossa kaikki ovat tasa-arvoisia. Varmasti moni ajattelee, että on enemmän ”oikein” tavoitella tasa-arvoa kuin esim. ei. Mutta en nyt tiedä, miten se eroaa kenenkään näkökulmasta, joka tavoittelee jotain. Minusta feministit eivät ole yhtään mitenkään eriskummallisia. Varmaankin kaikki ajattelevat olevansa oikeassa.
olivier
28 elokuun, 2019 @ 17:02
Joten lahtisen ulostulon suurin ongelma on mielestäsi hänen ” munattomuus ” , vastata eriävään mielipiteisiin joita hän varasti tiesi tulevan. Sulki twitterin ja facen .
Lotta Aarikka
28 elokuun, 2019 @ 20:05
No en todellakaan sanoisi ”munattomuus”. Lahtisella on ihan täysi oikeus olla väsynyt ja olla vastaamatta. Olen pahoillani, että tämä henkilöityy häneen. Tarkoitukseni oli jatkaa keskustelua ja kritisoida Lahtisen kirjoitusta, ei Lahtista ihmisenä.
esko
31 elokuun, 2019 @ 23:24
kuuntelin radio haastattelun ja sinua oli ILO kuunnella. Puhut yhtä hyvin kuin suosikkini Germaine Greer. OLITPAS HYVÄ !
tässä yksi germainen loistava esiintyminen :
https://www.youtube.com/watch?v=WGto84EvILw
Lotta Aarikka
1 syyskuun, 2019 @ 15:20
Nöyrä kiitos kehuista, poistin kommenttisi lopusta osion, joka oli tarpeeton. Mukavaa alkanutta viikkoa!
Turo Virtanen
2 syyskuun, 2019 @ 00:10
Hei Lotta, oli mukava törmätä tekstiisi, joka jatkaa keskustelua Veikka Lehtisen esille nostamista teemoista. Haluan kysyä sinulta nyt aluksi ainakin yhdestä tekstisi kohdasta:
”Se, että syrjintää on, ja että syrjintä perustuu tiettyihin valtarakenteisiin, joissa ”normaalina” nähdään valkoinen, keskiluokkainen, vammaton, heteroseksuaalinen ja cis-sukupuolinen miehiseksi mielletty, on niin monessa empiirisessä tutkimuksessa todistettu, ettei kyse ole uskon asiasta.”
Haluaisin tietää näistä empiirisiksi mainitsemistasi tutkimuksista. Voisitko tarjota niistä joitakin esimerkkejä. Kiitos.
Minulla on ainakin alustava käsitys, että tuo mainitsemasi ”normaalina” näyttäytyvä rimpsusi kuvaama mies, on enemmän teorian havaitun ilmiön päälle liimaama elementti, kuin varsinainen empiirisen tutkimuksen tulos. Odotan kuitenkin kiinnostuneena viitteitä joihinkin tuollaisiin mainitsemiisi tutkimuksiin, jotta pystyn itse muodostaan käsityksen asiasta.
Lotta Aarikka
2 syyskuun, 2019 @ 11:11
Mistä tutkimuksista haluaisit tietää? Yleistajuisimmin (ja ehkä eniten uutisoidusti) syrjintää on tutkittu suhteessa työelämään. Ihan googlaamalla löydät lukuisia sokkotutkimuksia, joissa miehet arvioidaan saman hakemuksen perusteella pätevämmiksi kuin naiset ja ”väärän näköiset” tai ”ulkomaiselta kuulostavat” ihmiset jätetään kutsumatta haastatteluihin. Muistakin näkökulmista syrjintää on toki tutkittu, minulle kaikkein sydäntäsärkevin on tämä tutkimus, jossa osoitettiin, että jo kuusivuotiaat on sosiaalistettu pitämään miehiä etevämpinä ja älykkäämpinä kuin naisia.
Lisäksi voisit perehtyä vaikkapa lakiin yhdenvertaisuudesta ja sukupuolten tasa-arvosta ja miettiä, miksi laeissa mainitaan tietyt ominaisuudet erityisen huomion kohteena JOS ei ole aivan vitun aukotonta todistusaineistoa siitä, että näiden muuttujien kohdalla ihmiset kohtaavat syrjintää. Koska lainsäädäntö on niin ketterää? Koska se perustuu propagandalle?
En ihan oikeasti ymmärrä, missä kellarissa ihmiset asuvat, kun he jotenkin määrätietoisesti haluavat uskoa, ettei valtarakennetta, jonka mukaan miehiseksi mielletty on hienoa ja feminiiniseksi mielletty jotain heikkoa ja huonoa ole, vaikka todisteita lentää naamalle joka suunnasta. Viimeisin anekdoottimainen esimerkki patriarkaatista parhaimmillaan on Oulun kaupunkipyörät. Useat miehet ovat ottaneet kantaa, etteivät voi ajaa pyörillä, koska ne ovat vaaleanpunaisia. Mitä luulet, olisiko samantyyppinen kohu syntynyt sinisistä pyöristä? Kirjoittelisiko joku nainen, ettei voi ajaa ”poikien värisellä” pyörällä? Ei tietenkään, koska maskuliinisuudessa ei ole kaihdettavaa, feminiinisyydessä on.
Hornetti
2 syyskuun, 2019 @ 21:17
Pyöräesimerkki on sikäli kyllä kuvaava, että sinun ilmeisenä todisteena esittämäsi asia näyttäytyy näin intersektionaalisesta skenestä hieman ulkopuoliselle kovin tulkinnanvaraisena. Ei tarvitse elää kellarissa nähdäkseen tässä muuta kuin maskuliinisen arvostamista feminiinisen yli. Ensimmäiseksihän siitä nyt paistaa läpi, että älämölö liittyy ainakin osaksi kulttuurisotaan, pinkki väri on nähty homorummutuksena sekä Feministisen puolueen propagandana ja ideologian pakkosyöttönä. Älytöntä kyllä. Mutta viittaa enemmän homofobiaan kuin misogyniaan, ja joka tapauksessa poliittinen viholliskuva mutkistaa kuviota siitä että kyseessä olisi vain ”naisten väri huono”? (Olisiko niitä miehiä harmittanut niin paljon ajaa pinkillä pyörällä vuonna 2010?)
Noin muuten tällainen lienee jonkinlaista haurasta maskuliinisuutta. Ja miehenä henkilökohtainen kokemukseni tästä on vahvasti, että monesti siinä ei pidetä feminiinisyyttä itsessään huonompana. Miksi pidettäisiin? Monet miehet myös kokevat naiseuden olevan luontaisesti vahvempaa, että se ei mene rikki jos nainen käyttää miesten vaatteita tai tekee miesten töitä, mutta maskuliinisuutta taas pitää suojella ja vartioida. Absurdia ja surullista, mutta tällöin ei nähdä huonommuutta ”feminiinisissä” asioissa itsessään, vaan puhtaasti miesten sekaantumisessa niihin. – Mutta ehkä sinulla on jotain empiiristä aineistoa kumoamaan mielikuvani?
Että mikä tässä on niin selkeää? Miksi tavallisen tallaajan pitäisi nähdä patriarkaatti todeksi tämmöisistä ympäröivistä tapahtumista? Voi tietysti olla, että olet vaikka täysinkin oikeassa kaikesta omassa valta-analyysin muodossasi, mutta käsittämätön on tämä ajatus, että kaikki ihmiset kyllä suoraan näkisivät samoin, jos vain ”myöntäisivät” sen tai eivät ”haluaisi uskoa” muuta.
Lotta Aarikka
3 syyskuun, 2019 @ 11:32
Mutta ystäväiseni, eikö homoudessa kammota juuri se, että se on feminiinistä, rikkinäistä mieheyttä?
Jos mietit vaikka vertauksia ”kuin tyttö” tai ”kuin mies”. Miten niitä yhteiskunnassa käytetään? Miten usein sanaa ”ämmä” tai ”neiti” käytetään haukkumasanana? Miten moni nainen häivyttää naisellisuuttaan saadakseen uskottavuutta esim. varoen liian ”tyttömäistä” pukeutumista? Miten kiltteyttä ja tunteellisuutta ja muita feminiiniseksi miellettyjä piirteitä pidetään kaikkien ihmisten kohdalla pääasiassa huonoina ominaisuuksina? Ainoastaan suhteessa lapsiin feminiinisiksi mielletyt piirteet katsotaan lähtökohtaisesti hyviksi, muuten ne ovat jotain kartettavaa.
esko
3 syyskuun, 2019 @ 01:35
Germainen Greer ei pidä vaalean punaisesta väristä ( en minäkään ) PINK on keinoteikonen väri, ja aihuttaa päänsäryn. Pidän kylä lohen punaisesta sävystä – mutta karamellin värinen pinkki on hirveä, kirkuva väri. (väri paitsi huulipunana se voi olla fresh )
En ihmettele ettei kukaan halua ajaa ”hot pink ” värisellä pyörällä.
Se ei ole elegantti väri, suurina pintoina se on vulgaari väri.
Katso klassisia maalauksia, löytyykö hot pinkkiä – ei löydy.
esko
4 syyskuun, 2019 @ 15:02
”patriarkaatista parhaimmillaan on Oulun kaupunkipyörät. Useat miehet ovat ottaneet kantaa, etteivät voi ajaa pyörillä, koska ne ovat vaaleanpunaisia”
TAI sitten kirkkaan vaalenpunaainen väri ei vaan ole elegantti väri oululaisten miesten mielestä ?
( koska se ei sovi luontoon ja muuhun kaupungin väriskaalaan )
Tämä on koulukirja esimerkki ” että kun valtarakenteet pörää feministin mielessä 24 / 7 ”, tulee tälläinen analyysi .
kuulen mielelläni vasta argumentin .
Lotta Aarikka
4 syyskuun, 2019 @ 15:14
Joo no tota en ole keksinyt päästäni sitä, että useat miehet ihan omalla naamallaan ja nimellään kommentoivat, että eivät voi ajaa pinkeillä naistenpyörillä. En myöskään ole ainoa, joka on kiinnittänyt asiaan huomiota.
Ps. Oulun kaupungin virallinen väri on pinkki.
esko
4 syyskuun, 2019 @ 15:46
Itse yhdistän tuon kyseisen pinkin sävyn trendikyytten ja urbaanistumiseen, enenmänkin, kuin tyttömäisyyteen. Naisellisuuteen yhdistän punaisen – ruusun sävyn.
Oulu yritetään brändätä urbaaniksi, trendikkääksi kaupungiksi. Mutta anteeksi pessimismini – sitä oulu ei tule ikinä olemaan. Siksi tuo brändäys ja väri valinta tuntuu päälle liimatulta. Ehkä se vituttaa noita miehiä, mutta eivät osaa artikuloida viestiä oikein. Tai sitten asia juuri niin kuin kirjoitit aiemmin.
Lotta Aarikka
4 syyskuun, 2019 @ 15:52
En ymmärrä, miksi kukaan mies kirjottaisi, että ei halua ajaa pinkillä pyörällä, koska se on naisten väri, jos hän ei todella ajattele niin.
Se on (tietenkin) selvää, että mikä tahansa kaupungin väriksi valitaan, se on jonkun mielestä huono.
esko
4 syyskuun, 2019 @ 16:23
Monella miehellä on suppeampi sanavarasto kuin naisilla, ja sanat ovat ajattelun työkalu.
Itsekkin ajattelen paljon asioita jotka eivät välttämättä ole totta, ja pidemmän harkinnan vasta argumentoinnin tuloksena huomaan totuus saattaa olla jossain välimaastossa.
kYLLÄHÄN pukumiehillä, on jo vuosia ja vuosia näkynyt vaaleanpunaista (lohen väristä) kauluspaitaa.
Mutta sitä ei voi kieltää että pinkki väriin kyteytyy, paljon erillaisia viitteitä 2020 luvulla( tyttömäisyys,herkkyys, trendikkyys, homoseksuaalisuus )
(1800-luvun Englannissa vaaleanpunaista käytettiin poikalasten vaatetuksessa ja aikuiset miehet suosivat tummanpunaista. veanpunainen on muuttunut maskuliinisesta väristä feminiiniseksi väriksi 1930- ja 1940-lukujen aikana, jolloin myös sininen on muuttunut poikien väriksi )
ESKO
4 syyskuun, 2019 @ 16:55
Tuo postaus , joHON viittasit . ”PS. Mulla on MINTUNVÄRINEN naistenpyörä jossa on ruskeat nahkakahvat. Ja kyllä, pidän niitä aina välillä pyllyssä. Ihan sen takia, että tiedän, että siitä tulee ainakin kuudelle kristillisdemokraatille pieni stressi. Että ei yhdestä pyörälenkistä ilman tuollaista jumalattomuutta selviä.#
MINTUVÄRI ON SUKUPOOLINEUTRAALI VÄRI – EHKÄPÄ KALLELLAAN MSKULIINISUUTEEN. EN NYT YMÄRRÄ, MIKSEI HÄN AJA ITSE PINKILLÄ PYÖRÄLLÄ ? MUTTA KRITISOI MUITA, JOTKA EIVÄT HALUA AJAA.
Lotta Aarikka
5 syyskuun, 2019 @ 16:04
Nyt alkaa mennä sellaiselle tangentille, Eskoseni, etten tiedä mitä sanoa.
ESKOSENI
5 syyskuun, 2019 @ 22:41
Mielestäni feministisessä keskustelu menee liikaa niin että ihmiset ovat lukeneet tietyt kirjat ja katsoneet samat youtube lähetykset suosikeiltaan. Ajatukset eivät ole omia , vaan tulevat kansainvälisiltä tyypeiltä.
Onko jollain suomalaisella feministilä ajatuksia – joita en ole kuullut aikasemmin jo englanniksi jonkun muun sanovan ?
Osaatko sanoa mikä on uniikkia feministessä keskustelussa suomessa ? mielestäni ei mikään.
Lotta Aarikka
6 syyskuun, 2019 @ 17:01
Noh, itse en usko uniikkiin ajatteluun. Ihmiset eivät ole kovin uniikkeja ja erityisiä. Se on ihan lohduttavaa ymmärtää.
esko
7 syyskuun, 2019 @ 13:59
olemme siis robotteja jotka toistelevat muiden ajatuksia, joita olemme kuulleet youtubessa ?
Lotta Aarikka
12 syyskuun, 2019 @ 14:58
Se, että ihmisinä elikkäs sosiaalisina eläiminä vaikutamme toistemme ajatuksiin, emmekä ”keksi kaikkea itse”, on ihan eri asia kuin ajatuksien toistelu robottina.
Some-soturi esittäytyy – Mustekala.info | Art, politics, research and critique
9 syyskuun, 2019 @ 07:52
[…] ja sen tunnustaminen, että ihmisillä on erilaiset valmiudet omaksua terminologiaa. Lotta Aarikka vastasi kirjoitukseen tuoreeltaan seikkaperäisesti. Hän näkee, että Lahtinen tulee niputtaneeksi […]
esko _45
12 syyskuun, 2019 @ 11:32
Nyt lotta voitaisiin keskustella uudesta aiheesta . haaviston työtavasta/ moraalista jota femnistit ovat kritisoineet viime aikoina ( honksalo ja kukka )
Honksalo kirjoittaa että hänelle haaviston työmoraali tekee hänelle huonon oman tunnon . Ja kukka kirjoittaa että haavisto ei tiedä omia rajojaan .
Miki honksalo vertaa saa huonnon oman tunnon – jos lapseton tekee elää työlleen.
Minusta erikoisahekria ja taitavia/omistautuneita yksilöitäö ei arvosteta suomalaisessa yhteiskunassa. honkaslon argumentti on kun koulussa 8- oppilaat kiusaavat 10 + oppilasta.
Lotta Aarikka
12 syyskuun, 2019 @ 14:59
Musta on ihan hyvä, että keskustelua syntyy. Eihän se ole itsessään huono asia, tai millään tavalla kiusaamista. Jos kirjoitus olisi käsitellyt ihmistä, joka tekee vain kolmituntista työpäivää, olisi keskustelua varmaan syntynyt aika paljon enemmän.
esko
12 syyskuun, 2019 @ 21:14
kiitos vastauksesta. ja tää meni ihan aiheen vierestä. JA VEDÄN sut keskustellun mihin et ole ollut osallinen.
en tiedä miksi lotta kirjoitan sulle tätä.mutta tee tee uusi blogi postaus aiheesta – ” haaviston työhulluus aiheuttaa muissa oireita ”
Mutta kyllä honkasalon KIRJOITTELUT henkilöityy haaviston. ja siitä että Ahkera lapseton mies halua tehdä työnsä super hyvin ja saada aikaan ulkopolitiikassa. Tiedän paljon tuollaisia miehiä jotka tekevät työtä ympäri päivää. Miksei honksalo voi olla iloinen että joku tekee paljon töitä ? Suomi on muutenkin liian keskinkertaisuutta ihannoiva yhteiskunta. Erinomaisuus vaatii uhrautumista.ja sen että tekee paljon töitä.
Honkasalo voi mennä kello 17 hakemaan lapset tarhasta ja olemaan heidän kanssa.
Se on varmasti ok hönen äänestäjilleen- eikä siitä tarvitse saada huonoa omaa tuntoa.
Lotta Aarikka
18 syyskuun, 2019 @ 14:32
On musta erityisesti viime hallituskauden loppuunpalamisten ja ministerien terveysongelmien jälkimainingeissa ihan perusteltua kysyä, tekeekö ministerit liikaa töitä, ja miksi huhkimista ihannoidaan. Sitä ei tarvitse ymmärtää Haavistoon henkilöityvänä kommenttina, vaikka keskustelu hänen työtavoistaan lähtisikin.
Pena
1 marraskuun, 2019 @ 17:27
”Taistelun jälkeen eivät siis jää savuavat rauniot vaan entistä elegantimmat rakenteet, joissa me kaikki saamme olla omia itsejämme ja tulla kohdatuksi ensisijaisesti ihmisinä.”
Mitä tämä ”omana itsenään” oleminen sitten mahtaa käytännössä tarkoittaa, koska toisaalta tiedämme, että ihminen rakentaa sitä ”omaa itseään” jatkuvasti ja joka hetki vuorovaikutuksessa muiden kanssa? Se oman itsen rakentaminen on aina jonkinlaista mukautumista ympäröivien ihmisten odotuksiin ja toisaalta odotusten kohdistamista myös niihin, eikä sitä ilman voi olla minkäänlaista sosiaalista toimintaa eikä siten mielekästä ihmisyyttäkään. Semmoista maailmaa, missä kukaan ei voisi kohdistaa toiseen mitään toiveita tai odotuksia, ei mielekkäästi voi olla olemassa, joskin semmoinen ehkä voisi, jossa rautaiset moraalisäännöt kieltävät ilmaisemasta näitä odotuksia mitenkään. Mutta se olisi dystopia. Käytännössä tämäntyyppiset visiot yleensä kohdistuvat johonkin yksittäisiin ihmisiin, joiden toivottaisiin voivan olla ”enemmän itsejään”, so. toimia enemmän jonkun dispositionsa mukaan kuin mitä nyt voivat. Mutta tämän muuttaminen taas vaatisi yhteiskunnan muiden ihmisten muuttamista ja siis näiden minuuteen kajoamista. Miljoonien ja miljardien ihmisten kanssa keskenään ristiriitaisia näkemyksiä, olemuksia ja odotuksia on aina.
Valtarakenteetonta yhteiskuntaa tuskin myöskään voi olla olemassa. Kiistämättömästi on olemassa erilaisia implisiittisiä valtarakenteita, mutta niiden ”korjaaminen” luovuttamalla valta jollekin moraalieliitille – ”feministeille” tai kenelle hyvänsä – ei ole kovin kummoinenkaan korjaus, koska se tuntuu implikoivan paljon tyrannimaisempaa ja keskitetympää valtaa kuin mikään vaihtoehto. Tämä kuitenkin usein ohitetaan. Vaikka ”tasa-arvoon” tai vastaavaan pakottava instanssi vaatii toimiakseen valtaa, ei vakavasti pohdita mikä tämän vallan oikeuttaisi, kenen auktoriteetista se tulisi ja miten tähän instanssin valittaisiin toimijat. Mikä ylipäätään antaa joillekin ideologeille muita ihmisiä suuremman tiedon oikeasta ja väärästä? Koska maailmassa ei ole takeita oikeudesta (ellei usko johonkin jumaluuteen, joka sen takaa), on jokaisen syytä olla varovainen minkä hyvänsä tahon valtapyrkimysten suhteen, siis myös feministien. Tunnettuahan on, että pahimmat dystopiat on saatu 1900-luvulla aikaan juuri ”hyvillä tarkoituksilla”.
Ihmisen kannattaa myös problematisoida sitä, onko tasa-arvo (millainen? minkä suhteen?) ylipäätään tavoiteltava itseisarvo vai vain väline jonkin muun tavoitteen, kuten vaikka onnellisuuden, tavoittelussa. Jos tasa-arvo laskeutuisi taivaasta päällemme huomenna, olisiko maailma valmis eikä meillä enää mitään tehtävää? Tämäkin on pohjimmiltaan arvokysymys, johon ei pitäisi odottaakaan kaikenkattavaa konsensusta – ja antaa yhteiskuntien rakentua sen mukaan.
merjukka
22 marraskuun, 2019 @ 16:25
Huhuu lotta ! Täällä on olut hiljaista.
Luin juuri että kuulut kirkkoon ? Miksi ihmeessä?
Juuri kun pidin sinua järkiperäisenä ihmisenä, niin vedät maton altani.
En ole ikinä tavannut mielestäni uskovaista, jonka ajatuksen juoksua samastuisin.
lotta ! miksi ? miksi ??? miksi ???
Onko taustalla elämän vaikeutta ? avioeroa, linnatuomio, kiusaamista tai huono onnea? en keksi uskonnolle muuta selitystä miksi akateeminen ihminen on uskovainen
Lotta Aarikka
24 tammikuun, 2020 @ 15:32
Pahoittelen tuottamaani pettymystä! Olen vaan aina uskonut jumalaan, se on vaan sellainen tunne. Kirkkoon kuulun ehkä enemmän tavan vuoksi. Itse en näe mitään ongelmaa uskoni ja tieteen yhteensovittamisessa, enkä pidä kauhean asiallisena, sivistyneenä tai hyväkäytöksisenä sitä, että arvostelet uskoani, kun en toiminnallani tai uskollani loukkaa enkä polje ketään muuta.
Blogissa on ollut hiljaista, koska olen päättänyt käyttää aikani väitöskirjaan ja muuhun elämään. Kirjoitan silloin kun huvittaa, siis, ja on huvittanut harvemmin!