Kaksi päivää sitten tapahtui jotain niinkin käsittämätöntä kuin että taiteilija arvosteli hallitusta. Joku voisi sanoa, että se on ihan normaalia, että semmoista sattuu – varsinkin, kun maassamme on vallassa poikkeuksellisen oikeistolaista politiikkaa junttuuttava poikkeuksellisen täydellisesti omat vaalilupauksensa pettänyt (1, 2) ja vallassa valehdellut tai muuten vain kikkeliskokkeliskikkaillut hallitus.
Mutta ehei.
Meillä se on ihme, jota setäarmeija kipuaa valtansa betonoimiin puhujanpönttöihin mitätöimään ja väheksymään.
Ensin pönttöön saapasteli Iltasanomien politiikantoimituksen esimies Mika Koskinen, joka rivien välistä implikoi, ettei Laura Lindstedillä ole oikeutta osallistua poliittiseen debattiin, sillä apurahaa nauttivana taiteilijana hän ei maksa veroja. Kumma kyllä Mika Koskinen ei ole käyttänyt tätä veronmaksuun liittyvää moralisointipuheenvuoroaan muiden yhteiskunnallisten vaikuttajien kuten Anne Bernerin, Juha Sipilän ja Laura Rädyn kaltaisten laillista verosuunnittelua harjoittaneiden ammattipoliitikkojen kohdalla. Vain taiteilijan verovapaan apurahan kohdalla moraalin tulisi estää osallistumasta yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Lisäksi on pelottavuudessaan naurettavaa, että tuossa asemassa valtaa käyttävä toimittaja epäsuorasti vihjailee, että oikeutemme osallistua yhteiskuntaan riippuu siitä, miten paljon veroja maksamme – ihan niin kuin valta ei lähtökohtaisesti jo olisi niillä, joilla on eniten rahaa ja siten suurin verotaakka. Ihan niin kuin apurahalla toimivat naistaiteilijat olisivat yhteiskunnan etuoikeutettuja, joiden sana yhteiskunnassa eniten painaa.
Paljastan yllättävän uutisen: eniten yhteiskunnassa painaa setämiesten sana. Setämiesten kuten Matti Apusen.
Asiaintola ei varsinaisesti ole Matin ja kaltaistensa vika, vaan ihan meidän kaikkien. Matilta nimittäin aina kysytään, mitä mieltä Matti on. Tällä kertaa Matin päästi puhujanpönttöön Helsingin sanomat. ”Mielipidevaikuttaja” Apusella oli sydämellään mm. tällaista:
”Laura Lindstedtin argumentit olivat äärimmäisen emotionaalisia, mutta hyvin ylimalkaisia ja ympäripyöreitä, ja niistä paistoi syvä kiihtymys. — Taiteilija tietenkin lähestyy talouspolitiikkaa tunteen kautta. Lindstedt tasoitteli tilejä henkilökohtaisesti voimakkaasti koetun epäoikeudenmukaisuuden kohdalla. Mutta jos sanotaan Lindstedtin tavoin, että hallituksen toimet ovat petkutusta ja huijausta, niin se on jo tarpeettomankin ylimalkaista. Kun käyttää noin voimakkaita sanoja, täytyisi olla kärsivällisyyttä ja tilaa perustella paremmin.”
Nyt seuraa yleisökysymys.
Oletteko koskaan lukeneet Matti Apusen kolumneja? Ne ovat täynnä voimakkaita sanoja ja niistä paistaa läpi syvä kiihtymys. Apunen tuntuu tasoittelevan niissä henkilökohtaisesti voimakkaasti koettua epäoikeudenmukaisuutta. Ja kyllä, hän on tarpeettoman ylimalkainen. Kärsivällisyyttä perustella paremmin Matilla ei juurikaan ole. Vuodelta 2014 tästä on olemassa ihan tutkijan analyysi. Kärkevin ja törkein lähihistorian esimerkki löytyy kesäkuulta, jolloin Apunen käytännössä syytti yliopistoa sensuurista ja vasemmistopropagandan istuttamisesta puhtaisiin ihmismieliin. Kaikki Matin tekemät tunteikkaat väitteet olivat tietenkin ihan höpöhöpöä, mutta se ei estänyt häntä kirjoittamasta tai ajanut häntä oikaisemaan tekstinsä törkeitä asiavirheitä.
Matti Apunen on varsinkin talouspolitiikkaa käsitellessään retorisesti taidokas ja tyyliltään äärimmäisen pateettinen. Törmäsin viime viikolla Sixten Korkmanin osuvaan vertaukseen: ”taloustieteessä on nykyään aivan liikaa vääriä profeettoja, jotka esittävät näkemyksiään totuuksina vailla fakta- ja todellisuuspohjaa”. Allekirjoitan Korkmanin ajatuksen täysin ja pidän Matti Apusta tyylipuhtaana esimerkkinä saarnamiesretorista: Retoriikka on ”ehdotonta faktaa” pullollaan, mutta samaan aikaan perustunteillamme – pelolla, anteeksiannon ja pelastuksen kaipuulla – operoivaa.
Mutta palataan takaisin Lindstedtin puheen kommentointiin. Matti jatkaa:
”Apusen mukaan Lindstedtin palkintopuheen tapainen tunnepurkaus ei edistä keskustelua.
’Täytyisi muistaa, että talouspolitiikka on eri kenttä kuin taide, ja siellä tarvitaan eri argumentit’, Apunen sanoo. ’Ei voi toimia siten, että kun kysytään, mitä mahdat tarkoittaa petkutuksella ja huijauksella, niin keskustelu päättyy siihen. Talouspolitiikan kannanotoissa täytyy pystyä esittämään vaihtoehtoja.'”
Erityisellä rakkaudella muistelen tässä kohden Apusen kirjoitusta peruskoulutuksesta, jossa ei ollut mitään järkeä – eli siis asiapohjaa tai perusteltuja vaihtoehtoja. Mutta itseoppinut taloustieteilijä kuten Apunen on toki pätevä kommentoimaan mitä vain, taiteilija puolestaan ikuisesti höpöttelevä hupsu, jolla ei ole oikeutta kurkotella huvittavasta hippien sormiväripajastaan isojen ja tärkeiden setien pöytiin ja talouskeskusteluihin.
Tässä kohden haluaisin myös kysäistä Matilta:
Miten yksikään Hesariin kirjoittamasi saarna on millään tavoin edistänyt keskustelua?
Matti Apunen on edellä mainitsemistani syistä uskomattoman tehokas provokaattori. Itse olen helvetin helppo provosoitava ja Matin yksisilmäinen, pateettinen ja röyhkeä provokaatioveitsi uppoaa ärsytykseni voihin niin että hupsis vaan.
Provokaatio on taiteenlaji, enkä minä kurmoota Mattia nyt siinä mielessä, että hänen pitäisi ryhtyä toimimaan jotenkin toisin. Minusta ihmisten pitää tehdä sitä, missä he ovat hyviä. Masa on hyvä provokaattori, siitä kannattaa olla ylpeä. Mutta silloin ei kannata käydä jeesustelemassa Hesarin palstoilla, miten joidenkin toisten pitäisi olla maltillisempia keskustelijoita ja kärjistää vähemmän. Se on noloa ja mulkkua.
Laura Lindstedt sanoi puheensa aluksi:
”Ilosta huolimatta en käytä omaa viisiminuuttistani verbaalisen konfettisateen tuottamiseen.”
Tämä on huomattavaa. Sellaisten taiteilijoiden kuten Laura Lindstedtin mielipidettä ei tulla kysymään, sillä he eivät ole ”mielipidevaikuttajia”. Heillä on hetkensä, harvat omat viisiminuuttisensa, jotka heille pitkän ja määrätietoisen työskentelyn jälkeen suodaan. Olen pohjattoman kiitollinen, että heillä on myös rohkeutta käyttää tuo viisiminuuttisensa yhteiskunnalliseen puheenvuoroon, joka tuo kaivattua ja toivottua moniäänisyyttä setäkerhon emotionaaliseen talouspuhemonologiin.
Santtu
29 marraskuun, 2015 @ 09:43
Hieno juttu! Ja tunnustan, että luultavasti pöllin siitä muutamia kohtia argumenttieni tueksi ensi maanantain kahvipöytäkeskusteluihin duunissa.
T. Setämies n. 40 v.
Harriet Weurlander
29 marraskuun, 2015 @ 14:57
Hieno, osuva, tarpeellinen juttu. Kiitos!
Miika ♥ Gia | matkakuume.net
29 marraskuun, 2015 @ 16:04
Ai kamala miten hienoa tekstiä!
Katti
29 marraskuun, 2015 @ 17:20
Luojalle kiitos, että olet olemassa.
Jull
29 marraskuun, 2015 @ 20:14
No olipas emotionaalista tämä teksti. Apunen mielestäni ei ole emotionaalinen. Jos lukija provosoituu, ei pidä luulla, että kirjoittaja olisi tunnekiihkon vallassa.
Lotta Aarikka
29 marraskuun, 2015 @ 20:47
Haluaisin olla samaa mieltä kanssasi, mutta en valitettavasti voi olla. Apunen on emotionaalinen ja pateettinen argumentoija. Sen kertovat hänen sanavalintansakin! Jos et usko minua, usko retoriikka-analyysia, jonka tekstiin linkkasin. Oma tekstini on aina emotionaalista ja kirjoittaessani olen lähes poikkeuksetta tunnekiihkon vallassa, sillä kirjoitan vain aiheista, jotka liikuttavat minua. En tiedä pitikö tämän olla haukku, mutta en osaa ottaa sitä sellaisena. Kiitos!
Tommi
30 marraskuun, 2015 @ 01:04
Mainio kirjoitus. On jotensakin omituista, että talouspolitiikasta ja taloudesta eivät saisi puhua kaikki, kun ne asiat nyt koskevat kaikkia. Ehkä Lindsted osui johonkin arkaan paikkaan, kun häntä noin innostuttiin väheksymään… 🙂
Konrad
30 marraskuun, 2015 @ 06:46
Olisikohan Matti paasannut emotionaalisuudesta, jos Laura Lindstedt olisikin ollut mies? Sitä emme voi tietää, mutta luulen, että ei. Setämies to the max.
Lauri Carlson
30 marraskuun, 2015 @ 11:58
Tismalleen! Leukavasti laukoiltu. En pystyisi itsekään parempaan.
T. Setämies 63v.
adele kottarainen
30 marraskuun, 2015 @ 17:40
Totta kai jokainen saa osallistua talouskeskusteluun, “kun se koskee kaikkia”.
Talous on samanlainen mielipide kuin mikä tahansa mielipide. Sitä faktaa eivät vain kaikki tunnu tajuavan. Ottaa päähän, kun S-Marketin kassa ei tuota ideaa ymmärrä.
Kun kuitin loppusumma on 82€, ja rahaa kukkarossa on vain 50€ euroa, jonka mielestäni tulisi reilusti riittää ostoksiin, niin kassa on eri mieltä, vaatien jättämään osan kasaamistani tuotteista pois. Eihän tuossa ole mitään järkeä, sillä onhan mielipiteeni taloudesta ja omien rahojen riittävyydestä yhtä arvokas kuin kenen tahansa? Varsinkin ainakin yhtä tärkeä kuin tuon S-Marketin kassan mielipide.
Joku roti tai laki tähän olisi saatava.
Lotta Aarikka
30 marraskuun, 2015 @ 18:40
No voi hohhoijakkaa. Silläkin uhalla, että kuulostan nyt ihan mielettömän ylimieliseltä sanon: säälin sua ja sun kaltaisia, jolle on onnistuttu syöttää austerity-talouspolitiikka jotenkin ideologiasta vapaana pakkofaktapolitiikkana. Poliittiset ratkaisut ovat aina ideologisia, aina oltaisiin voitu valita toisin. Investointien (tai leikkauksien) kohteiden valitseminen on politiikkaa, eikä se ole koskaan mitään totuuden harjoittamista vaan arvojen perusteella valitsemista. Jotkut hihasta tempaistut mukanäppärät S-marketin kassavertaukset ei kuule sitä miksikään muuta. Opettele argumentoimaan niin jatketaan vääntöä.
Matti
30 marraskuun, 2015 @ 19:23
Talousmiehet vaan on niin emoja.
adele kottarainen
30 marraskuun, 2015 @ 19:49
“Poliittiset ratkaisut ovat aina ideologisia, aina oltaisiin voitu valita toisin.”
Tästä itsestäänselvyydestä ei välillämme ole mitään erimielisyyttä, kuten ei mistään itsestäänselvyydestä ole ihmisten välillä jotka pelaavat täydellä pakalla. Tosin politiikka vaatii resursseja toimiakseen. Jos resursseja ei ole, niin politiikkakin loppuu.
“Investointien (tai leikkauksien) kohteiden valitseminen on politiikkaa,”
Leikata vai investoida? Tässä, ymmärryksemme eroavat. Rajallisten resurssien maailmassa pitää allokoida (taloustieteen perustermi). Kun raha ei riitä kaikkeen, pitää miettiä ostaako kumisaappaat (investointi) ja leikkatako jäätelön kulutuksesta.
“…eikä se ole koskaan mitään totuuden harjoittamista vaan arvojen perusteella valitsemista.”
Nousukaudella, kun on ylimääräistä jaettavaa, voidaan pelehtiä poliittisten “arvojen” ja näkemysten kanssa. Rahapulan saapuessa luonnollisesti leikataan sieltä minne suurimmat tulonsiirrot kohdentuvat, sillä arvoja ei voi syödä.
“Jotkut hihasta tempaistut mukanäppärät S-marketin kassavertaukset ei kuule sitä miksikään muuta.”
S-Marketin kassa on tässä metafora Troikasta Kreikan tapauksesta. Money talks, bullshit walks. Jos talous on kunnossa, olet vapaa toimija. Jos talous ei ole kunnossa, olet armopalojen ja muiden mielivallan varassa. Mitkään poliittiset päätökset eivät tuota muuta. Et voi päättää ryhtyä rikkaaksi. Voit tietysti lopettaa lainojen maksun, mutta sitten olet S-Marketin pihalla tai kansainvälisten lainamarkkinoiden ulkopuolella ja sitten Siperia opettaa.
“Opettele argumentoimaan niin jatketaan vääntöä.”
Yritetään.
Lotta Aarikka
30 marraskuun, 2015 @ 20:02
Nonni, nyt on vähän parempi meininki.
”Nousukaudella, kun on ylimääräistä jaettavaa, voidaan pelehtiä poliittisten “arvojen” ja näkemysten kanssa. Rahapulan saapuessa luonnollisesti leikataan sieltä minne suurimmat tulonsiirrot kohdentuvat, sillä arvoja ei voi syödä.”
Tässä on se, mistä me olemme vahvasti eri mieltä. Yritän vähän paremmin hahmottaa, miten itse asian näen.
Kun puhun investoinneista puhun karkeasti ottaen siitä, mihin valtion keräämät (vero)tulot kohdennetaan. Tämä on sitä arvovalintaa, joka on itse asiassa eniten näkyvissä näinä ”vaikeina aikoina”, joista puhut. Nytkin hallitus teki investointeja. Ei budjetti ole leikkauslista, vaikka tällä hallituskaudella leikkauksista on eniten puhuttu. Ehkä hedelmällisempää olisi katsoa, mihin tämä istuva hallituksemme investoi samaan aikaan kun se leikkaa köyhimmiltä ja koulutuksesta. Ensimmäisenä tulee mieleen autoveron laskeminen ja maatalous. Hallintarekisteriä pusketaan läpi, vaikka se todennäköisesti johtaa omistuksien piilottamiseen ja siten veronkiertoon. Harmaan talouden torjunnasta leikattiin, vaikka sillä voitaisiin hankkia tehokkaammin tuloja. Ja. Niin. Edelleen. Kyllä nämä ovat arvovalintoja, eivät mitään objektiivisia pakkotoimia.
Saara Huttunen
1 joulukuun, 2015 @ 00:45
Taidan olla yhtä tyytymätön itseesi kuin minäkin. Ainakin näytät siltä. Yritä edes tai yritä vähemmän, päätös on sinun.
Lotta Aarikka
1 joulukuun, 2015 @ 01:10
Hä? Nyt kyllä seikkaillaan jollain sellasella tangentilla, et ihan en saa kiinni. Miks olisin pettynyt itseeni? Mähän oon mahtava, kiltti ja älykäs. Kiltteydestä puheenollen: Ei ole kauhean kilttiä käyttää oikean ihmisen nimeä nimimerkkinään. Se ei myöskään osoita ylpeyttä ja kykyä seistä omien sekapäisten moitteittensa takana, just sayin’.
Saara Huttunen
1 joulukuun, 2015 @ 00:45
Taidat! 🙂
Humanistit, ehdotelkaa enemmän – Lotta Aarikka
12 lokakuun, 2016 @ 13:27
[…] Blogosfäärin ilahduttavin vilkkutähti Sininen Zeppeliini ehti jo omassa postauksessaan parodioimaan mielestäni oleellista asiaa: kun meritoitunut tiedemies muuttuu kaiken maailman dosentista nobelistiksi, hänen näkemyksensä saavat uudenlaista painoarvoa. Tämä (ja muunlainen) auktoriteettiaseman nousu heijastelee koko henkilön persoonaan: hänestä tulee pätevä kommentoimaan kaikkea voileivistä keihäänheiton kautta yhteiskuntarakenteeseen, vaikka hänen meriittinsä eivät oikeastaan pätevöitä hänet kuin yhden tietyn kapean alan asiantuntijaksi. Tätä usein sukupuolettunutta setämiesilluusiota olen aikaisemminkin sivunnut kirjoituksissani. […]